Logistyka e-commerce – kluczowe operacje
Odkąd Amazon rozpoczął sprzedaż przez Internet w 1995 roku, handel elektroniczny z roku na rok ciągle zyskuje na popularności. Logistyka e-commerce mierzy się z coraz większą liczbą wyzwań związanych z rosnącym popytem, którego historyczny szczyt został osiągnięty podczas pandemii COVID-19, podczas której wiele sklepów stacjonarnych musiało zakończyć swoją działalność.
Logistyka e-commerce – co to jest?
Logistyka e-commerce obejmuje niezbędne metody i środki mające na celu jak najwydajniejszą dostawę produktów do klientów, którzy zamówili je online. To proces składający się z planowania, realizacji i monitorowania operacji przyjęcia, składowania i transportu artykułów do klientów końcowych.
Według badań firmy McKinsey przewiduje się, że w 2025 roku 25% globalnej sprzedaży będzie realizowana online. Tendencja ta wzrasta, w 2021 roku (podczas COVID-19) zakupy online stanowiły 20%. Ten system jest podstawowym sposobem dystrybucji dla nowych firm, które sporządzają długoterminowe strategie handlowe.
Dlaczego logistyka w e-commerce jest tak ważna?
Handel elektroniczny rozrasta się wraz ze zwiększającym się odsetkiem społeczeństwa korzystającym z Internetu. Pierwszy kontakt klientów z daną marką odbywa się w sieci, szczególnie w przypadku firm zajmujących się planowaniem komunikacji, strategiami SEO czy mediami społecznościowymi. Ich plan biznesowy zakłada zatem opracowanie dobrej strategii obecności w sieci i pozyskanie klientów tą drogą zamiast szukania lokalu do wynajęcia lub zakupu.
Logistyka e-commerce zyskuje na znaczeniu. Obejmuje głównie obsługę paczek i małych ładunków. Często klienci są nieznani, różnorodni i mało lojalni, a przepływ towarów – nieregularny i złożony. Popyt jest zmienny i trudny do przewidzenia, dlatego zaleca się firmom zautomatyzowanie zarządzania centrami logistycznymi w celu sprostania ewentualnym szczytom popytu i wykorzystania możliwości sprzedaży.
Trzy filary logistyki e-commerce
Logistyka e-commerce to proces organizacyjny złożony z kilku aspektów, wśród których wyróżnia się:
- Składowanie. Obejmuje przyjęcie, weryfikację, wewnętrzny transport ładunków oraz ich przechowywanie, a następnie przygotowanie i wysyłkę zamówień. Hale dla magazynów e-commerce, np. firmy Spartoo, które łącznie osiągają powierzchnię wynoszącą 23 000 m², zarządzają sprzedażą online do 10 000 par butów dziennie.
- Systemy informatyczne. Koordynowanie dużych ilości wysyłek zamówień internetowych wymaga stworzenia skuteczniejszej infrastruktury niż ta, którą dysponują małe obiekty. Celem zaspokojenia popytu firmy i operatorzy logistyczni wyposażają się w takie narzędzia, jak system zarządzania magazynem (WMS), który umożliwiają monitorowanie wszystkich działań i operacji w instalacji. Przykładem tego typu systemu jest Easy WMS, za pomocą którego wiele firm e-commerce zoptymalizowało swoją logistykę, jak Gibon w Słowenii, Espace des Marques we Francji, Jolly Softair w San Marino, czy Zacaris w Hiszpanii.
- Dystrybucja ostatniej mili. Trzecim i ostatnim podstawowym etapem logistyki e-commerce jest wysyłka i dostawa zamówień. W celu usprawnienia tego etapu należy poświęcić uwagę procesom, które poprzedzają dystrybucję produktów, czyli pakowanie, etykietowanie, planowanie ścieżek oraz harmonogramu i optymalizacja przestrzeni, np. strefy wysyłek z magazynu. Rozwiązania cyfrowe takie jak Program dla spedycji Mecaluxu zarządzają wszystkimi procesami poprzedzającymi dystrybucję towaru w magazynach jak Stand-Privé.com we Francji lub Padel Nuestro w Hiszpanii.
Kluczowe operacje w logistyce e-commerce
W zglobalizowanym świecie zła infrastruktura logistyczna nie pozostaje niezauważona. Zła organizacja handlu e-commerce jest zauważana i komentowana przez użytkowników, jako że jest głównym aspektem doświadczenia zakupowego i podstawą ogólnego zadowolenia z zakupu. Należy wziąć pod uwagę siedem operacji, które mogą zdecydować o sukcesie lub porażce danej firmy e-commerce.
- Organizacja magazynu. Projekt przestrzeni jest ściśle powiązany z operacjami, które będą przeprowadzane w magazynie. Im bardziej uporządkowana i połączona wewnętrznie będzie przestrzeń instalacji, tym prostsze i krótsze będą wewnętrzne ścieżki transportu towarów oraz kompletacji przez operatorów.
- Przyjęcie towaru. Przybycie produktów jest okazją do prawidłowego skoordynowania przepływu materiałów, dlatego należy zaplanować przyjęcia, ustalić procedury postępowania operatorów i sprawdzić stan towaru. W logistyce e-commerce powszechne jest stosowanie strategii cross-docking, w przypadku której artykuły znajdują się w magazynie bardzo krótko przed dystrybucją. System ten nie wymaga odkładania towaru na regały, ale skoordynowanego działania wszystkich stref magazynu.
- Monitorowanie zapasów. Znajomość poziomu zapasów jest fundamentalna, aby utrzymać wizerunek marki e-commerce oraz spełnić oczekiwania klientów. W konkurencyjnym środowisku czas dostawy wpływa na wybór dostawcy przez klientów.
- Kompletacja i konfekcjonowanie. Przygotowanie zamówień może stać się jednym z najbardziej czasochłonnych procesów w źle zaprojektowanych instalacjach. Wdrożenie metody towar do człowieka (goods-to-person) skraca ścieżki kompletacyjne i usprawnia realizację tej operacji, tak jak instalacja cyfrowych rozwiązań. Przykładowo, Program dla spedycji Mecaluxu upraszcza przepływy pracy w zakresie transportu bezpośredniego do strefy pakowania zamówień single-unit (zawierających jeden artykuł) oraz zarządzanie przygotowywaniem paczek multi-unit.
- Koordynacja z agencjami transportu. Niezależnie od tego, czy ostatnia mila logistyczna jest realizowana przez daną firmę, czy przez zewnętrzną agencję transportu, należy przygotować zamówienia przed przybyciem przewoźnika. W ten sposób zapobiega się nagromadzeniu dużej ilości pojazdów oraz dodatkowych kosztów. Program dla spedycji integruje się z agencjami i monitoruje cały proces. Pakowanie, etykieta wysyłkowa, dokument WZ i numer śledzenia są obsługiwane przez jedno narzędzie, aby zapobiegać błędom i świadczyć jakościowe usługi.
- Polityka zwrotów. Logistyka zwrotna obejmuje realizację zwrotów produktów. Niektóre sposoby usprawnienia tego typu logistyki polegają na udostępnieniu portalu do realizacji zwrotów online oraz zorganizowaniu konkretnej przestrzeni, w której obsługuje się zwracane zamówienia.
- Dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. Udostępnienie kanałów komunikacji i aktywne słuchanie jest wyróżniającym czynnikiem w logistyce e-commerce. Informowanie kupującego o statusie zamówienia, udostępnienie numeru śledzenia przesyłki pozytywnie wpływają na wizerunek marki zajmującej się handlem elektronicznym. Aby to osiągnąć, należy wdrożyć programy informatyczne, które gromadzą omawiane dane w czasie rzeczywistym.
Mecalux specjalizuje się w projektowaniu i kompleksowej budowie magazynów. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych optymalizujemy wszystkie procesy logistyczne. Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci usprawnić działanie Twojego magazynu i osiągnąć jak największą wydajność. Wiele firm z sektora e-commerce już skorzystało z naszych usług.