Czas na logistykę miejską
Wzrost znaczenia logistyki miejskiej to trend, jaki zostanie z nami na dobre. Stopniowe wyludnianie obszarów wiejskich w ostatnim stuleciu doprowadziło do ugruntowania pozycji miast jako podstawowych skupisk ludności. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Bank Światowy aktualnie 55% ludności świata – 4,2 mld osób –mieszka w miastach. Liczba mieszkańców miast stale rośnie. Według szacunków niebawem 7 na 10 osób będzie zamieszkiwać w ośrodkach miejskich.
Skoro 80% produktu krajowego brutto generują miasta, na pierwszy plan wysunęła się logistyka miejska - irmy coraz bardziej zbliżają się do głównych ośrodków miejskich w celu przyspieszenia dostaw.
W niniejszym artykule analizujemy rozwój logistyki miejskiej, najważniejsze związane z nią trudności i aspekty, jakie należy mieć na uwadze, aby zapewnić efektywność tej strategii.
Co to jest logistyka miejska?
Logistyka miejska obejmuje wszystkie czynności związane z dostawą i dystrybucją towarów w miastach w celu zapewnienia działalności handlowej i rozwoju gospodarczego ośrodka miejskiego. Innymi słowy, jest to zbiór działań i procesów prowadzących do dostawy i sprzedaży produktów w modelu B2B i B2C w miastach.
Wraz z nastaniem ery handlu elektronicznego tradycyjne obiekty handlowe straciły monopol na dystrybucję wśród przedsiębiorstw i osób prywatnych w mieście. Obecnie klienci kupują produkty również przez internet. Strategia omnichannel przekształciła logistykę e-commerce. Dziś konsument może otrzymać swoje zamówienie w czasie krótszym niż 24 godziny, odbierając je w inteligentnym punkcie odbioru, w sklepie itd.
W tym kontekście powstała koncepcja ostatniej mili logistycznej, czyli zarządzania ostatnim odcinkiem dostawy, który zwykle obejmuje dostarczenie towaru na obszarach miejskich. Etap ten jest uznawany za najbardziej kosztowny, a przy tym najmniej efektywny z całego łańcucha dostaw ze względu na koszty związane z indywidualnym transportem.
W związku z tym operatorzy logistyczni zmuszeni są do poszukiwania sposobów zwiększenia efektywności, by zyskać satysfakcję klientów, którzy coraz częściej oczekują szybkich, bezbłędnych dostaw towarów z możliwością ich bezpłatnego zwrotu. W badaniu przeprowadzonym przez firmę konsultingową Deloitte wykazano, że ponad 70% ankietowanych decyduje się na ponowny zakup, jeżeli dostawa zamówienia spełniła ich oczekiwania.
Trudności związane z logistyką miejską
Podczas planowania logistyki miejskiej należy priorytetowo traktować takie aspekty jak sprzyjające warunki do życia w mieście oraz jego zrównoważony rozwój. Co to oznacza? Miasta powinny ułatwiać proces zaopatrzenia, dbając przy tym o dobro swoich mieszkańców.
Operatorzy logistyczni oraz firmy odpowiedzialne za dostawy na obszarach miejskich napotykają szereg trudności, którym muszą stawić czoła w celu zapewnienia efektywnej ostatniej mili:
- Ograniczenia ruchu. Nasilenie ruchu drogowego w miastach i stopniowe wprowadzanie ograniczeń dla ruchu pojazdów ciężarowych sprawiają, że wjazd do ośrodków miejskich staje się coraz bardziej utrudniony. Jest to szczególnie dotkliwe dla supermarketów i dużych sklepów, które zmuszone są wykorzystywać huby logistyczne lub centra typu micro-fulfillment w miastach.
- Nowe wymagania klientów. Handel w modelu omnichannel wzmocnił pozycję klienta końcowego, który obecnie oczekuje niezwykle szybkiej dostawy w wybranym przez siebie miejscu — czy to w inteligentnym punkcie odbioru, w miejscu pracy czy w domu. Co więcej, niemal wszystkie firmy, zwłaszcza w sektorze e-commerce B2C, oferują możliwość darmowego zwrotu w przypadku błędu lub niezadowolenia klienta z otrzymanego towaru. Zmusza to przedsiębiorstwa do poszukiwania sposobów ograniczenia kosztu jednostkowego przygotowywania zamówień, aby zająć się również obsługą zwrotów.
- Wiele różnych nośników ładunku. Konsolidacja sektora e-commerce skutkuje zerwaniem z monopolem palety jako preferowanego nośnika ładunku w magazynie. Dziś centra logistyczne obsługują wiele jednostek ładunkowych. Muszą zatem wydzielić w magazynie różne strefy robocze i zadbać o systemy magazynowe do obsługi pojemników, tac, palet itp.
- Zrównoważenie środowiskowe. Logistyka miejska powinna zapewniać szybkość wysyłek, a jednocześnie dbać o ekologię. W czasach, kiedy klienci coraz bardziej zwracają uwagę na ochronę środowiska, logistyka miejska powinna być nie tylko efektywna, ale również ekologiczna (tzw. zielona logistyka). Można to osiągnąć np. przez stopniowe wdrażanie elektrycznych lub hybrydowych środków transportu bądź pojazdów napędzanych gazem płynnym (LPG).
Chcąc stawić czoła licznym trudnościom, firmy decydują się na budowę magazynów bliżej ośrodków miejskich. Obiekty te powstają w pobliżu dużych miast, przy najważniejszych arteriach komunikacyjnych, aby zmniejszyć koszty wysyłek i kompleksowo zarządzać logistyką miejską, w tym logistyką odzysku. Tendencja do wyboru lokalizacji miejskiej powoduje ogromny wzrostem cen nieruchomości logistycznych.
Jak osiągnąć efektywną, a zarazem zrównoważoną logistykę miejską?
Ostatnia mila odpowiada za ponad 50% łącznych kosztów wysyłki. Kwota ta wzrasta w przypadku transakcji B2C, gdy klient składa wiele drobnych zamówień, co utrudnia transport towaru.
Należy jednak pamiętać, że ostatnia mila logistyczna to nie tylko cena transportu (paliwa, pojazdu i przewoźnika), ale również koszty magazynowania, koszty pracy operatorów zajmujących się kompletacją i konsolidacją zamówienia oraz koszty wdrożenia oprogramowania zapewniającego bezbłędne wysyłki (np. program dla spedycji Multi Carrier Shipping Software firmy Mecalux).
Strategia logistyki miejskiej powinna stanowić dopełnienie czynności wykonywanych w magazynie i poza nim w celu zapewnienia zrównoważonej i efektywnej ostatniej mili. Oto najważniejsze trendy w tym zakresie:
- Przybliżenie logistyki do najważniejszych węzłów komunikacyjnych. Firmy decydują się na umieszczenie centrów logistycznych i dystrybucyjnych w pobliżu dużych ośrodków miejskich w celu zagwarantowania szybkich i efektywnych dostaw. Niektóre firmy posiadają centra obsługi logistyki odzysku, dzięki czemu mogą oferować obsługę zwrotów w jak najkrótszym czasie.
- Tworzenie centrów konsolidacji ładunków (UCC). Tego rodzaju centra logistyczne optymalizują dostawy produktów w dużych miastach. W centrach konsolidacji ładunków gromadzone są produkty jednego lub wielu dostawców w celu zorganizowania wysyłki według trasy przewoźnika, klienta końcowego itp.
- Koordynacja z najważniejszymi operatorami logistycznymi. Ostatnia mila zależy nie tylko od obsługi magazynu, ale również od operatora logistycznego specjalizującego się w dostawach na obszarach miejskich. Oprogramowanie takie jak Multi Carrier Shipping Software firmy Mecalux zapewnia synchronizację danych między systemem WMS do zarządzania magazynem klienta a programem komputerowym wykorzystywanym przez operatora.
- Cyfryzacja logistyki magazynu. W kontekście obsługi coraz mniejszych magazynów miejskich i wymogu coraz szybszych dostaw firmy powinny ograniczyć dostępne zapasy, dążąc do zwiększenia efektywności prowadzonych operacji, takich jak dropshipping lub cross-docking. Wdrożenie systemu WMS, na przykład Easy WMS, ułatwia wszystkie te czynności, a także przystosowuje działalność firmy do modelu omnichannel.
Przykłady zarządzania logistyką miejską z magazynu
Wysokie koszty związane z ostatnią milą logistyczną zmuszają firmy do ograniczenia błędów we wszystkich czynnościach logistycznych, a zwłaszcza na etapie dostawy. Dobrym przykładem tej tendencji jest belgijska firma z sektora e-commerce, Rent a Book, która powierzyła firmie Mecalux zadanie cyfryzacji procesu dostawy do klienta końcowego. „Odkąd zaczęliśmy korzystać z systemu WMS firmy Mecalux, otrzymujemy mniej zwrotów niż w poprzednich latach” – zaznacza Grégory Bastieans, kierownik projektów firmy.
Rent a Book oferuje klientom usługę indywidualnej dostawy do miejsca zamieszkania, umożliwiając wybór sposobu doręczenia zamówienia (do punktu odbioru lub do domu klienta, z możliwością wybrania konkretnej godziny dostawy itd). Ponadto Rent a Book wysyła klientowi wiadomość e-mail na potwierdzenie umieszczenia produktu w punkcie odbioru. Jeżeli klient nie odbierze go w ciągu 48 godzin, otrzymuje kolejną wiadomość z przypomnieniem.
Innym przykładem dążenia do optymalizacji logistyki miejskiej jest francuska firma z sektora e-commerce, Espace des Marques, która wdrożyła oprogramowanie Multi Carrier Shipping Software firmy Mecalux. Moduł synchronizuje WMS z oprogramowaniem poszczególnych agencji transportowych, umożliwiając firmie Espace des Marques przyspieszenie wysyłki towaru, priorytetowe nadawanie wysyłek i unikanie błędów. „Przewoźnicy Colissimo odbierają zamówienia dwa razy dziennie: o godz. 7:30 rano i 15:30 po południu. Zamówienia złożone po południu i wieczorem trafiają do doręczenia w pierwszej kolejności następnego poranka. Naszym priorytetem są zamówienia z platformy Amazon oraz dla klientów Premium naszej sieci, którym zapewniamy dostawy Chronopost w ciągu 24 godzin” – tłumaczy Vincent Beaufreton, kierownik ds. rozwoju firmy.
Jak osiągnąć efektywną logistykę miejską
Ostatnia mila stała się jednym z największych wyzwań logistycznych, szczególnie w sytuacji gwałtownego wzrostu sektora e-commerce w związku z pandemią koronawirusa. Klienci, zwłaszcza z sektora B2C, oczekują dziś dostawy zamówienia w ciągu 24 godzin w wybranym przez siebie miejscu, a także coraz częściej możliwości bezpłatnego zwrotu.
Stwarza to ogromne wyzwanie dla firm z sektora handlu elektronicznego, które zmuszone są do minimalizacji kosztów logistyki odzysku.
Firma Mecalux pomogła już setkom klientów przystosować się do modelu omnichannel, oferując rozwiązania z zakresu intralogistyki, takie jak Multi Carrier Shipping Software, WMS dla e-commerce czy Marketplaces & E-commerce Platforms Integration. Posiadamy również szeroką gamę tradycyjnych i automatycznych systemów magazynowych, dzięki którym zoptymalizujesz pracę swojego magazynu. Skontaktuj się z nami, a nasz specjalista przedstawi Ci rozwiązanie najlepiej dostosowane do Twoich potrzeb.