Order routing – wsparcie logistyki omnichannel przez system
Procesy takie jak order routing pozwalają zbliżyć się do klientów, co, w związku z ciągłym rozwojem przedsiębiorstw, staje się coraz trudniejsze.
Order routing w logistyce
Order routing jest procesem obejmującym wysyłkę artykułów z magazynu lub centrum dystrybucyjnego z uwzględnieniem serii preferencji. Ma na celu zapewnienie jak najszybszych dostaw przy najniższych kosztach operacyjnych. Dzięki temu orkiestracja zamówień, niezwykle przydatna w strategii omnichannel, dostosowuje się do wymogów modelu biznesowego, aby maksymalnie zwiększyć zyski.
Systemy DOM (Distributed Order Management System) umożliwiają przekierowywanie zleceń poprzez automatyczne przypisywanie ich do optymalnych punktów wysyłki zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami ustalani priorytetów odnoszące się do zapasów lub wydajności pracy.
Order routing – konfiguracje
Firma może ustanowić zasady celem dostosowania łańcucha dostaw do swoich priorytetów. Programy obejmujące więcej opcji personalizacji umożliwiają definiowanie punktów zaopatrzenia, kosztów przygotowywania wysyłek, klasyfikacji według krajów, kodów pocztowych i współrzędnych oraz hierarchizacji typów klienta. Jednakże poniżej omówiono najczęściej stosowane opcje przekierowywania zleceń:
- Wysyłka z najbliższego punktu. Umożliwia wybór najbliższego sklepu lub centrum, co przekłada się na korzyść dla firmy. Jednocześnie najkrótszy czas dostawy wpływa na pozytywne doświadczenie zakupowe użytkownika.
- Pozostanie na docelowym rynku. Magazyn może znajdować się w obrębie miejsca docelowego, ale w innym kraju. Za pomocą oprogramowania DOM można określić regiony i sklasyfikować je według krajów, kodów pocztowych i współrzędnych, co pozwala uniknąć podatków i opłat celnych, które zwiększyłyby ponoszone koszty, czy też konieczności przekazywania przesyłek między różnymi firmami dystrybucyjnymi.
- Minimalizacja liczby przesyłek. Czasami, jeśli firma dysponuje wieloma magazynami, skompletowanie zamówienia w jednym obiekcie jest niemożliwe ze względu na brak któregoś z artykułów. Za pomocą systemu order routing możliwe jest skompletowanie zamówienia w instalacji, w której znajduje się najwięcej zamówionych produktów, co znacznie ułatwia proces.
- Nadawanie priorytetu lokalizacji. Reguły order routing umożliwiają nadanie priorytetu jednej lokalizacji względem innej. Opróżnienie regałów w wynajmowanym magazynie, który pobiera opłaty za wykorzystanie przestrzeni, może okazać się pilniejsze niż w przypadku własnego obiektu. Może też być korzystniejsze wysłanie zamówienia z centrum dystrybucyjnego zamiast z punktów sprzedaży. Właśnie dlatego należy ustalić priorytety, których oprogramowanie będzie przestrzegać.
Order routing – przykłady
Sposób przekierowania zamówienia dla listy kompletacyjnej składającej się z pięciu artykułów, spełniając założone kryteria, jest następujący:
- Jedna firma dysponuje czterema magazynami. W przypadku obiektów A, B i C pięć produktów jest dostępnych, a w magazynie D brakuje jednego z nich, dlatego do ostatniego nie zostanie przekierowanie zamówienie.
- Centra A i B znajdują się w tym samym kraju, co odbiorca, a C jest za granicą. Wobec tego C zostaje wykluczone, aby zapobiec wzrostowi kosztów.
- Firma wskazała swojemu systemowi DOM, że preferuje wysyłkę z magazynu znajdującego się najbliżej klienta, dlatego też program wybiera magazyn B, ponieważ znajduje się w mniejszej odległości od miejsca docelowego niż A.
Można też ustalić dodatkowe kryteria, jeśli produkty opatrzone są datą ważności czy też, jeśli dąży się do zwiększenia rotacji.
Order routing – zalety
Poświęcenie czasu na podjęcie decyzji związanych z cechami i lokalizacjami przygotowywania przesyłek wiąże się z wieloma korzyściami dla działalności firm:
- Skalowalność. Systemy przekierowywania można łatwo rozszerzać o nowe sklepy i centra logistyczne. Ponadto możliwe jest też szybkie modyfikowanie kryteriów.
- Doświadczenie klienta. Poziom usług wzrasta dzięki skróceniu czasu dostawy i zmniejszeniu kosztów wysyłki.
- Personalizacja. Przekierowywanie można dostosować do potrzeb każdej branży czy produktu. W ten sposób zamówienie może być przygotowywane w różnych miejscach, w zależności od tego, czy ma zostać zapakowane w opakowanie prezentowe, obejmuje świeże produkty czy też wybrano konkretną datę dostawy.
Podsumowując, manualne zarządzanie produktami w przypadku firm mierzących się z wysokim popytem jest niewystarczające, dlatego zastosowanie systemu DOM w celu zautomatyzowania tej operacji umożliwia jak najszybsze rozpoczęcie pracy.
Order routing – działanie
Najlepsze systemy przekierowywania zamówień integrują i synchronizują się z wieloma elementami łańcucha dostaw jak magazyny, sklepy, platformy handlowe, ERP, operatorzy 3PL, firmy transportowe i call centers. Wielopoziomowa i omnikanałowa integracja sprzyja zarządzaniu całym procesem. Zamówienia są automatycznie przypisywane na podstawie ustalonych zasad nadawania priorytetu, a system umożliwia wgląd w poziom zapasów każdego artykułu.
System do przekierowywania zamówień
Jeśli chcesz scentralizować zarządzanie łańcuchem dostaw obejmującym różne centra dystrybucji, a Twoja firma obsługuje dużą liczbę wysyłek dziennie, Mecalux może Ci w tym pomóc. Skontaktuj się z nami – sprawdzimy, w czym może Ci pomóc Easy DOM. Nasz Distributed Order Management System instalowany jest w chmurze, aby zapewnić prosty i elastyczny proces przygotowywania zamówień, a jednocześnie zwiększyć wydajność operacyjną. Ponadto możesz liczyć na wsparcie ponad 400 inżynierów odpowiadających za rozwój oprogramowania oraz firmy specjalizującej się w systemach magazynowych od 1966 roku.