Jak przygotować logistykę przedsiębiorstwa na święta
W okresie przedświątecznym wiele przedsiębiorstw reorganizuje logistykę, aby skuteczniej poradzić sobie ze wzrostem liczby zamówień. Dotyczy to w szczególności firm z branży e-commerce prowadzących sprzedaż omnichannel.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrost liczby zamówień internetowych odnotowało bardzo wiele firm. Częściowo było to spowodowane pandemią koronawirusa. Np. w Wielkiej Brytanii analitycy z Edge Retail Insight skorygowali pierwotne przewidywania w tym zakresie o 8% w górę.
Z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się logistyka w okresie Bożego Narodzenia i innych świąt? Jak można ją usprawnić, aby sprostać gwałtownemu wzrostowi liczby zamówień? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule.
Specyfika logistyki w okresie przedświątecznym
Zanim omówimy konkretne sposoby optymalizacji logistyki, przedstawimy listę problemów, z którymi borykają się magazyny przed świętami i jak wpływa to na pracę przedsiębiorstwa:
- Wzrost liczby zamówień – w okresie przedświątecznym rośnie popyt na różne produkty, w tym wszelkiego typu upominki. Zwiększony napływ zamówień może generować wiele trudności. Typowymi problemami logistycznymi występującymi w magazynach w okresie przedświątecznym są m.in. opóźnienia dostaw, spadek wydajności, wyczerpanie zapasów itp.
- Konieczność szybkiego przygotowania i wysłania zamówień – w okresie przedświątecznym realizacja dostaw w 24 godziny jest trudna, ale jednocześnie szczególnie istotna, ponieważ kształtuje pozytywny wizerunek firmy i może zadecydować o przyszłych wyborach konsumentów. Z tego powodu należy maksymalnie usprawnić procesy kompletacji zamówień, wysyłki i dostawy, mierząc się z wyzwaniami strategii omnichannel czy logistyki ostatniej mili.
- Większe prawdopodobieństwo pomyłek – przy dużym natężeniu pracy zwiększa się ryzyko popełnienia błędów podczas kompletacji. Należy im za wszelką cenę zapobiec lub przynajmniej ograniczyć je do minimum, aby spełnić oczekiwania klientów i nie ponieść niepotrzebnych kosztów.
- Logistyka zwrotów – liczba zwrotów rośnie proporcjonalnie do sprzedaży, zwłaszcza w handlu elektronicznym. Obsługa zwrotów i reklamacji (logistyka odzysku) wymaga dodatkowego nakładu pracy i wygospodarowania odpowiedniego miejsca na realizację związanych z tym czynności, co wiąże się ze wzrostem kosztów. Nie bez znaczenia jest również zwiększony napływ zwrotów nietrafionych lub niechcianych prezentów tuż po świętach.
Firmy prowadzące sprzedaż omnikanałową borykają się z podobnymi problemami w każdym okresie piku sprzedaży, np. w okolicach czarnego piątku.
Jak usprawnić logistykę przed świętami
Przygotowanie magazynu do sprawnej obsługi wysyłek przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy lawinowo wzrasta liczba zamówień, a kurierzy muszą zapewnić terminowość dostaw, jest poważnym wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa. Oto kilka porad na ten gorący okres:
- Zadbaj o dodatkową przestrzeń i zaplecze. W okresie wzmożonej aktywności może zdarzyć się, że zabraknie miejsca w magazynie lub nie będzie możliwa terminowa obsługa wszystkich zamówień ze względu na ograniczoną wydolność zaplecza logistycznego. Aby temu zapobiec, warto z odpowiednim wyprzedzeniem wynająć tymczasową przestrzeń magazynową, wypożyczyć dodatkowe samochody dostawcze lub nawet zlecić logistykę doświadczonemu operatorowi 3PL. Wszystko po to, aby zapewnić odpowiednią jakość świadczonych usług i usatysfakcjonować klientów.
- Postaw na automatyzację procesów. W pierwszej kolejności należy zastanowić się, które procesy warto zautomatyzować. Wiele zależy od specyfiki magazynu, jednak zwykle można zminimalizować koszty i uzyskać lepszą wydajność pracy poprzez automatyzację przeładunku towarów, inwestując w przenośniki paletowe i pojemnikowe czy układnice pozwalające sprawniej umieszczać jednostki ładunkowe na regałach i je z nich pobierać. Dobrym przykładem udanej automatyzacji jest francuski magazyn znanego producenta luksusowych czekoladek Schaal Chocolatier, który co roku odnotowuje znaczny wzrost sprzedaży w okresie okołoświątecznym. Od marca do sierpnia magazyn wydaje średnio 180 palet dziennie, ale od września do lutego liczba ta wzrasta do ok. 240 palet na dzień.
- Usprawnij zarządzanie magazynem. Pozwoli to zwiększyć wydajność pracy i ograniczyć liczbę pomyłek generujących dodatkowe koszty. Jest to trudne przy manualnym zarządzaniu obiektem, dlatego warto wdrożyć w nim informatyczny system magazynowy. Oprócz optymalizacji zarządzania zapasami, program ułatwia pracę magazynierom, przydzielając im kolejno zadania, co z kolei pozwala uniknąć błędów przy realizacji poszczególnych operacji logistycznych. Światowy lider sprzedaży oraz dystrybucji sprzętu i akcesoriów do gry w padla Padel Nuestro wdrożył oprogramowanie Easy WMS Mecaluxu, aby usprawnić wysyłkę 2500 zamówień dziennie w okresach zwiększonej sprzedaży. Dyrektor generalny firmy, Pedro Martinez, tak podsumowuje tę inwestycję: „Dzięki Easy WMS udało nam się wyeliminować ręczne zarządzanie i poprawić wydajność wszystkich procesów magazynowych, a zwłaszcza kompletacji zamówień. W efekcie możemy sprawnie obsłużyć więcej zamówień w okolicy czarnego piątku czy świąt Bożego Narodzenia”.
Wszystko gotowe na święta
Aby poradzić sobie z natłokiem pracy i wyeliminować zbędne koszty, należy przygotować logistykę przedsiębiorstwa na okresowe skoki popytu.
Wzrost sprzedaży w okresie przedświątecznym wymaga sprawnej obsługi logistycznej, a zwłaszcza szybkiej i bezbłędnej kompletacji oraz natychmiastowej wysyłki towarów. Sytuacja ta jest jeszcze bardziej skomplikowana w firmach prowadzących sprzedaż online lub omnikanałową, ponieważ odnotowują one w tym czasie gwałtowne zwiększenie napływu zamówień internetowych.
Przygotuj swój magazyn na przedświąteczny wzrost sprzedaży. Skontaktuj się z nami, a nasi eksperci pomogą Ci dobrać najlepsze rozwiązania, dzięki którym unikniesz typowych błędów występujących w magazynach szczególnie w okresie świąt i innych okazji, a także poprawisz wydajność pracy w tym szczególnym okresie.