Logistyka zwrotna na 5 przykładach – jak wydajnie zarządzać odsyłanymi towarami
W niniejszym artykule omówimy zarządzanie logistyką zwrotną na przykładzie firm, które dzięki skutecznej strategii w tym zakresie odnalazły sposób, aby wyróżnić się na tle konkurencji, a nawet wypracować swój własny model biznesowy.
Naprawa lub renowacja produktów odesłanych przez niezadowolonych klientów pozwala zaoszczędzić niepotrzebnych wydatków i ograniczyć negatywny wpływ działalności na środowisko. Najważniejszym celem jest oczywiście ograniczenie liczby zwrotów do minimum, a w tym aspekcie kluczowa okazuje się prawidłowa organizacja pracy magazynu.
Strategie logistyki zwrotnej
Logistyka zwrotna (inaczej logistyka odzysku) obejmuje wszystkie procesy zwrotu produktu do sprzedawcy lub producenta w celu odzyskania poniesionych kosztów lub prawidłowej utylizacji. W takim przypadku produkt przechodzi wzdłuż łańcucha dostaw w kierunku odwrotnym niż zazwyczaj.
Liczba zwracanych produktów rośnie w bardzo dużym tempie. Z raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że w 2022 roku sprzedawcy detaliczni będą musieli poradzić sobie z 13 mld zwrotów o łącznej wartości 573 mld dolarów (co stanowi jedną czwartą łącznej sprzedaży w sektorze handlu elektronicznego z 2018 roku). Przy tak dużej skali zjawiska przedsiębiorcy stosują różne metody ograniczania strat: renowacja produktów celem ich ponownej sprzedaży, recykling niektórych materiałów, odzysk wybranych podzespołów (kanibalizacja) lub – w ostateczności – utylizacja produktów z poszanowaniem środowiska.
Najlepsza logistyka zwrotna, to oczywiście taka, której nie ma, ponieważ oznacza to, że klienci są zadowoleni z otrzymanych produktów. Aby zapewnić wysoki poziom satysfakcji klientów, trzeba przede wszystkim znaleźć sposób na ograniczenie liczby błędów popełnianych w magazynie.
Przykłady logistyki zwrotnej u naszych klientów
Poniżej pokazujemy na kilku przykładach, jak ze zwrotami towarów radzą sobie niektóre firmy stosujące rozwiązania magazynowe zaprojektowane przez Mecalux.
1) Renowacja (Rent the Runway)
Renowacja ma na celu przywrócenie oddanego produktu do stanu umożliwiającego jego ponowną sprzedaż. Taki produkt nie może być uszkodzony przez poprzedniego użytkownika.
Renowacja to nieodłączny element działalności amerykańskiej firmy Rent the Runway, która za pośrednictwem strony internetowej wypożycza klientom stroje ponad 550 projektantów. W swoim magazynie w New Jersey, wyposażonym w regały wielopoziomowe Mecaluxu, Rent the Runway przechowuje ponad 65 000 strojów i 25 000 par kolczyków.
Oddane ubrania są czyszczone, a następnie wracają na wieszaki, gdzie oczekują na wypożyczenie przez kolejnego klienta. Przyjęty model biznesowy wymaga idealnej organizacji pracy magazynu. Zwrócone stroje najpierw trafiają do tymczasowej przechowalni, skąd pracownicy odbierają je celem usunięcia ewentualnych zabrudzeń, zszycia rozdarć oraz zdezynfekowania ozdób. Tak przygotowane ubrania są gotowe do ponownego wypożyczenia.
2) Outlet (Motorcard)
Oto kolejny interesujący sposób zagospodarowania oddanych towarów. W tym przypadku chodzi o to, aby uzyskać wpływ ze sprzedaży produktów, które nie nadają się do zbycia tradycyjnymi kanałami. Outlet oferuje po obniżonej cenie artykuły zwrócone do magazynu z powodu nieznacznych wad lub odzież z poprzedniego sezonu.
Z tego modelu korzysta wiele firm z branży odzieżowej, w tym sklep Motocard specjalizujący się w sprzedaży wyposażenia i dodatków dla motocyklistów. Niektóre produkty po liftingu można zakupić w okazyjnych cenach za pośrednictwem strony internetowej.
W magazynie Motocard w hiszpańskiej miejscowości Solsona, wyposażonym przez Mecalux w systemy składowania i oprogramowanie magazynowe Easy WMS, znajduje się miejsce do tymczasowego przechowywania wszystkich oddanych produktów na regałach półkowych. To właśnie tam pracownicy zajmują się obsługą zwrotów. Czynność ta jest wykonywana przy wsparciu systemu Easy WMS, który podaje dokładne instrukcje dotyczące magazynowania lub renowacji produktów.
3) Naprawa produktów (Cosgra)
Naprawa polega na przywróceniu poprawnego działania uszkodzonego produktu. Zazwyczaj wymaga to wymiany elementu lub podzespołu.
W obiekcie firmy Cosgra, zaopatrującej w podzespoły przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej i elektronicznej w ponad 20 krajach w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej, oprócz przestrzeni magazynowej znajdziemy też wyodrębniony warsztat naprawczy.
Prawidłową organizację zwrotów i napraw ułatwia oprogramowanie Mecaluxu informujące pracowników, które produkty należy odłożyć na regały paletowe, a które skierować do naprawy.
4) Kanibalizacja, czyli odzysk podzespołów (Surplus Motos)
Kanibalizacja w logistyce zwrotnej polega na odzyskaniu części podzespołów ze zużytych produktów. Oznacza to konieczność wybiórczego demontażu takich artykułów oraz przeglądu części potencjalnie przydatnych do ponownego wykorzystania. Należy ustalić, czy odzyskane części spełniają odpowiednie normy jakościowe, które mogą różnić się zależnie od dalszego przeznaczenia elementów.
Na kanibalizacji opiera się model biznesowy francuskiej firmy Surplus Motos, która sprzedaje części zamienne do motocykli. Zużyte podzespoły są czyszczone i rozbierane na części, które po renowacji i dokładnym sfotografowaniu trafiają do sprzedaży w cenach o 30 do 70% niższych w porównaniu do fabrycznie nowych elementów.
Aby usprawnić przepływ towarów, firma zdecydowała się wyposażyć swoje centrum dystrybucji w Gaillac (Francja) w zaprojektowany przez Mecalux automatyczny magazyn pojemnikowy zdolny pomieścić 300 000 części, co pozwoli osiągnąć wyznaczony cel, czyli recykling do 10 000 motocykli rocznie.
5) Ograniczenie liczby zwrotów (Espace des Marques)
Logistyka zwrotna dla wielu firm to poważne wyzwanie z uwagi na dodatkowy nakład pracy i środków. Dlatego podejmowane są działania mające na celu ograniczenie liczby zwracanych produktów.
Przykładem firmy stosującej taką politykę jest francuski internetowy sklep odzieżowy Espace des Marques. Dzięki wdrożeniu systemu WMS marki Mecalux liczbę zwrotów do sklepu udało się znacznie ograniczyć. Oprogramowanie zarządzające krok po kroku instruuje pracowników, jak przygotować poszczególne zamówienia do wysyłki.
Całkowicie wyeliminowano w ten sposób pomyłki przy kompletacji, co przekłada się na wyższy poziom zadowolenia klientów. Oczywiście w dalszym ciągu zdarzają się zwroty, ale nie są one spowodowane błędami magazynierów (zmiany rozmiaru, koloru lub fasonu ubrań).
Logistyka zwrotna – strategie dla każdej działalności
Przytoczone przykłady radzenia sobie ze zwrotami pokazują, że dzięki umiejętnemu zarządzaniu logistyką zwrotną można wypełnić nisze rynkowe i rozwinąć prosperujący biznes, ponownie wykorzystując oddane artykuły, odzyskując z nich cenniejsze materiały lub zapewniając prawidłową utylizację.
Skuteczna obsługa logistyki zwrotnej wymaga odpowiedniej organizacji magazynu, np. wydzielenia warsztatu do renowacji produktów, który należy wyposażyć w stosowne urządzenia do składowania i systemy usprawniające zarządzanie zapasami. Mecalux ma wieloletnie doświadczenie w projektowaniu rozwiązań magazynowych z uwzględnieniem indywidualnych wymagań klientów. Skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci, jak najlepiej urządzić magazyn.