
Magazyn e-commerce – serce handlu internetowego
Magazyn e-commerce to obiekt, w którym przygotowywane są do wysyłki i nadawane produkty kupione przez klientów w sklepie internetowym. Wszystkie złożone zamówienia należy zrealizować w możliwie najkrótszym czasie i bez błędów, co wymaga wyjątkowo sprawnej organizacji pracy.
Wydajna logistyka e-commerce to fundament działalności każdego przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż internetową, który ma na celu zdobyć lojalność klientów i ograniczyć koszty operacyjne. W niniejszym artykule wyjaśniamy, jak odpowiednio przygotować magazyn na najważniejsze wyzwania handlu elektronicznego. Podpowiemy też, jakie rozwiązania pozwalają usprawnić funkcjonowanie i organizację magazynu.
Wyzwania magazynu e-commerce
Branża e-commerce nieustannie się rozwija. Z roku na rok wzrasta liczba transakcji i przybywa klientów kupujących przez internet. Z raportu opublikowanego przez firmę doradczą Mckinsey wynika, że w latach 2014-2019 wielkość sprzedaży w modelu e-commerce wzrosła aż o 160% (co daje wynik od sześciu do ośmiu razy wyższy niż w przypadku tradycyjnego handlu). Trend ten wyraźnie przyspieszył wraz z nadejściem pandemii, która zwiększyła udział handlu elektronicznego w łącznym obrocie detalicznym z 13 do 17% w ciągu pierwszego roku jej trwania.
Popularność modelu e-commerce całkowicie odmieniła oblicze logistyki oraz organizację pracy magazynów. Czynności wykonywane w tradycyjnym magazynie są następujące: przyjęcie produktów, składowanie, przygotowanie zamówień w oparciu o dostępne zapasy, wysyłka. Magazyn e-commerce wymaga natomiast innego podejścia ze względu na dużą liczbę zamówień, które niejednokrotnie zawierają po kilka artykułów i muszą być dostarczone klientom w jak najkrótszym terminie. Dodatkowe utrudnienie stanowią silne okresowe wahania sprzedaży z sezonowymi szczytami zamówień przypadającymi np. w czarny piątek, święta Bożego Narodzenia czy miesiące wyprzedaży.
Firmy z branży e-commerce zazwyczaj oferują szeroki asortyment, jednak nie zawsze dysponują odpowiednią liczbą produktów na stanie. Terminowa obsługa sprzedaży wymaga w takim przypadku szczególnie sprawnej komunikacji między magazynem a dostawcami. Po otrzymaniu niezbędnych towarów magazynierzy muszą uporządkować produkty z uwzględnieniem wykazu bieżących zamówień. Towary, na które aktualnie nie ma zbytu, są umieszczane na regałach, a zamówione przez klientów – od razu przygotowywane do wysyłki.

Rozwiązania dla magazynu e-commerce
W magazynie e-commerce liczy się przede wszystkim sprawny fulfillment. Oznacza to, że wszystkie procesy od momentu złożenia zamówienia przez klienta do chwili jego doręczenia muszą być zrealizowane w możliwie najkrótszym czasie. Dotyczy to zarówno magazynowania produktów i kompletacji zamówień, jak i pakowania czy dystrybucji towarów (w tym obsługi zwrotów). Nasuwa się zatem pytanie: w jaki sposób usprawnić te czynności? Można to zrobić dzięki systemom składowania ułatwiającym obsługę towarów i przygotowanie zamówień oraz za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Systemy składowania
Przy wyborze systemu składowania ─ niezależnie od stopnia automatyzacji ─ należy uwzględnić specyfikę działalności firmy oraz zwrócić uwagę na stopień skomplikowania kompletacji zamówień.
Najistotniejszą sprawą z punktu widzenia kompletacji jest bezpośredni dostęp do składowanych produktów. Dlatego warto pomyśleć o wyposażeniu obiektu w regały półkowe przeznaczone do przechowywania niewielkich produktów. Są wyjątkowo łatwe w montażu i można je rozbudowywać o dodatkowe moduły w miarę rozwoju przedsiębiorstwa. Z uwagi na ręczną obsługę ładunków wysokość instalacji nie powinna przekraczać 2 metrów.
Jeżeli konieczna jest większa pojemność, należy rozpatrzyć alternatywne opcje, np. regały wysokiego składowania obsługiwane za pomocą wózków kompletacyjnych z funkcją podnośnika. Coraz częściej spotykanym w obiektach logistycznych sposobem na lepsze wykorzystanie dostępnej wysokości budynku są podesty magazynowe, na których montuje się regały, lub pomosty umożliwiające bezpieczny dostęp do wyższych poziomów regałów wysokiego składowania.

Aby usprawnić proces przygotowania zamówień, można też zdecydować się na automatyzację logistyki e-commerce przy użyciu rozwiązań typu towar do człowieka (ang. goods-to-person). Tę metodę stosuje się w automatycznych magazynach pojemnikowych, w których pracownicy nie opuszczają stanowisk kompletacji, tylko oczekują na produkty dostarczane przez układnicę pojemnikową i system przenośników.
Systemy transportu wewnętrznego
Inną strategią pozwalającą zdecydowanie usprawnić fulfillment jest ograniczenie konieczności przemieszczania się pracowników po magazynie. Najczęściej instaluje się w tym celu automatyczne urządzenia transportowe, jak np. przenośniki pojemnikowe, które transportują przygotowane zamówienia do strefy wysyłek. Takie rozwiązania z powodzeniem stosuje się również do przemieszczania ładunków między poszczególnymi piętrami w magazynach z podestami.

System zarządzania magazynem
Sprawne działanie magazynu w branży e-commerce wymaga bieżącego dostępu do precyzyjnych i wiarygodnych danych na temat stanu zapasów. W tym celu warto wdrożyć system WMS do zarządzania magazynem, który ułatwia porządkowanie ładunków według określonych kryteriów oraz umożliwia generowanie wykazów oczekujących zamówień.
System WMS to niezbędne narzędzie dla każdej firmy z branży e-commerce, pozwalające zdecydowanie usprawnić pracę magazynu, a w efekcie wysłać więcej zamówień i uniknąć opóźnień w realizacji. Bardzo istotną funkcją systemu jest przekazywanie magazynierom instrukcji dotyczących kompletacji (np. jakie artykuły należy pobrać oraz gdzie dokładnie się one znajdują).

Magazyn e-commerce – maksymalna szybkość wysyłania zamówień
Dynamiczny rozwój i wzrost znaczenia handlu elektronicznego doprowadziły do wielu zmian w logistyce magazynowej. Popularność tego modelu pokazuje, jak istotna jest satysfakcja klienta. Cała organizacja magazynu, w tym zarówno dystrybucja ładunków, jak i praca poszczególnych magazynierów, musi być podporządkowana nadrzędnemu celowi, jakim jest terminowa dostawa zamówień. Aby temu sprostać, należy zainwestować w systemy składowania i zarządzania pozwalające usprawnić i przyspieszyć proces kompletacji.
Firma Mecalux to jeden z wiodących światowych dostawców profesjonalnych rozwiązań magazynowych i programów do zarządzania, obecny na rynku już od ponad 50 lat. Nasze systemy z powodzeniem sprawdzają się w tysiącach firm z sektora e-commerce, ułatwiając pracownikom sprawne przygotowanie i realizację setek tysięcy zamówień. Skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci, jak znaleźć najlepsze rozwiązania dla Twojego e-biznesu.