Strategia omnichannel fulfillment pozytywnie wpływa na doświadczenie zakupowe klientów końcowych

Jak działa omnichannel fulfillment?

27 wrz 2022

Omnichannel fulfillment to skomplikowana strategia logistyczna, zakładająca, że magazyn musi sprostać zamówieniom spływającym z wielu kanałów jednocześnie.

Omnichannel fulfillment jest odpowiedzią na nowe trendy na rynku – oferty firm muszą być zintegrowane, spójne i dostosowane do wybranego przez klienta kanału komunikacji.

Na czym polega omnichannel fulfillment?

Przygotowywanie zamówień rozwinęło się wraz z wejściem nowych trendów rynkowych, takich jak e-commerce, co spowodowało zwiększenie liczby produktów w magazynie czy ujednolicenie pojemników jako dominującej jednostki ładunkowej, a także upowszechnienie zamówień multi-unit, czyli zamówień składających się z niewielkiej liczby różnych jednostek asortymentowych.

Strategia omnichannel fulfillment polega na pobraniu i przygotowaniu produktów zamówionych przez klienta za pomocą różnorodnych kanałów komunikacji z firmą. Proces ten składa się z etapów kompletacji, konsolidacji i pakowania produktów. Powinien być przeprowadzany w sposób zintegrowany.

Kompletacja omnichannel jest strategią umożliwiającą kontrolę i obsługę stanu magazynowego, w którym zapasy nie są podzielone według kanałów, a zamówienia klientów są przygotowywane niezależnie od kanału dystrybucji. Przykładowo, kiedy klient nabywa produkt za pośrednictwem platformy typu marketplace, najbliższe centrum dystrybucji otrzymuje zlecenie przygotowania zamówienia. Po otrzymaniu produktu klient może zwrócić go za pomocą innego kanału sprzedaży, np. sklepu stacjonarnego, który odeśle towar do magazynu lub innego punktu dystrybucji.

Omnichannel fulfillment oferuje zintegrowane doświadczenie zakupowe
Omnichannel fulfillment oferuje zintegrowane doświadczenie zakupowe

Omnichannel wywiera bezpośredni wpływ na konfigurację i planowanie logistyczne firmy. Jak zapewnia profesor Joakim Kembro w artykule Which future path to pick? A contingency approach to omnichannel warehouse configuration: „podczas transformacji na omnikanałowy handel detaliczny system dystrybucji, a zwłaszcza magazyn, okazuje się mieć decydujące znaczenie w kontekście zaspokajania potrzeb klienta”.

W przypadku omnichannel, w odróżnieniu od multichannel, różne kanały komunikacji są zintegrowane, aby zapewnić klientowi komfortowe zakupy. Stan zapasów w magazynie również powinien być zintegrowany tak, aby dowolny produkt był dostępny do kompletacji niezależnie od kanału, za pomocą którego zamówienie zostało złożone przez klienta.

Korzyści (i wyzwania) związane ze strategią omnichannel fulfillment

Wydajna strategia omnichannel usprawnia dokonywanie zakupów przez klienta końcowego, co z kolei wpływa na poprawę konkurencyjności firmy. Omnichannel fulfillment oferuje wiele korzyści:

  • Zintegrowane zarządzanie zamówieniami – synchronizacja różnych kanałów sprzedaży umożliwia zintegrowane, wydajne i bezbłędne zarządzanie zamówieniami niezależnie od wybranego przez klienta kanału komunikacji.
  • Poprawa wizerunku firmy – skuteczne reagowanie na wyzwania związane z przygotowaniem zamówień omnichannel podnosi poziom satysfakcji klienta, a dzięki temu może zwiększyć udział firmy w rynku, a także poprawić jej wizerunek.
  • Wydajna organizacja zadań – duża liczba zamówień w logistyce omnichannel wymaga wdrażania programów zarządzających, które zapewniają zintegrowane zarządzanie procesami, eliminują podwojone zadania i zapobiegają wykonywaniu zbędnych ruchów magazynowych m.in. na etapie przygotowania zamówień.

Zastosowanie strategii omnichanel fulfillment wiąże się jednak również z pewnymi wyzwaniami. Firmy muszą dostosować swoją logistykę do trudności związanych z ręczną obsługą zapasów magazynowych lub skomplikowanym przeprowadzaniem kompletacji ze względu na poszerzenie asortymentu. Wobec tego często decydują się na instalację programów i systemów, które automatyzują działanie i eliminują ryzyko powstawania błędów w logistyce omnichannel.

Digitalizacja procesów eliminuje ryzyko powstawania błędów w strategii omnichannel
Digitalizacja procesów eliminuje ryzyko powstawania błędów w strategii omnichannel

Przepływy logistyki omnichannel w przygotowaniu zamówień

Jednym z głównych utrudnień w przypadku omnichannel fulfillment jest pojawienie się nowych sposobów nawiązywania kontaktu z klientem końcowym, które przełamują jednokierunkowy model komunikacji – sklepu stacjonarnego z klientem. Wprowadzenie handlu elektronicznego oraz standardów takich jak dostawa w 24 godziny czy darmowy zwrot produktów utrudnia przygotowywanie zamówień.

Poniżej przedstawiono główne przepływy logistyki omnichannel, które wywierają wpływ na zarządzanie kompletacją zamówień:

  • BOPIS (buy online, pick up in store): klient składa zamówienie za pośrednictwem strony internetowej i odbiera je w najbliższym sklepie stacjonarnym, który ma na stanie zamówione produkty.
  • BOSS (buy online, ship to store): klient nabywa produkt za pośrednictwem strony internetowej i odbiera zamówienie w sklepie stacjonarnym, który nie posiada zapasów. Oznacza to, że produkt musi zostać wysłany z magazynu, aby doręczyć go do stacjonarnego punktu sprzedaży, który znajduje się najbliżej miejsca zamieszkania klienta.
  • BODS (buy online, deliver from store): klient nabywa produkt w punkcie sprzedaży online, natomiast zamówienie, jest przygotowywane i wysyłane ze sklepu stacjonarnego, a nie z magazynu.

Logistyka omnichannel obejmuje też przygotowywanie zamówień pomiędzy kilkoma sklepami stacjonarnymi firmy oraz alternatywną formę doręczenia, np. do automatycznych skrytek pocztowych.

Strategie zwiększające wydajność omnichannel fulfillment

Strategia omnichannel wymaga maksymalnej wydajności i koordynacji wszystkich operacji logistycznych, które są przeprowadzane w magazynie, łącznie z przygotowaniem zamówień. Standard doręczenia przesyłki w 24 godziny skomplikował przeprowadzanie czynności magazynowych i sprawił, że coraz więcej firm modernizuje swoje procesy kompletacji i traktuje sklepy stacjonarne jako aktywny element w procesie przygotowania zamówień.

W raporcie sporządzonym przesz firmę McKinsey Retail’s need for speed: Unlocking value in omnichannel delivery wyjaśniono to następująco: „Większość czynności związanych z przygotowaniem zamówień wymaga czasu, aby skompletować i zapakować przesyłki; proces ten trwa średnio od czterech do ośmiu godzin. Jednakże w obiektach, w których strategia omnichannel funkcjonuje najsprawniej, zamówienie może być zrealizowane do dwóch godzin od momentu dokonania zakupu przez klienta. [...] Aby stawić czoła tym wyzwaniom, większość detalistów prowadzących działalność według strategii omnichannel wykorzystuje już swoje sklepy do przygotowania zamówień. Wykorzystanie sklepu ma wiele zalet, np. zwiększa ogólną wydajność stanu zapasów, przyspiesza doręczenie do klienta i zapobiega wprowadzaniu obniżek”.

Główną trudnością w przypadku omnichannel fulfillment jest zarządzanie stanem magazynowym. W raporcie przeprowadzonym przez firmę konsultingową Deloitte A road map for omnichannel fulfillment znajdujemy następującą wskazówkę: „Firmy mogą wdrożyć rozwiązania technologiczne, które zapewniają widoczność stanów magazynowych”.

Digitalizacja jest kluczowa, żeby zintegrować procesy przygotowywania zamówień oraz zaoferować komfortowe doświadczenie zakupowe, bez względu na wybrany przez klienta kanał komunikacji. System zarządzania magazynem (WMS) jest doskonałym narzędziem do ujednolicenia i zoptymalizowania procesu kompletacji zamówień według strategii omnichannel, ponieważ dostarcza kierownikowi logistyki informacji na temat stanu magazynowego w czasie rzeczywistym, niezależnie od tego, czy zapasy są składowane w centrum dystrybucyjnym, instalacji logistycznej, czy w dowolnym sklepie stacjonarnym.

 

Easy WMS – sojusznik strategii omnichannel fulfillment

System zarządzania magazynem Easy WMS firmy Mecalux jest zaawansowanym programem służącym do koordynowania wszystkich czynności magazynowych. Ten cyfrowy program optymalizuje m.in. przygotowanie zamówień, synchronizację zadań order pickerów, terminale radiowe i systemy automatyczne.

Wdrożenie oprogramowania, takiego jak Easy WMS, jest kluczowe w magazynie omnichannel. Dzięki niemu kierownik logistyki ma dostęp do szczegółowych informacji na temat dostępności i stanu zapasów w różnych magazynach oraz sklepach stacjonarnych firmy.

Jeśli chcesz zwiększyć wydajność swojej logistyki omnichannel i zoptymalizować proces kompletacji zamówień, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci doradzą Ci w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twojej firmy.