Łańcuch dostaw 4.0 – wejdź na drogę czwartej rewolucji przemysłowej
Łańcuch dostaw 4.0 to pojęcie powstałe w wyniku ekspansji czwartej rewolucji przemysłowej. Odnosi się do zastosowania nowoczesnych technologii w tradycyjnym łańcuchu dostaw. Cyfryzacja umożliwiła integrację przepływu ładunków i danych, w efekcie czego cały proces staje się bardziej niezawodny, wydajny i elastyczny.
W dzisiejszym artykule analizujemy znaczenie łańcucha dostaw 4.0 w kontekście działalności przedsiębiorstwa, przypominamy jego początki oraz omawiamy rolę, jaką odegrają operatorzy w nowym środowisku technologicznym.
Czym jest łańcuch dostaw 4.0?
Łańcuch dostaw 4.0 to proces wdrażania zaawansowanych technologicznie urządzeń oraz nowoczesnych sposobów produkcji i zarządzania stanem magazynowym w celu zwiększenia efektywności operacji wykonywanych w ramach łańcucha dostaw.
Nowy trend w logistyce korzysta z takich technologii jak blockchain, automatyzacja procesów magazynowych, cyfryzacja operacji (transformacja cyfrowa w logistyce), sztuczna inteligencja, big data (wraz z wizualizacją i analizą danych), uczenie maszynowe czy przemysłowy internet rzeczy. Celem zastosowania najnowszych rozwiązań jest osiągnięcie bardziej wydajnego procesu zaopatrywania, produkcji i dystrybucji.
Firmy coraz częściej stawiają na łańcuch dostaw 4.0. Świadczy o tym np. wzrost zainteresowania automatyką magazynową, która stała się najważniejszym nurtem logistyki 4.0. Według raportu World Robotics Report 2020 Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) w 2019 roku w zakładach produkcyjnych i magazynach na całym świecie pracowało 2,7 mln robotów, co oznacza wzrost sprzedaży tych urządzeń o 12% w stosunku do roku poprzedniego.
U podstaw stworzenia łańcucha dostaw 4.0 znalazło się dążenie do jak najlepszej obsługi klienta końcowego. Tylko zastosowanie specjalistycznego oprogramowania logistycznego daje możliwość wysyłki zamówień w 24 godziny, ograniczenia liczby zwrotów czy popełnianych błędów przy kompletacji.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne nie tylko procentują większą efektywnością i rentownością. Automatyzacja i cyfryzacja procesu logistycznego przekłada się również na ograniczenie kosztów. Na przykład technologie wytwarzania przyrostowego umożliwiają projektowanie i produkcję spersonalizowanych produktów dzięki drukowi 3D.
Łańcuch dostaw 4.0 korzysta z osiągnięć sztucznej inteligencji, aby przewidywać przyszłe scenariusze i przygotować się na nie lub lokalizować obszary o niższej wydajności pracy w celu wprowadzenia ulepszeń.
Korzyści i trudności związane z łańcuchem dostaw 4.0
Począwszy od możliwości wyposażenia magazynu w inteligentne urządzenia dzięki sztucznej inteligencji w internecie rzeczy (AIoT), aż po zapewnienie bezpieczeństwa informacji rejestrowanej i rozpowszechnianej za pomocą technologii blockchain, korzyści płynące z wdrożenia łańcucha dostaw 4.0 są następujące:
- Sprawniejsze podejmowanie decyzji. Nowoczesne systemy komunikacji umożliwiają firmom szybszą wymianę danych, co przekłada się na większe tempo podejmowania decyzji.
- Większa efektywność i wydajność. Zastosowanie dronów, autonomicznych robotów mobilnych czy (w przyszłości) pojazdów autonomicznych do procesów produkcji, magazynowania, kompletacji i doręczania zamówień maksymalnie zwiększy wydajność całego procesu logistycznego.
- Ograniczenie błędów. Wdrożenie specjalistycznego systemu WMS do zarządzania magazynem pozwala wyeliminować błędy w trakcie kompletowania zamówień, co przekłada się na znacznie szybszą obsługę i większą satysfakcję klientów.
- Integracja procesów. Cyfrowy łańcuch dostaw umożliwia wszystkim jego ogniwom pełny wgląd do informacji na każdym etapie realizacji zamówienia, czyli pełną identyfikowalność produktów.
Ponadto łańcuch dostaw 4.0 sprzyja takim nowoczesnym rozwiązaniom jak model zarządzania produkcją just-in-time czy technika slottingu (optymalne zarządzanie lokalizacjami w magazynie), które pozwalają ograniczyć koszty produkcji i składowania.
Jednakże wprowadzenie łańcucha dostaw 4.0 wiąże się z wysokimi kosztami. Automatyzacja i cyfryzacja całego łańcucha nie należy do łatwych zadań. Mimo że wskaźnik ROI i korzyści płynące z większej wydajności pracy rekompensują ten początkowy wydatek, wiele firm woli unowocześniać swoje procesy stopniowo.
Automatyzacja i cyfryzacja – kluczowe technologie łańcucha dostaw 4.0
Współczesny łańcuch dostaw wymaga skoordynowanych, szybkich i efektywnych działań ze strony wszystkich podmiotów będących jego ogniwami. W tych realiach automatyzacja i cyfryzacja procesów magazynowych mają kluczowe znaczenia dla zaopatrzenia Przemysłu 4.0.
Nowe trendy konsumpcyjne wskazują na wzrost oczekiwań klientów, którzy kupują i zwracają produkty różnymi kanałami handlowymi, oczekując realizacji usługi w mniej niż 24 godziny. Aby stawić czoła wyzwaniom związanym ze strategią omnichannel, należy wybrać oprogramowanie pozwalające zautomatyzować czynności takie jak lokalizowanie ładunków w magazynie czy wysyłanie zamówień. Jedynie w ten sposób można uniknąć błędów wynikających z ręcznego zarządzania magazynem, które stanowią dodatkowy koszt i wpływają na wizerunek firmy.
Z tego względu odpowiednie oprogramowanie, szczególnie oprogramowanie do zarządzania magazynem, jak na przykład Easy WMS firmy Mecalux, to klucz do szybkiej i wydajnej pracy operatorów. System WMS wskazuje krok po kroku wszystkie czynności do wykonania, co zwiększa płynność pracy i pozwala wyeliminować ryzyko popełnienia błędów.
Oprogramowanie WMS powinno być kompatybilne z pozostałymi systemami działającymi w firmie, na przykład oprogramowaniem ERP lub system realizacji produkcji MES. Tak zaawansowana cyfryzacja procesów umożliwia nam natychmiastowy dostęp do wszystkich wskaźników KPI naszego magazynu (za sprawą opracowanego przez Mecalux modułu Supply Chain Analytics Software), synchronizację dostępności towaru między magazynem i cyfrowymi kanałami sprzedaży (dzięki modułowi Marketplaces & Ecommerce Platform Integration) czy automatyzację komunikacji między magazynem a firmami transportowymi (poprzez program dla spedycji Multi Carrier Shipping Software).
Cyfryzacja jest jedną z dwóch kluczowych osi łańcucha dostaw 4.0. Druga to automatyzacja. Pełna lub częściowa automatyzacja magazynu ma na celu zwiększenie liczby cykli pobierania i odkładania ładunków czy skompletowanych zamówień przez operatorów.
W tym zakresie rozwiązania proponowane na rynku muszą być bardzo zróżnicowane i odpowiadać konkretnym potrzebom każdej firmy. Na przykład operację kompletacji zamówień można zautomatyzować częściowo za pomocą takich systemów jak pick by light lub pick by voice albo w pełni poprzez instalację układnic pojemnikowych. W przypadku składowania na paletach obsługę ładunków można automatyzować w różnym stopniu – za pomocą systemu Pallet Shuttle lub układnic paletowych.
Łańcuch dostaw 4.0 – efekt czwartej rewolucji przemysłowej
Łańcuch dostaw 4.0 powstał na skutek upowszechniania się Przemysłu 4.0. Koncepcja ta, wywodząca się z niemieckiego sektora przemysłowego, powstała w odpowiedzi na wprowadzanie nowych technologii cyfrowych pozwalających zautomatyzować procesy produkcyjne i ograniczyć liczbę błędów mogących się pojawić w całym procesie.
Każda firma będąca ogniwem łańcucha dostaw powinna stopniowo wprowadzać takie technologie jak inteligentne urządzenia w magazynie czy oprogramowanie zarządzające WMS, aby tworzony przez nią łańcuch był wydajny i elastyczny oraz by potrafił dopasować się do wyzwań, z jakimi mierzy się obecnie sektor logistyczny.
Jeżeli chcesz zwiększyć wydajność Twojego magazynu i rozpocząć działalność w wymiarze łańcucha dostaw 4.0, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci doradzą Ci najlepsze rozwiązania logistyczne dla Twojej firmy.