Supply chain manager – profil zawodowy i funkcje kluczowej postaci w logistyce
Supply chain manager odpowiada m.in. za nadzór i zarządzanie zaopatrzeniem w surowce oraz dystrybucją gotowych produktów. Osoba na tym stanowisku zajmuje się koordynacją wielu procesów w taki sposób, aby zapewnić wydajne funkcjonowanie łańcucha dostaw.
Przy stale rosnącej konkurencji w sektorze logistyki i produkcji umiejętne zarządzanie łańcuchem dostaw nabiera szczególnego znaczenia. Rozwój nowych technologii w przemyśle 4.0 wymaga od supply chain managera odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób uzyskać maksymalną wydajność w erze technologicznej modernizacji łańcucha dostaw?
Kim jest supply chain manager?
Supply chain manager zajmuje się koordynacją i planowaniem wszelkich działań związanych z łańcuchem dostaw, począwszy od zaopatrzenia w towary od dostawców, aż po dystrybucję gotowych produktów do sklepów i klientów końcowych.
Supply chain manager odpowiada za nadzorowanie wszystkich procesów logistycznych w zakładzie produkcyjnym i poszczególnych magazynach należących do przedsiębiorstwa. Do jego obowiązków należy m.in. zapewnienie odpowiedniej wielkości zapasów oraz zdolności produkcyjnych pozwalających zaspokoić bieżący popyt.
W tym celu podejmuje działania mające na celu optymalizację zasobów i przepływów, a także kapitału ludzkiego i finansowego wewnątrz i na zewnątrz magazynu. Planuje i wdraża strategie zaopatrzenia i dystrybucji oraz gromadzi i analizuje logistyczne wskaźniki KPI, aby mierzyć wydajność procesów łańcucha dostaw w przedsiębiorstwie.
Supply chain manager nie tylko czuwa nad odpowiednim przepływem pracy, materiałów i informacji, ale również koordynuje i opracowuje harmonogram logistyki zaopatrzenia: uzupełniania zapasów, linii produkcyjnych oraz dystrybucji towarów.
Obowiązki supply chain managera
W odróżnieniu od kierownika magazynu czy kierownika ds. logistyki supply chain manager zajmuje się przede wszystkim wdrażaniem strategii, których celem jest maksymalizacja wydajność łańcucha dostaw. Podstawowe zadania na tym stanowisku:
- Utrzymywanie stałego kontaktu z dostawcami w celu uzyskania jak najniższych kosztów zaopatrzenia i produkcji.
- Planowanie i wdrażanie strategii łańcucha dostaw z uwzględnieniem zakupu surowców, procesów produkcyjnych czy tras przewozu towarów.
- Projektowanie przepływów towarów i pracy w magazynie – podejmowanie decyzji w zakresie tras kompletacji, rodzajów urządzeń przeładunkowych i systemów składowania niezbędnych do optymalizacji wydajności obiektu.
- Określenie wskaźników KPI, które umożliwią monitorowanie skuteczności poszczególnych operacji. Do najczęściej analizowanych wskaźników należą: odsetek błędnie zrealizowanych zamówień, liczba awarii na liniach produkcyjnych oraz odsetek zwróconych produktów.
- Kontrolowanie wielkości zapasów i siły roboczej niezbędnej do realizacji bieżących zamówień.
- Identyfikowanie wąskich gardeł w procesach magazynowych, zaopatrzeniu linii produkcyjnych, kompletacji zamówień i wysyłce towarów.
- Poszukiwanie nowych sposobów zarządzania magazynem, wysyłki towarów czy produkcji celem optymalizacji dostępnych zasobów magazynowych.
Supply chain manager koordynuje i opracowuje strategię firmy, której celem jest maksymalizacja efektywności procesów, takich jak zaopatrzenie w surowce, magazynowanie oraz dystrybucja produktów gotowych.
Profil zawodowy
Supply chain manager powinien posiadać wiedzę z zakresu kontroli stanu magazynowego, sporządzania kosztorysów i zarządzania dostawcami. Dlatego najlepszymi kandydatami są osoby po studiach na kierunku ekonomia lub administracja i zarządzanie.
Dużym atutem jest też dyplom Supply Chain Management (SCM) potwierdzający umiejętności w dziedzinie zarządzania łańcuchem dostaw. Wiele uczelni oferuje zajęcia praktyczne z zarządzania magazynem lub zakładem produkcyjnym oraz wykłady na temat technik i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w produkcji, logistyce i magazynowaniu towarów.
Biorąc pod uwagę coraz szersze zastosowanie programów WMS do zarządzania magazynem oraz systemów MES (manufacturing execution system) w produkcji i logistyce 4.0, nie mniej istotna jest wiedza w dziedzinie informatyki i komunikacji.
Oprócz wykształcenia osoba na stanowisku supply chain managera – jako odpowiedzialna za tworze strategii przedsiębiorstwa – powinna również być dobrym liderem. Dodatkowym atutem będą umiejętności analityczne przydatne do monitorowania wskaźników KPI łańcucha dostaw w celu optymalizacji zasobów i przewidywania możliwych problemów w działalności.
Wpływ cyfryzacji na pracę supply chain managera
Cyfryzacja procesów logistycznych i produkcyjnych ma bezpośredni wpływ na pracę wszystkich osób w przedsiębiorstwie. Supply chain manager nie stanowi pod tym względem wyjątku.
Obecnie specjaliści w codziennej pracy korzystają z szeregu rozwiązań cyfrowych, które pozwalają zautomatyzować wiele procesów logistycznych, począwszy od produkcji, a na dystrybucji towarów kończąc. Dużą zaletą takich programów jest bieżąca rejestracja wszystkich danych powstających w trakcie pracy magazynu. Dzięki temu supply chain manager ma do dyspozycji komplet informacji na temat rzeczywistej wydajności poszczególnych stanowisk przygotowania zamówień, linii produkcyjnych, zarządzania przydzielaniem artykułów do lokalizacji itp.
Ponadto cyfryzacja znacznie uprościła komunikację między różnymi działami przedsiębiorstwa, co jest szczególnie istotne w pracy supply chain managera. Wyjątkowo przydatnym narzędziem w tym obszarze jest system ERP. Na rynku dostępnych jest również wiele innych rozwiązań dla logistyki i produkcji, np. informatyczne systemy magazynowe (WMS), które pozwalają zautomatyzować niemal wszystkie procesy w magazynie.
System Easy WMS marki Mecalux można rozszerzyć o dodatkowe moduły, które nie tylko zwiększają wydajność obiektu, ale również pomagają supply chain managerowi w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących logistyki i produkcji. Oto krótkie zestawienie najważniejszych modułów dodatkowych programu Easy WMS:
- Supply Chain Analytics – porządkuje i zestawia dane zebrane przez Easy WMS, dostarczając szczegółowego obrazu procesów, co ułatwia podejmowanie trafnych decyzji logistycznych.
- Multi Carrier Shipping Software – program dla spedycji – automatyzuje komunikację z firmami przewozowymi, eliminując pomyłki przy wysyłce i dystrybucji towarów.
- WMS do zarządzania produkcją – synchronizuje strefy buforowe magazynu i fabryki, zapewniając nieprzerwane zaopatrzenie linii produkcyjnych.
Supply chain manager – optymalizacja łańcucha dostaw
Supply chain manager odpowiada za planowanie, wdrażanie i nadzorowanie strategii mających bezpośredni wpływ na produkcję, składowanie i dystrybucję towarów w łańcuchu dostaw. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie maksymalnej wydajności pracy dzięki optymalnemu wykorzystaniu dostępnych zasobów, w tym surowców, przestrzeni magazynowej oraz tras dystrybucji.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne w obszarze produkcji, logistyki i zarządzania przedsiębiorstwem umożliwiają supply chain managerowi automatyzację wielu codziennych zadań, takich jak rejestracja kluczowych wskaźników wydajności czy przydzielanie artykułów do lokalizacji na podstawie z góry określonych kryteriów.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, jak usprawnić logistykę i produkcję, koniecznie skontaktuj się z nami. Mecalux oferuje szeroki wachlarz rozwiązań intralogistycznych, które pozwolą zoptymalizować wydajność Twojego przedsiębiorstwa.