Magazyn tranzytowy – transport towarów na dużych odległościach
Magazyn tranzytowy jest obiektem logistycznym przeznaczonym do tymczasowego składowania towarów, przystosowanym do szybkiej realizacji przyjęć i wydań ładunków. Tego rodzaju obiekt może funkcjonować w charakterze punktu pośredniego na trasie przewozu towarów do miejsca docelowego, które zazwyczaj zlokalizowane jest w bardzo dużej odległości od punktu wysyłki.
W niniejszym artykule prezentujemy cechy i zalety magazynów tranzytowych, a także zasady ich projektowania w oparciu o kilka przykładów istniejących obiektów.
Definicja magazynu tranzytowego
Aby zrozumieć, jakiego rodzaju konstrukcją jest magazyn tranzytowy i poznać jego specyfikę, w pierwszej kolejności należy przywołać definicję magazynu – jest to obiekt lub pomieszczenie przeznaczone do przechowywania surowców lub wyrobów gotowych w celu ich późniejszego przetworzenia, sprzedaży lub dystrybucji.
Magazyn tranzytowy jest przestrzenią zaprojektowaną w celu usprawnienia obsługi głównej sieci dystrybucyjnej. W praktyce towar jest składowany do czasu, w którym zaistnieje na niego zapotrzebowanie na kolejnym etapie procesu logistycznego. Magazyny tranzytowe zwykle mają strategiczne położenie między głównym centrum dystrybucyjnym a magazynem regionalnym lub lokalizacją klienta.
Funkcje i zalety magazynów tranzytowych
Zasadniczą funkcją magazynów tranzytowych jest krótkoterminowe składowanie asortymentu (określanego mianem zapasów tranzytowych) w oczekiwaniu na wysyłkę do kolejnych magazynów firmy lub do obsługiwanych punktów sprzedaży.
Jedną z najważniejszych zalet tego typu rozwiązań jest rentowność. W odróżnieniu od tradycyjnego magazynu w obiekcie tranzytowym odbywa się wyłącznie składowanie towaru i nie są wykonywane żadne inne czynności logistyczne na produktach. Dynamiczny proces przyjmowania i wydawania towarów z magazynu podyktowany wysokim poziomem rotacji sprawia, że umieszczanie ładunków bezpośrednio na posadzce magazynu jest niezwykle efektywną metodą składowania, co eliminuje konieczność montażu regałów.
Ładunki rozlokowywane są zazwyczaj w pobliżu doków, abu usprawnić ich rozładunek i załadunek na ciężarówki. Przyczynia się to do ograniczenia kosztów związanych z manipulacją.
Charakterystyka magazynów tranzytowych
Jedną z najbardziej typowych cech tego rodzaju magazynów jest wysoki przepływ towarów, ponieważ składowane w nich zapasy nie pozostają tam długo. Oznacza to, że w obiektach tranzytowych liczy się nie tyle pojemność, ile płynność załadunku i rozładunku palet, a zatem cała infrastruktura magazynowa musi być przystosowana do szybkiej i nieprzerwanej realizacji tego procesu.
Inną cechą charakterystyczną jest lokalizacja magazynu. Magazyny tranzytowe zwykle sa wykorzystywane w przypadku, gdy odległości pomiędzy początkowym centrum logistycznym a miejscem docelowym nie można pokonać w ciągu jednego dnia. Obiekty te są budowane zatem w miejscach strategicznych, idealnie skomunikowanych, zawsze pomiędzy głównym magazynem i magazynem regionalnym lub lokalizacją klienta docelowego.
Projekt magazynu tranzytowego
Podczas projektowania magazynu tranzytowego niezbędnym wymogiem jest zapewnienie sprawnego i płynnego przepływu towarów. Rzadko prowadzona jest w nim kompletacja zamówień, a tempo przyjęć i wydań ładunków jest bardzo dynamiczne.
Aby dostosować układu magazynu do tego kryterium, w pierwszej kolejności należy wyznaczyć strefę doków przeładunkowych. Należy ją starannie zaprojektować i rozplanować tak, aby zapewniła maksymalną efektywność pracy i zapobiegała powstawaniu wąskich gardeł. Należy również wyodrębnić pole odkładcze, czyli zlokalizowaną bezpośrednio przed dokami przestrzeń bez regałów, w której towar jest tymczasowo składowany na posadzce w oczekiwaniu na transport do innej lokalizacji.
W zakresie wyboru systemu magazynowania potrzebne jest rozwiązanie zapewniające bezpośredni dostęp do towarów oraz możliwość składowania wielu ładunków zróżnicowanych pod względem rozmiaru i wagi. Najczęściej wybieranym systemem magazynowym są regały paletowe. Zapewniają one niezbędną wytrzymałość, są ekonomiczne oraz usprawniają operacje załadunku i rozładunku. Regały mogą być zamontowane w wersji o podwójnej głębokości składowania w celu uzyskania większej pojemności magazynowej i składowania artykułów należących do jednej pozycji asortymentowej.
Do obsługi dużej liczby ładunków z tym samym artykułem często wybiera się regały wjezdne. System ten nie tylko optymalizuje wykorzystanie powierzchni magazynowej, ale również umożliwia składowanie wielu palet z ciężkim ładunkiem. Równie często wdrażanym rozwiązaniem jest system Pallet Shuttle, w którym obsługa palet w regałach przebiega w sposób automatyczny za pomocą samojezdnego wózka, co gwarantuje jeszcze większą efektywność wykonywanych czynności.
Kluczowym elementem obiektu tranzytowego jest także system WMS do zarządzania magazynem odpowiedzialny za weryfikację przyjmowanych ładunków zgodnie z harmonogramem dostaw, zarządzanie rozmieszczeniem towarów i organizowanie wysyłki stosownie do trasy transportu. Ponadto istnieją narzędzia informatyczne umożliwiające synchronizację zapasów zgromadzonych w centralnym magazynie w czasie rzeczywistym z pozostałymi magazynami lub sklepami stacjonarnymi. Taką funkcję oferuje między innymi Store Fulfillment – moduł rozszerzający zakres działania systemu Easy WMS firmy Mecalux.
Przykłady magazynów tranzytowych
Firma Mecalux z powodzeniem zrealizowała wiele projektów magazynów, w tym magazynów tranzytowych:
- Leroy Merlin: ta międzynarodowa francuska firma podjęła decyzję o zmianie dotychczasowej strategii, otwierając nowe sklepy w centralnych punktach kilku stolic, jednocześnie zwiększając sprzedaż internetową. Chcąc zapewnić sobie możliwość składowania wyprodukowanych towarów, firma Leroy Merlin zbudowała dwa magazyny przeznaczone do składowania produktów przed ich dostawą do klientów oraz sklepów położonych w miastach. Firma Mecalux dostarczyła regały o pojemności 21 636 palet. Zaprojektowała również obszerną strefę przyjęć i wydań towaru w obu magazynach.
- Maheso: ten wiodący producent dań gotowych, prowadzący działalność w piętnastu europejskich krajach, posiada mroźnię pełniącą funkcję magazynu tranzytowego, w którym są składowane wszystkie wyroby pochodzące z zakładu produkcyjnego. Firma Mecalux wyposażyła obiekt w blok regałów akumulacyjnych z system Pallet Shuttle. Wdrożone rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować powierzchnię, usprawnić przepływ towarów i zaoszczędzić energię potrzebną do zapewnienia warunków mroźniczych.
Magazyny tranzytowe tych dwóch firm znajdują się w pobliżu dużych ośrodków miejskich, co umożliwia skrócenie czasu realizacji ostatniego etapu dostawy (tzw. ostatnia mila).
Magazyny usprawniające logistykę dystrybucji
Transport i logistyka ewoluują w zawrotnym tempie, dążąc do przystosowania się do nowych tendencji konsumenckich, związanych głównie z dynamicznym wzrostem sektora e-commerce. Wyzwaniem stawianym przez logistykę 4.0 jest skrócenie czasu dostawy przy jednoczesnej minimalizacji kosztów operacyjnych.
Magazyny tranzytowe mogą stanowić odpowiednie rozwiązanie dla Twojego łańcucha dostaw, usprawniające prowadzone procesy i ograniczające koszty transportu i dystrybucji towaru. Firma Mecalux posiada doświadczenie w projektowaniu oraz wdrażaniu systemów magazynowych idealnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb naszych klientów. Skontaktuj się z nami, a nasi eksperci zaproponują Ci rozwiązanie usprawniające pracę Twojego magazynu.