
Omnichannel automation w dystrybucji
Firmy sięgają po automatyzację omnichannel w dystrybucji w celu zaspokojenia zmiennych wymagań klientów sklepów stacjonarnych, którzy robią zakupy również w Internecie.
Omnichannel automation – co to jest?
Omnichannel automation wiąże się z integracją i koordynacją wszystkich kanałów fizycznych i cyfrowych danej organizacji, aby zapewnić klientom usługi na wysokim poziomie. W tym celu stosowane są systemy automatyczne, które usprawniają interakcje za pomocą różnych kanałów takich jak poczta elektroniczna, strony internetowe czy sklepy. Omawiane podejście może być również stosowane w przypadku wysyłek realizowanych w ramach zamówień omnichannel, strategii omnichannel, która polega na scentralizowanym zarządzaniu zapasami i przetwarzaniu zamówień pochodzących z wielu punktów.
Skutecznie wdrożona automatyzacja omnichannel w logistyce umożliwia przeprowadzenie tych samych procesów w zakresie zapasów i zwrotów niezależnie od wybranego kanału, dzięki czemu magazyny mogą odpowiadać na potrzeby klientów tak szybko i efektywnie, jak to możliwe.
Zintegrowanie wszystkich kanałów i skomunikowanie firmy za pomocą robotyzacji, to znaczy, poprzez wdrożenie realizowanych automatycznie procesów i zadań, przekłada się na zwiększenie wydajności punktów sprzedaży oraz instalacji logistycznych. Jest to możliwe dzięki lepszej koordynacji między wszystkimi stronami, co zapobiega brakom zapasów i zapewnia realizację wysyłek na czas w ustalony sposób.

Czym jest omnichannel automation w łańcuchu dostaw?
Poniżej omawiamy metody ukierunkowania dystrybucji firmy na omnichannel automation:
- System zarządzania magazynem. Dzięki możliwości monitorowania zapasów w czasie rzeczywistym we wszystkich kanałach zapewnia szczegółowe informacje na temat poziomu zapasów i minimalizuje ryzyko braku lub nadwyżki zapasów. W związku z tym może okazać się przydatne zastosowanie systemu takiego jak Easy WMS.
- Distributed Order Management System. Zautomatyzowanie wyboru magazynu, punktu sprzedaży lub dostawcy 3PL do realizacji wysyłki umożliwia sprzedawcom detalicznym wydajne zarządzanie procesem z poziomu dowolnego kanału i prowadzi do zoptymalizowania wysyłek. Oprogramowanie pokroju Easy DOM pozwala scentralizować zarządzanie łańcuchem dostaw dużych organizacji stosujących strategie omnichannel, które realizują wiele wysyłek każdego dnia.
- Magazyny automatyczne. Zastosowanie robotów kompletacyjnych lub innego rodzaju zrobotyzowanych systemów logistycznych, takich jak układnice czy przenośniki akumulacyjne, usprawnia realizację zaopatrzenia i przygotowywania zamówień, co skutkuje podniesieniem wydajności i większym poziomem zadowolenia klientów.
- Rozwiązania click-and-collect. Zapewniają użytkownikom możliwości wynikające ze strategii omnichannel takie jak zakup online z odbiorem w sklepie.
- Ship from store. Sprzedawcy detaliczni mogą wykorzystać swoje stacjonarne sklepy jako centra dystrybucji, aby umożliwić szybsze i bardziej wydajne dostawy produktów.
Jak przeprowadzić omnichannel automation?
Podczas wdrażania automatyzacji omnichannel w dystrybucji kluczowe jest zgromadzenie i przeprowadzenie analizy danych aktualnych procesów poprzez monitorowanie zapasów, dlatego warto stosować specjalistyczne oprogramowania logistyczne. Ponadto należy uwzględnić następujące kwestie:
- Kontrola stanów magazynowych. Prowadzenie ręcznego spisu zapasów jest wykonalne w przypadku małych form stawiających pierwsze kroki, jednak przed wdrożeniem omnichannel automation, należy scyfryzować ten proces.
- Wydajność operacyjna. Aby zwiększyć skalę działalności, należy najpierw przeanalizować codzienne funkcjonowanie magazynu w celu zidentyfikowania niewydajności i wąskich gardeł. W przypadku chęci wymiany rozwiązań magazynowych lub zautomatyzowania operacji zaleca się skonsultowanie ze specjalistami w dziedzinie intralogistyki.
- Wdrożenie oprogramowania. Systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz Distributed Order Management System (DOM) najlepszych producentów są kompatybilne z systemami ERP, co ułatwia koordynowanie wszystkich obszarów przedsiębiorstwa.
- Lokalizacja magazynów i sklepów. Dzięki systemowi takiemu jak Easy DOM można z wyprzedzeniem ustalić, które węzły są optymalne do realizacji wysyłki i zautomatyzować podejmowanie decyzji.
- Skalowalna technologia. Zaleca się wybór konfiguracji, która umożliwia łatwe dodanie lub usunięcie punktów wysyłki.
- Przyszłe wymogi biznesowe. Oprócz zaspokajania bieżących potrzeb omnichannel automation w dystrybucji prognozuje przyszłe zdarzenia jak sezonowe szczyty pracy lub ekspansja firmy.

Zalety omnichannel automation w dystrybucji
Automatyzacja dystrybucji omnichannel przynosi wiele korzyści firmom zajmującym się sprzedażą detaliczną:
- Lepsze doświadczenie klienta. Oferowanie klientom elastycznych opcji, takich jak zakup online z odbiorem w sklepie albo dostawa w dniu zakupu zwiększa zadowolenie klientów. Ponadto dysponowanie informacjami o poziomie zapasów w czasie rzeczywistym minimalizuje liczbę popełnianych błędów.
- Mniejsze koszty operacyjne. Dzięki wydajnemu zarządzaniu jednostkami asortymentowymi, koszty związane z utratą wartości zapasów i zapasem nadmiernym są mniejsze.
- Szybka realizacja zamówień. Automatyzacja przetwarzania zamówień skraca czas dostawy i zmniejsza koszty.
- Dane do analizy. Omnichannel automation w dystrybucji i zarządzanie magazynami gromadzi dane, których analiza może okazać się przydatna dla poszczególnych działów firmy.
Omnichannel automation i marketing
Omnichannel automation to pojęcie powszechnie stosowane również w marketingu. W tym obszarze skupia się na zintegrowaniu wszystkich kanałów komunikacji i sprzedaży, aby zapewnić takie samo doświadczenie zakupowe w każdym sklepie, w aplikacjach i stronach internetowych danej marki. Aby właściwie obsługiwać kanały fizyczne i online, logistyka powinna stanowić część automatyzacji, co umożliwia stosowanie spersonalizowanych strategii komunikacyjnych jak wysyłanie wiadomości e-mail do klientów krótko po dostarczeniu zamówienia lub powiadomienie klientów marki o nowych produktach w konkretnym sklepie.
Automatyzacja magazynu za pomocą strategii omnichannel z Mecaluxem
Jeśli chcesz szczegółowo skonfigurować przypisywanie zamówień i mieć ogólny wgląd w stan zapasów we wszystkich magazynach, sklepach i węzłach, Mecalux może pomóc Ci zautomatyzować dystrybucję omnichannel Twojej firmy. Nasz system Distributed Order Management System – Easy DOM – umożliwia podzielenie wysyłek według typu klienta i utworzenie reguł hierarchizacji, dlatego świetnie sprawdza się w przypadku firm dysponujących więcej niż jednym magazynem, sklepem lub współpracuje z operatorem 3PL. Ponadto integruje się z ERP, WMS i innymi systemami stron trzecich, umożliwiając całkowitą koordynację działania firmy. Skontaktuj się z nami – bez zobowiązań doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań logistycznych i magazynowych.