
S&OP – co to jest i jak wpływa na logistykę?
Koordynacja i komunikacja między poszczególnymi działami firmy podczas sporządzania planu operacyjnego, czyli S&OP, jest dobrą praktyką, która usprawnia łańcuchy dostaw. Na czym polega planowanie sprzedaży i operacji?
Czym jest planowanie sprzedaży i operacji (S&OP)?
Sales and Operation Planning (S&OP), czyli planowanie sprzedaży i operacji, to zintegrowany proces zarządzania przedsiębiorstwem, który dostosowuje popyt, podaż i finanse, i stanowi część ogólnego planowania przedsiębiorstwa. Ma wspierać proces podejmowania decyzji, zapewnia operacyjny plan działania w celu zrównoważenia podaży i popytu.
S&OP powinno być przeprowadzane co miesiąc. Obejmuje wszystkie obszary operacyjne – sprzedaż, marketing, produkcję, rozwój produktu oraz księgowość – których wspólnym zadaniem jest osiągnięcie celów finansowych i organizacyjnych. Zapewnia panoramiczny wgląd poprzez udostępnianie prognoz wszystkim działom, aby podzieliły się swoją perspektywą i zwykle obejmuje między 18 a 36 miesięcy.
Optymalizacja zasobów i maksymalne zwiększenie zysków przekłada się na sprawniejsze i wytrzymalsze łańcuchy dostaw. S&OP wykorzystuje ogólny popyt zagregowany jako punkt wyjścia i porównuje oczekiwany popyt z dostępną podażą pod względem zasobów, maszyn, siły roboczej i wydajności. W ten sposób podejmowana jest jednomyślna decyzja w sprawie tego, jakie działania powinna podjąć firma.
Cele S&OP
Poświęcenie czasu na planowanie sprzedaży i operacji pomaga określić, jakie zasoby będą potrzebne, aby spełnić założone cele, jaki jest stosunek prognozowanego popytu do planowanej podaży i jakie działania należy podjąć. Cele S&OP można podzielić na dwie duże grupy:
Cele strategiczne
-
Lepsze administrowanie asortymentem – w tym celu może okazać się przydatne wdrożenie systemu zarządzania magazynem.
-
Koordynacja działań pomiędzy poszczególnymi działami.
-
Przewidywanie możliwych komplikacji, aby móc je rozwiązywać w sposób proaktywny.
-
Budowanie lojalności klientów poprzez doskonałą obsługę.
-
Zwiększenie konkurencyjności firmy.
Cele operacyjne
-
Planowanie prezentacji produktów, końca okresu użytkowania lub wprowadzania nowych artykułów, lub linii biznesowych.
-
Ustalenie działań, promocji, wydarzeń na najbliższe miesiące, w perspektywie krótko-, średnio- lub długoterminowej.
-
W razie konieczności zmniejszenie asortymentu oraz zapobieganie utracie wartości zapasów.
-
Zapobieganie brakom zapasów w celu podniesienia poziomu usług.
-
Uzyskanie dokładniejszych prognoz dzięki wymianie informacji.

Zalety S&OP
Według Micheala Youssefa, starszego dyrektora analityka firmy Gartner, “S&OP jest najważniejszym i kluczowym procesem interfunkcyjnym. Jeśli jest poprawnie przeprowadzony, przynosi ogromne korzyści w postaci wzrostu przychodów i rentowności”.
Ponadto praktyka ta poprawia strukturę planowania w przedsiębiorstwach. Utrzymywanie dobrej komunikacji w całej organizacji, tak aby zespoły mogły skupić się na realizacji wspólnego celu, może być trudne, jednak S&OP łączy wszystkie potrzeby w jeden plan działania, który uwzględnia również strategie firmy. Wdrożenie omawianego modelu charakteryzuje się m.in. następującymi zaletami:
-
Większa wydajność. Dysponowanie spójnym planem przekłada się na wysoki poziom obsługi klienta, krótszy czas dostawy, zmniejszenie zapasu, strat oraz kosztów utrzymania i wysyłki. To z kolei prowadzi do zmniejszenia kosztów jednostkowych sprzedaży oraz jej wzrostu.
-
Sprawne planowanie. Przez przyspieszenie podejmowania decyzji nowe produkty szybciej trafiają do sprzedaży, co zwiększa konkurencyjność firmy oraz jej przychody.
-
Lepsza komunikacja między działami. S&OP prowadzi do osiągnięcia porozumienia i zapewnia, że poszczególne obszary firmy koncentrują się na tym samym celu.

Elementy planowania sprzedaży i operacji S&OP
Rozwój S&OP może przebiegać różnie w zależności od specyfiki każdej organizacji. Jednakże wszystkie zazwyczaj postępują według kroków zebranych przez Thomasa Wallace’a i Roberta Stahla w książce pt. Sales and Operations Planning: The How-To Handbook.
- Gromadzenie danych. Krok ten polega na zbieraniu informacji na temat wyników sprzedażowych i panujących trendów. Obejmuje również wprowadzanie nowych artykułów, wycofywanie produktów i wdrożenie zasady Pareta w celu sporządzania prognoz.
- Planowanie zapotrzebowania. Na tym etapie należy zweryfikować prognozy i uwzględnić akcje promocyjne, pojedyncze wyrażenia i premiery produktów.
- Planowanie zasobów. Sprawdzenie dostępnej pojemności magazynowej, asortymentu i wymaganych operacji.
- Zatwierdzenie planu. Po opracowaniu planów podaży i popytu osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji w każdym obszarze funkcyjnym muszą je zweryfikować, aby je dostosować i usprawnić. Celem jest wypracowanie porozumienia w zakresie zmian potrzebnych do osiągnięcia założeń finansowych.
- Publikacja S&OP. Ukończony plan ujednolica wszystkie czynności związane z planowaniem w zakresie porozumienia i współpracy wszystkich zespołów.
Wskazówki dotyczące skutecznego S&OP
Prawidłowo przeprowadzone planowanie sprzedaży i operacji jest niezwykle przydatne dla osób odpowiedzialnych za łańcuch dostaw. Firma konsultingowa Gartner opracowała pięć wskazówek, które mają pomóc w osiągnięciu jak największej wartości w tym procesie:
- Ukierunkowanie S&OP na podejmowanie decyzji. Te spotkania powinny być skupione na podejmowaniu decyzji i zarządzaniu sytuacjami wyjątkowymi zamiast na analizowaniu wydarzeń z poprzedniego tygodnia. Z analizami i arkuszami danych należy zapoznać się wcześniej. Dobrym sposobem na konsekwentne podejmowanie decyzji jest upewnienie się, że przynajmniej 80% podejmowanych tematów można w jakikolwiek sposób rozwiązać.
- Realizacja celów firmy. Wszystkie spotkania powinny być dostosowane do priorytetów wykonawczych i wnosić wartość do firmy.
- Środniookresowy. Mimo że realizacja projektu może wymagać uwzględnienia dłuższych ram czasowych, zaleca się, aby w planowaniu S&OP skupić się maksymalnie na najbliższych 18 lub 24 miesiącach. Dzięki takiej praktyce można rozplanować działania na czas i w rozsądnej cenie.
- Planowanie możliwych scenariuszy. Firmy będące liderami na rynku przewidują potencjalne zdarzenia przed ich wystąpieniem, aby sprawnie na nie reagować.
- Rozwój. Niektóre usprawnienia mogą być stopniowe, jednak jeśli sytuacja tego wymaga, zmiany mogą też następować szybko.
Zaprojektuj swój magazyn z Mecaluxem
Aktualnie firmy nie muszą tygodniami czekać na przeprowadzenie kolejnego planowania S&OP dzięki cyfrowym narzędziom, umożliwiającym pozyskiwanie aktualnych informacji w czasie rzeczywistym. Przykładem takiego narzędzia jest system zarządzania magazynem, który nieustannie gromadzi dane o stanie zapasów, ich pochodzeniu, lokalizacji i miejscu docelowym. Jeśli planujesz scyfryzować lub zautomatyzować swój magazyn, specjaliści Mecaluxu mogą Ci w tym pomóc. Skontaktuj się z nami – przeanalizujemy potrzeby logistyczne Twojej firmy i zaproponujemy rozwiązanie, które najlepiej dostosuje się do Twojego przedsiębiorstwa.