Omnichannel automation integruje kanały fizyczne i cyfrowe danej firmy

Omnichannel automation w dystrybucji

13 mar 2025

Firmy sięgają po automatyzację omnichannel w dystrybucji w celu zaspokojenia zmiennych wymagań klientów sklepów stacjonarnych, którzy robią zakupy również w Internecie.

Omnichannel automation – co to jest?

Omnichannel automation wiąże się z integracją i koordynacją wszystkich kanałów fizycznych i cyfrowych danej organizacji, aby zapewnić klientom usługi na wysokim poziomie. W tym celu stosowane są systemy automatyczne, które usprawniają interakcje za pomocą różnych kanałów takich jak poczta elektroniczna, strony internetowe czy sklepy. Omawiane podejście może być również stosowane w przypadku wysyłek realizowanych w ramach zamówień omnichannel, strategii omnichannel, która polega na scentralizowanym zarządzaniu zapasami i przetwarzaniu zamówień pochodzących z wielu punktów.

Skutecznie wdrożona automatyzacja omnichannel w logistyce umożliwia przeprowadzenie tych samych procesów w zakresie zapasów i zwrotów niezależnie od wybranego kanału, dzięki czemu magazyny mogą odpowiadać na potrzeby klientów tak szybko i efektywnie, jak to możliwe.

Zintegrowanie wszystkich kanałów i skomunikowanie firmy za pomocą robotyzacji, to znaczy, poprzez wdrożenie realizowanych automatycznie procesów i zadań, przekłada się na zwiększenie wydajności punktów sprzedaży oraz instalacji logistycznych. Jest to możliwe dzięki lepszej koordynacji między wszystkimi stronami, co zapobiega brakom zapasów i zapewnia realizację wysyłek na czas w ustalony sposób.

Omnichannel automation łańcucha dostaw obejmuje skoordynowaną kontrolą zapasów
Omnichannel automation łańcucha dostaw obejmuje skoordynowaną kontrolą zapasów

Czym jest omnichannel automation w łańcuchu dostaw?

Poniżej omawiamy metody ukierunkowania dystrybucji firmy na omnichannel automation:

  • System zarządzania magazynem. Dzięki możliwości monitorowania zapasów w czasie rzeczywistym we wszystkich kanałach zapewnia szczegółowe informacje na temat poziomu zapasów i minimalizuje ryzyko braku lub nadwyżki zapasów. W związku z tym może okazać się przydatne zastosowanie systemu takiego jak Easy WMS.
  • Distributed Order Management System. Zautomatyzowanie wyboru magazynu, punktu sprzedaży lub dostawcy 3PL do realizacji wysyłki umożliwia sprzedawcom detalicznym wydajne zarządzanie procesem z poziomu dowolnego kanału i prowadzi do zoptymalizowania wysyłek. Oprogramowanie pokroju Easy DOM pozwala scentralizować zarządzanie łańcuchem dostaw dużych organizacji stosujących strategie omnichannel, które realizują wiele wysyłek każdego dnia.
  • Magazyny automatyczne. Zastosowanie robotów kompletacyjnych lub innego rodzaju zrobotyzowanych systemów logistycznych, takich jak układnice czy przenośniki akumulacyjne, usprawnia realizację zaopatrzenia i przygotowywania zamówień, co skutkuje podniesieniem wydajności i większym poziomem zadowolenia klientów.
  • Rozwiązania click-and-collect. Zapewniają użytkownikom możliwości wynikające ze strategii omnichannel takie jak zakup online z odbiorem w sklepie.
  • Ship from store. Sprzedawcy detaliczni mogą wykorzystać swoje stacjonarne sklepy jako centra dystrybucji, aby umożliwić szybsze i bardziej wydajne dostawy produktów.

Jak przeprowadzić omnichannel automation?

Podczas wdrażania automatyzacji omnichannel w dystrybucji kluczowe jest zgromadzenie i przeprowadzenie analizy danych aktualnych procesów poprzez monitorowanie zapasów, dlatego warto stosować specjalistyczne oprogramowania logistyczne. Ponadto należy uwzględnić następujące kwestie:

  • Kontrola stanów magazynowych. Prowadzenie ręcznego spisu zapasów jest wykonalne w przypadku małych form stawiających pierwsze kroki, jednak przed wdrożeniem omnichannel automation, należy scyfryzować ten proces.
  • Wydajność operacyjna. Aby zwiększyć skalę działalności, należy najpierw przeanalizować codzienne funkcjonowanie magazynu w celu zidentyfikowania niewydajności i wąskich gardeł. W przypadku chęci wymiany rozwiązań magazynowych lub zautomatyzowania operacji zaleca się skonsultowanie ze specjalistami w dziedzinie intralogistyki.
  • Wdrożenie oprogramowania. Systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz Distributed Order Management System (DOM) najlepszych producentów są kompatybilne z systemami ERP, co ułatwia koordynowanie wszystkich obszarów przedsiębiorstwa.
  • Lokalizacja magazynów i sklepów. Dzięki systemowi takiemu jak Easy DOM można z wyprzedzeniem ustalić, które węzły są optymalne do realizacji wysyłki i zautomatyzować podejmowanie decyzji.
  • Skalowalna technologia. Zaleca się wybór konfiguracji, która umożliwia łatwe dodanie lub usunięcie punktów wysyłki.
  • Przyszłe wymogi biznesowe. Oprócz zaspokajania bieżących potrzeb omnichannel automation w dystrybucji prognozuje przyszłe zdarzenia jak sezonowe szczyty pracy lub ekspansja firmy.
System DOM wspomaga automation omnichannel  poprzez wstępne wskazanie węzłów wysyłkowych
System DOM wspomaga automation omnichannel poprzez wstępne wskazanie węzłów wysyłkowych

Zalety omnichannel automation w dystrybucji

Automatyzacja dystrybucji omnichannel przynosi wiele korzyści firmom zajmującym się sprzedażą detaliczną:

  • Lepsze doświadczenie klienta. Oferowanie klientom elastycznych opcji, takich jak zakup online z odbiorem w sklepie albo dostawa w dniu zakupu zwiększa zadowolenie klientów. Ponadto dysponowanie informacjami o poziomie zapasów w czasie rzeczywistym minimalizuje liczbę popełnianych błędów.
  • Mniejsze koszty operacyjne. Dzięki wydajnemu zarządzaniu jednostkami asortymentowymi, koszty związane z utratą wartości zapasów i zapasem nadmiernym są mniejsze.
  • Szybka realizacja zamówień. Automatyzacja przetwarzania zamówień skraca czas dostawy i zmniejsza koszty.
  • Dane do analizy. Omnichannel automation w dystrybucji i zarządzanie magazynami gromadzi dane, których analiza może okazać się przydatna dla poszczególnych działów firmy.

Omnichannel automation i marketing

Omnichannel automation to pojęcie powszechnie stosowane również w marketingu. W tym obszarze skupia się na zintegrowaniu wszystkich kanałów komunikacji i sprzedaży, aby zapewnić takie samo doświadczenie zakupowe w każdym sklepie, w aplikacjach i stronach internetowych danej marki. Aby właściwie obsługiwać kanały fizyczne i online, logistyka powinna stanowić część automatyzacji, co umożliwia stosowanie spersonalizowanych strategii komunikacyjnych jak wysyłanie wiadomości e-mail do klientów krótko po dostarczeniu zamówienia lub powiadomienie klientów marki o nowych produktach w konkretnym sklepie.

Automatyzacja magazynu za pomocą strategii omnichannel z Mecaluxem

Jeśli chcesz szczegółowo skonfigurować przypisywanie zamówień i mieć ogólny wgląd w stan zapasów we wszystkich magazynach, sklepach i węzłach, Mecalux może pomóc Ci zautomatyzować dystrybucję omnichannel Twojej firmy. Nasz system Distributed Order Management System – Easy DOM – umożliwia podzielenie wysyłek według typu klienta i utworzenie reguł hierarchizacji, dlatego świetnie sprawdza się w przypadku firm dysponujących więcej niż jednym magazynem, sklepem lub współpracuje z operatorem 3PL. Ponadto integruje się z ERP, WMS i innymi systemami stron trzecich, umożliwiając całkowitą koordynację działania firmy. Skontaktuj się z nami – bez zobowiązań doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań logistycznych i magazynowych.