Elektryczne systemy jednoszynowe (EMS)
Automatyczne rozwiązanie transportu bliskiego palet składające się z samojezdnych wózków przemieszczających się po szynach w obiegu zamkniętym.
Opis produktu
Automatyczne systemy szybkiego transportu palet, idealne do pokonywania dużych odległości
Elektryczne systemy jednoszynowe (EMS) to rozwiązanie służące do transportu palet za pomocą wózków samojezdnych znajdujących się na szynach tworzących zamknięty obieg. Szyny są montowane do posadzki lub zawieszane pod sufitem. EMS dają wiele opcji konfiguracji – pozwalają projektować obwody o różnym stopniu złożoności, aby szybko i wydajnie połączyć nawet bardzo odległe strefy w obiekcie logistycznym.
Wózki są kontrolowane przez oprogramowanie sterujące ruchem, które przypisuje im najkorzystniejsze trasy przejazdu dostosowane do wykonywanego zadania. Elektryczne systemy jednoszynowe Mecaluxu dynamizują wewnętrzny obieg ładunków w magazynach i centrach produkcyjnych każdego typu.
Elektryczne systemy jednoszynowe – zalety
- Duża prędkość: wózki osiągają prędkość do 120 m/min (100 m/min z ładunkiem), co oznacza, że EMS jest szybszym środkiem transportu niż przenośniki, pozwalającym obsłużyć większą liczbę palet na godzinę.
- Długi dystans: linie elektrycznych systemów jednoszynowych są idealnym rozwiązaniem służącym do automatyzacji transportu ładunków spaletyzowanych między odległymi punktami w obiekcie logistycznym.
- Inteligentny system: oprogramowanie sterujące ocenia w czasie rzeczywistym bieżący ruch wózków na linii oraz szacuje zapotrzebowanie na załadunek/rozładunek, aby optymalnie przydzielić zadania dostępnym wózkom. Oprogramowanie przypisuje wózkom najszybszą trasę dotarcia do celu oraz dynamicznie modyfikuje ją w celu uniknięcia wąskich gardeł.
- Niezależny ruch autonomiczny: wózki przemieszczają się niezależnie, wykonując przydzielone zadania, co oznacza, że mogą wybierać różne trasy, w obrębie jednej linii, korzystając ze skrótów czy objazdów.
- Linie w pełni konfigurowalne: EMS daje możliwość projektowania układów o różnym stopniu skomplikowania, z odcinkami prostymi, łukami, zmianami kierunku, skrótami, trasami równoległymi, strefami parkowania czy konserwacji.
- Elastyczność i skalowalność: istnieje możliwość wprowadzania nowych wózków, dodatkowych stacji załadunku i rozładunku palet lub zmiany lokalizacji już istniejących, jak również poszerzenia całego układu w odpowiedzi na rosnącą produkcję lub nową strategię firmy.
- Cicha i bezpieczna praca: konstrukcja wózków oraz zastosowane w nich zaawansowane technologie przyspieszania i hamowania zapewniają płynne i ciche działanie tego systemu. Stała synchronizacja sąsiadujących ze sobą wózków pozwala utrzymać bezpieczną odległość między nimi.
- Wydajność energetyczna: strefa parkowania pozwala dostosować liczbę wózków do bieżącego wolumenu pracy, co przekłada się na znaczne ograniczenie zużycia energii.
- Łatwa konserwacja: w celu wykonania prac konserwacyjnych wózki są odprowadzane do układu pomocniczego, dzięki czemu praca całego systemu nie zostaje zakłócona.
System ten zapewnia ciągły i bezpieczny przepływ towaru bez udziału człowieka
Elektryczne systemy jednoszynowe – zastosowania
Automatyzacja przepływu palet za pomocą szybkiego i uniwersalnego systemu transportu ładunków
Elastyczność tego rozwiązania, pozwalająca na pokonywanie znacznych odległości i konfigurowanie bardzo zróżnicowanych tras, ułatwia dostosowanie elektrycznych systemów jednoszynowych do różnych funkcji w magazynach i centrach produkcyjnych każdego typu.
Elektryczne systemy jednoszynowe – modele
Podwieszane lub podłogowe: dwie opcje pozwalające znaleźć najlepsze rozwiązanie dla Twojego obiektu
Elektryczne systemy jednoszynowe są dostępne w wersji podłogowej lub podwieszanej, w zależności od miejsca umieszczenia szyny, po której przemieszczają się wózki. Parametry obu systemów konstrukcyjnych są bardzo zbliżone, a o wyborze rozwiązania decyduje jego szczegółowe zastosowane i charakterystyka instalacji.
Realizacje
Więcej realizacjiElektryczne systemy jednoszynowe – elementy składowe
Elektryczne systemy jednoszynowe umożliwiają transport palet na autonomicznych wózkach przemieszczających się po szynie zasilającej tworzącej obieg zamknięty.
Elektryczny system jednoszynowy Mecaluxu jest wyposażony w zespół urządzeń i mechanizmów zabezpieczających. Zapobiegają one kolizjom między wózkami i zapewniają płynną jazdę wzdłuż całego obwodu.
Często zadawane pytania
Elektryczne systemy jednoszynowe to automatyczne rozwiązanie transportu niezależnego palet składające się z wózków napędzanych silnikiem elektrycznym, które przemieszczają się po szynach tworzących obieg zamknięty. Wózki przewożą palety między stacjami załadunku i rozładunku zlokalizowanymi w różnych miejscach na linii EMS. Elektryczne systemy jednoszynowe pozwalają szybko i wydajnie transportować ładunki na dużych dystansach, a przy tym dostosowują się do indywidualnych wymogów magazynów każdego typu.
Wózki elektrycznych systemów jednoszynowych osiągają prędkość nawet 120 m/min (100 m/min z ładunkiem).
Każdy wózek może transportować ładunek o wadze do 1500 kg.
Wózki są kompatybilne z paletami o wymiarach (w mm): 800 × 1200, 1000 × 1200 i 1200 × 1200, a także z półpaletami 600 × 800. Dodatkowo wózki można przystosować do obsługi palet o innych wymiarach, zgodnie z wymaganiami klienta, np. palet amerykańskich (GMA).
EMS mogą działać w szerokim przedziale temperatur: od - 30°C do + 40°C. Dzięki temu są idealnym rozwiązaniem do automatyzacji przepływu palet w chłodniach i mroźniach.
Oprogramowanie w czasie rzeczywistym monitoruje ruch na linii EMS i przypisuje wózkom zadania, które otrzymuje z systemu zarządzania magazynem. Dodatkowo każdemu wózkowi wskazuje stację załadunku i rozładunku oraz przydziela najwydajniejszą trasę przejazdu.
W przypadku elektrycznych systemów jednoszynowych podwieszanych aluminiowe szyny, po których przemieszczają się wózki, są montowane do sufitu lub przygotowanej w tym celu konstrukcji. Z kolei szyny elektrycznych systemów jednoszynowych podłogowych są kotwione do posadzki magazynu.
Szyny podwieszane stosuje się, aby po posadzce magazynu mogły przemieszczać się inne urządzenia transportu bliskiego oraz by ułatwić prowadzenie prac porządkowych, co jest szczególnie istotne w firmach z sektora spożywczego. Dodatkowo ten model systemu EMS jest wskazany w obiektach, gdzie posadzka jest niedostatecznie wytrzymała lub wypoziomowana.
Elektryczne systemy jednoszynowe podłogowe najlepiej sprawdzą się w instalacjach o średnich wymiarach. Do ich zalet należą bardzo prosta instalacja oraz zmniejszony promień skrętu.
Przenośniki paletowe, podobnie jak elektryczne systemy jednoszynowe, to rozwiązanie automatyzujące wewnętrzny przepływ spaletyzowanych ładunków. Przenośniki charakteryzują się możliwością ciągłego ruchu, co pozwala na jednoczesny transport dużej liczby palet. Co więcej, w odróżnienia od systemu EMS przenośniki mogą akumulować palety, służąc jako bufor tymczasowy lub regulując przepływ ładunków.
Elektryczne systemy jednoszynowe to rozwiązanie transportu niezależnego, które oferuje znacznie większą prędkość przemieszczania ładunków: 100 m/min z obciążeniem wobec 20 m/min w przypadku przenośników. Dlatego systemy EMS to zalecany środek transportu, jeżeli projekt przewiduje układ o średniej lub dużej długości, lub maksymalną dynamizację przepływu palet.
Zarówno elektryczne systemy jednoszynowe, jak i autonomiczne roboty mobilne (AMR) to rozwiązania automatyczne służące do transportu pojedynczych ładunków między dwoma punktami w obiekcie logistycznym. Systemy EMS stosują wózki transportowe przemieszczające się po szynie w zamkniętym i ogrodzonym układzie. Z kolei roboty AMR przemieszczają się swobodnie po magazynie zgodnie z dynamicznymi trasami, które dostosowują się do każdego zadania. Nie są ograniczone do zamkniętych układów czy wygrodzonych stref roboczych.
W porównaniu z systemami EMS autonomiczne roboty mobilne łatwiej integrują z się z istniejącym układem magazynu (nie wymagają montażu szyn ani siatek bezpieczeństwa), jednak to właśnie elektryczne systemy jednoszynowe są zalecanym rozwiązaniem w sytuacji wysokiego przepływu palet. Obsłużenie bardzo dużego wolumenu pracy wymagałoby większych nakładów finansowych na znacznie liczniejszą flotę.
Tak. EMS to uniwersalny system transportowy, który można dostosować do charakterystyki danego magazynu. Swoją elastyczność zawdzięcza takim rozwiązaniom jak łuki czy rozjazdy umożliwiające projektowanie skrótów, tras równoległych, stacji diagnostycznych czy stref parkowania.
Tak. Za pomocą elektrycznych systemów jednoszynowych można połączyć np. magazyny znajdujące się w osobnych halach. W tym celu projektuje się specjalne tunele lub wiadukty, którymi przebiega linia łącząca oba obiekty.
Tak. Systemy EMS są wyposażone w zabezpieczenia różnego typu, takie jak fotokomórki, odbojniki i amortyzatory, które zapewniają płynną i stabilną jazdę wózków. Dodatkowo siatki bezpieczeństwa wydzielają strefę roboczą wózków, zapobiegając wypadkom z udziałem osób i maszyn.
Zapytaj eksperta