Powierzchnia magazynowa – czy istnieje efekt e-commerce?
Posiadanie odpowiedniej powierzchni magazynowej jest coraz częściej dostrzeganą potrzebą, wynikającą z licznych wyzwań, jakie stawia logistyka e-commerce. Instalacje logistyczne firm zajmujących się handlem elektronicznym muszą znajdować się w pobliżu dużych miast, aby m.in. zapewnić dostawy w ciągu 24 godzin, zoptymalizować przebieg ostatniej mili oraz zredukować koszty transportu.
Badania przeprowadzone przez firmę konsultingową Deloitte wykazały, że w 2023 roku potrzeba będzie dodatkowo 80 milionów metrów kwadratowych powierzchni magazynowej. Ten wzrost popytu powoduje, że cena za metr kwadratowy terenów logistycznych nadal będzie rosnąć. Dlatego też firmy dążą do zoptymalizowania powierzchni magazynu, aby maksymalnie powiększyć jego pojemność i obniżyć ponoszone koszty.
E-commerce a dostępność powierzchni magazynowej
Brak powierzchni magazynowej jest jednym z największych zmartwień kierowników logistyki, zwłaszcza wobec rozkwitu e-commerce, który wywarł bezpośredni wpływ na rynek nieruchomości przemysłowych. W rezultacie umocniła się branża nieruchomości logistycznych (sektor zajmujący się wynajmem i sprzedażą magazynów, hal i terenów przemysłowych).
Pierwszym skutkiem boomu sektora e-commerce jest niewystarczająca ilość terenów przemysłowych, a tym samym, wzrost cen za metr kwadratowy, spowodowany prawem podaży i popytu. Problem braku powierzchni magazynowej pogłębia się. Według badania Global E-commerce Outlook 2022 Update, przeprowadzonego przez firmę konsultingową w dziedzinie nieruchomości – CBRE ze Stanów Zjednoczonych – w ciągu następnych pięciu lat sektor handlu elektronicznego, w skali globalnej, będzie potrzebował dodatkowo 200 milionów metrów kwadratowych powierzchni magazynowej.
Dlaczego pod wpływem sektora e-commerce przestrzeń magazynowa odgrywa tak istotną rolę? Handel elektroniczny wymaga od firm usprawnienia procesów prowadzonych w magazynie, jeżeli chcą osiągnąć standard wysyłki zamówień w 24 godziny (czas realizacji niektórych usług logistycznych jest jeszcze krótszy).
Najczęstszym sposobem na skrócenie czasu dostawy zamówienia jest ulokowanie magazynu bliżej klienta końcowego, który zazwyczaj znajduje się w dużych miastach. Magazyn nie musi znajdować się w samym centrum, ale na tyle blisko miasta, aby poprawić wydajność przebiegu ostatniej mili, jednego z najważniejszych elementów logistyki e-commerce. Ankieta międzynarodowej firmy konsultingowej Aberdeen Standard wykazała, że lokalizacja magazynu będzie jednym z najważniejszych elementów logistyki firm. Prawie 60% zapytanych kierowników logistyki potwierdza, że będzie to kluczowy aspekt.
Potrzeba ulokowania magazynu blisko miasta i zoptymalizowania powierzchni składowania ze względu na wzrost sprzedaży online prowadzi do powstania magazynów typu micro-fulfillment. Są to mikrocentra logistyczne (minihuby), które charakteryzują się niewielkim rozmiarem, lokalizacją w pobliżu miasta i zastosowaniem automatycznych systemów magazynowych. Przygotowuje się w nich wiele zamówień o małej liczbie artykułów, co jest typowe dla logistyki e-commerce.
Rozwiązania umożliwiające optymalizację powierzchni magazynowej
Większy popyt na powierzchnię logistyczną i coraz większe jej zajęcie prowadzi do niedoboru terenów przemysłowych. Rozwiązaniem zatem jest optymalizacja dostępnej już powierzchni magazynowej.
Zwiększenie pojemności składowania bez rozbudowy powierzchni magazynu jest możliwe poprzez:
- Składowanie akumulacyjne: w odróżnieniu do systemów składowania o bezpośrednim dostępie, systemy akumulacyjne – np. Pallet Shuttle – maksymalnie wykorzystują dostępną powierzchnię magazynu, ograniczając liczbę korytarzy. System ten jest szczególnie użyteczny w przypadku składowania niewielu jednostek asortymentowych na wielu paletach.
- Budowanie na wysokość: kiedy rozbudowa powierzchni jest niemożliwa ze względu na brak terenu lub nadmierne koszty, firmy decydują się na powiększenie instalacji na wysokość. W tym przypadku częstą praktyką jest budowanie magazynów automatycznych, które efektywnie zarządzają wieloma etapami pracy w regałach o wysokości sięgającej nawet 40 metrów.
- System zarządzania magazynem: system zarządzania magazynem (WMS) zapewnia maksymalnie wydajne rozmieszczenie ładunków, przypisując każdemu produktowi pozycję w magazynie według następujących cech: rotacja, data ważności lub droga, którą musi pokonać operator, aby pobrać produkt. Funkcja ta zwiększa wydajność składowania w magazynie, ponieważ inteligentnie użytkuje dostępne w regałach miejsca.
Wobec wzrostu cen za metr kwadratowy powierzchni magazynowej wiele firm decyduje się na ten krok, aby zwiększyć wydajność swoich magazynów.
Powierzchnia magazynowa na potrzeby sektora e-commerce
W związku z ograniczoną dostępnością terenów przemysłowych oraz standardem realizacji dostaw w ciągu 24 godzin kierownicy logistyki muszą mierzyć się z wyzwaniem prawidłowego rozplanowania i zarządzania przestrzenią magazynową w sektorze e-commerce.
Ponadto wobec dużego popytu sektor staje w obliczu rosnących cen powierzchni magazynowych. Skłania to firmy do podjęcia środków umożliwiających maksymalne wykorzystanie dostępnej infrastruktury bez utraty wydajności. Akumulacyjne systemy magazynowe i cyfryzacja to dwa najczęstsze rozwiązania odpowiadające na problemy związane z powierzchnią magazynową, jakie pociąga za sobą logistyka e-commerce.
Mecalux specjalizuje się we wdrażaniu spersonalizowanych systemów magazynowych i optymalizacji powierzchni magazynów z sektora sprzedaży online dzięki rozbudowanemu katalogowi rozwiązań logistycznych. Skontaktuj się z nami, a nasi eksperci doradzą Ci, jak osiągnąć maksymalną wydajność powierzchni Twojego magazynu.