
Wyzwania logistyczne – przykłady i sposoby mierzenia się z nimi
Osoby odpowiedzialne za łańcuch dostaw mierzą się z licznymi wyzwaniami logistycznymi związanymi z planowaniem, zarządzaniem i monitorowaniem składowania i wysyłki dóbr.
Czym są wyzwania logistyczne?
Wyzwania logistyczne to problemy lub przeszkody, które naruszają prawidłowe funkcjonowanie łańcuchów dostaw, ale stanowią również możliwość przekształcenia procesów i poprawy wydajności. Tego typu wyzwania, począwszy od zakłóceń dostaw po wdrażanie nowych technologii czy form organizacji pracy, dotyczą wszystkich aspektów logistyki – od planowania przez obsługę klienta i zasoby ludzkie po wykonanie.
Poniżej omawiamy niektóre wyzwania, z którymi muszą mierzyć się firmy, a także działania niezbędne do prowadzenia wydajnej logistyki.
Automatyzacja i cyfryzacja
Według Sergio Coelho, dyrektora analityka amerykańskiej firmy badawczej Gartner, nacisk na zmniejszenie kosztów nadal jest wyzwaniem w kontekście łańcucha dostaw, dlatego firmy powinny być przygotowane na ewentualne zakłócenia czy wzrost popytu. Powinny też opracować strategie, które umożliwią długoterminowy rozwój, a także zapewnić dostęp do informacji za pomocą cyfryzacji – automatyzacja odgrywa w tym kluczową rolę.
W przypadku logistyki i zarządzania magazynem prognozowanie popytu wiąże się z gromadzeniem i analizą dużych ilości danych. Aby w pełni to wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie magazynów automatycznych i specjalistycznego oprogramowania, które integruje się z systemem ERP.
Od logistyki 4.0 po logistykę 5.0
Firmy przechodzą z logistyki 4.0 – ściśle powiązanej z big data, sztuczną inteligencją, Internetem Rzeczy i strategią omnichannel – na logistykę 5.0, czyli model obejmujący zakres poprzedniej wersji, który skupia się na sprawnej obsłudze klienta.
Logistyka 5.0 koncentruje się na obsługę klientów hiperpołączonych, którzy robią zakupy online i oczekują niemal natychmiastowej realizacji dostawy – często są to przedstawiciele tzw. Pokolenia Milenialsów. Aby sprostać tym wymaganiom, należy dysponować najlepszymi zespołami, które łączą umiejętności ludzi z transformacją cyfrową.

Zrównoważony rozwój i środowisko
Nacisk na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i wdrożenie zrównoważonych praktyk w przemyśle jest coraz większy. Regulacje środowiskowe są coraz bardziej rygorystyczne. Zdaniem ekspertów, np. socjolog Leyli Acaroglu, „firmy muszą zaangażować się w zrównoważony rozwój, tradycyjne metody nie są już wystarczającą opcją”. Instytucje takie jak Unia Europejska, która dąży do osiągnięcia gospodarki o obiegu zamkniętym do 2050 roku, wdrażają nowe normy ekoprojektowania dla produktów wprowadzanych na rynek na terytorium unijnym. Do każdego produktu dołączony będzie cyfrowy paszport zawierający wszystkie informacje o artykule, dzięki czemu klienci będą mogli podejmować świadome decyzje dotyczące zakupu.
Ta zmiana paradygmatu dotyczy nie tylko producentów, ale również dystrybutorów oraz pozostałe podmioty łańcucha dostaw. Zielona logistyka polega na minimalizowaniu efektów działalności przedsiębiorstw na środowisko poprzez wdrażanie takich praktyk jak zastosowanie wydajnych paliw, energii odnawialnych, ekologicznych opakowań zarówno w ramach dystrybucji, jak i logistyki wewnętrznej. Zapobieganie zwrotom za pomocą systemu zarządzania magazynem jak Easy WMS Mecaluxu również przyczynia się do ograniczenia wpływu na środowisko logistyki ostatniej mili.
Handel międzynarodowy
Niektóre istniejące od dawna szlaki handlowe są wyznaczane na nowo w związku z incydentami takimi jak blokada Kanału Sueskiego w 2021 roku. Alternatywne trasy, zarówno w przypadku transportu rzecznego, kolejowego, jak i powietrznego są warunkowane zdarzeniami jak pandemie czy konflikty zbrojne. Okresy stabilizacji w łańcuchu dostaw należy wykorzystać do zapobiegania opóźnieniom na wypadek wystąpienia trudności i przygotowania się na wyzwania, jakie niesie ze sobą logistyka międzynarodowa.
Wyzwania związane z zarządzaniem przemysłem logistycznym
Ponadto kierownicy łańcucha dostaw muszą zastanowić się, jakie problemy mogą wystąpić w zakresie logistyki i pochylić się nad następującymi kwestiami wewnętrznymi w celu jej optymalizacji:
- Obsługa klienta. Jedną z głównych funkcji logistyki jest dostarczanie produktów do miejsca docelowego zgodnie z ustalonymi warunkami. Klienci oczekują transparentnych informacji na temat lokalizacji zamówień oraz terminu dostawy, dlatego usprawnienie procesów logistycznych przekłada się na większe zadowolenie klientów.
- Koszty składowania. Kolejnym wyzwaniem, z którym mierzą się kierownicy łańcuchów dostaw, jest zadbanie o jak najwyższą możliwą wydajność instalacji. Dlatego warto nawiązać współpracę ze specjalistami w dziedzinie składowania i maksymalnie wykorzystać przestrzeń magazynów poprzez składowanie w pionie oraz wdrożenie systemów automatycznych.
- Prognozowanie popytu. Należy na bieżąco śledzić zmiany i trendy rynkowe, np. wprowadzanie nowych produktów lub regulacji, aby przewidywać potrzeby klientów i odpowiednio na nie reagować.
- Zarządzanie dostawcami. W logistyce bierze udział wiele podmiotów, dlatego ważne jest utrzymywanie z nimi dobrych relacji, aby zagwarantować realizację dostaw oraz dostęp do niezbędnych dla danej firmy materiałów.
- Dążenie do efektywności operacyjnej. Czynnik ludzki ma kluczowe znaczenie, aby skutecznie mierzyć się z wyzwaniami związanymi z operacjami logistycznymi, dlatego zespoły muszą być wyposażone w narzędzia, które zapewniają wgląd do najlepszych dostępnych informacji, umożliwiających realizację operacji.

Strategie mierzenia się z wyzwaniami logistycznymi
Jednym ze sposobów mierzenia się z ciągłymi zmianami w logistyce jest zwrócenie uwagi na różne etapy procesu i śledzenie trendów w logistyce:
- Logistyka przyjęć. Optymalizacja etapu przyjęć, identyfikacji i składowania towarów stanowi podstawę skutecznej logistyki, umożliwiając poprawne wdrożenie automatycznych systemów oraz oprogramowania.
- Logistyka dystrybucji. Obejmuje procesy przygotowania i konsolidacji zamówień, pakowanie, wysyłkę oraz transport. Aby usprawnić zarządzanie, załadunek i wysyłkę towaru, a także koordynację z firmami transportowymi, przedsiębiorstwami dysponującymi kilkoma centrami dystrybucji, a także dużą dzienną liczbą wysyłek, można zastosować Distributed Order Management System jak Easy DOM.
- Logistyka odwrotna. Kolejny element, który czasami jest pomijany, a może przyczyniać się do powstawania wąskich gardeł, jeśli nie przyjmie się odpowiedniego podejścia, to zwroty czy logistyka zwrotna. Głównym celem jest zapobieganie zwrotom paczek do magazynu, dlatego należy przygotować protokół postępowania w przypadku takich sytuacji.
Zmierz się z wyzwaniami logistycznymi z pomocą Mecaluxu
Proaktywne adaptowanie się do zmian w logistyce ma kluczowe znaczenie dla firm. Specjaliści Mecaluxu pomogą Ci zarówno w zaplanowaniu, jak i we wdrożeniu projektu. Jako producent rozwiązań magazynowych zrealizowaliśmy tysiące projektów magazynów automatycznych i manualnych na całym świecie od 1966 roku. Ponadto nasz zespół składa się z ponad 400 inżynierów, którzy zajmują się rozwojem oprogramowania logistycznego, a dział robotyki odpowiada za najnowsze technologie kompletacyjne. Skontaktuj się z nami – doradzimy Ci w zakresie wyboru odpowiednich rozwiązań magazynowych.