Orkiestracja zamówień dla wielu kanałów sprzedaży
Procesy sprzedaży zgodne ze strategią omnichannel powinny zapewniać komfortowe doświadczenie sprzedaży i zwrotu konsumentom. Zarządzanie i dostarczanie zamówień w najkrótszym możliwym czasie wymaga kompleksowej organizacji.
Czym jest orkiestracja zamówień?
Orkiestracja zamówień to proces składający się z koordynowania, zarządzania i automatyzowania czynności i zasobów związanych z realizacją dostaw w ramach łańcucha dostaw. Obejmuje synchronizację i optymalizację przepływu zamówień, asortymentu i potrzebnych informacje, aby zapewnić sprawną realizację wysyłek za pomocą wielu kanałów jak handel elektroniczny, sklepy fizyczne czy call centers. Występuje w następujących obszarach:
- przyjęcie i zatwierdzenie zamówienia;
- zarządzanie asortymentem;
- przetwarzanie;
- logistyka i dystrybucja;
- komunikacja i obsługa klienta;
- wymiany i zwroty;
- analiza i optymalizacja danych.
Easy DOM to oprogramowanie przeznaczone do orkiestracji zamówień, które optymalizuje wybór punktów wysyłki na podstawie strategii maksymalnie zwiększającej wydajność. Dostosowuje się do modelu biznesowego firmy dzięki zasadom ustalania priorytetów i określa optymalne ścieżki dostawy zamówień, a także zapewnia globalną widoczność zapasów.
Przykład
Kiedy klient składa zamówienie przez Internet, platforma błyskawicznie sprawdza dostępność produktów w kilku magazynach. Następnie przypisuje odpowiedni asortyment w celu skompletowania przesyłki, generuje optymalną ścieżkę wysyłki i dostarcza wszystkie informacje do użytkownika w czasie rzeczywistym, jednocześnie aktualizując poziom zapasów.
Orkiestracja zamówień – zalety
Orkiestracja zamówień odgrywa kluczową rolę w optymalizacji łańcucha dostaw poprzez usprawnienie zarządzania asortymentem, wykorzystanie strategii omnichannel, zwiększenie widoczności i umożliwienie dokonywania zawrotów. Przekłada się na poprawę doświadczenia zakupowego klientów i wyższą sprzedaż zapasów. Proces ten ma jednak znacznie więcej zalet:
- Wybór optymalnych lokalizacji w celu przypisania artykułów do zamówienia.
- Personalizowanie strategii wyznaczania ścieżek z zastosowaniem zasad przypisanych do konkretnych grup produktów.
- Zarządzanie podziałem zamówień i wskazywanie liczby dozwolonych partycji na artykuł lub ilość w celu zredukowania kosztów wysyłki i zwiększenia satysfakcji klientów.
- Konfigurowanie strategii alokacji m.in. w zależności od tego, czy materiały wymagają specjalnej obsługi.
- Planowanie przestojów w różnych lokalizacjach.
Czy orkiestracja zamówień jest potrzebna?
Prawdopodobieństwo, że firmy dysponujące sklepem online lub wieloma centrami dystrybucji, lub sklepami fizycznymi będą musiały przeprowadzić orkiestrację zamówień, jest bardzo wysokie. Umożliwia ona ustalenie konkretnych norm dla niektórych wysyłek i uzyskania większej kontroli nad ścieżkami dostaw i asortymentem.
W przypadku rozbudowanej sieci punktów sprzedaży orkiestracja zamówień zapobiega występowaniu zakłóceń między płaszczyzną wirtualną a stacjonarną w zakresie obsługi klienta. Ostatecznym celem jest zapewnienie odpowiedzi najniższym możliwym kosztem przy jednoczesnym zachowaniu marży oraz zapewnieniu doskonałej obsługi klienta.
Zalety orkiestracji zamówień
Dzięki automatycznemu przepływowi pracy marki mogą wyróżnić się na tle konkurencji poprzez tworzenie unikatowych doświadczeń. Opcje, które oferuje orkiestracja zamówień, to m.in.:
- Okresy karencji, zaplanowane daty dostaw i subskrypcje. Oferowanie alternatyw, takich jak elastyczne dostawy, może zmniejszyć wydatki firmy i zwiększyć zadowolenie klientów. Ci z kolei doceniają możliwość wybrania terminu otrzymania swoich zakupów lub subskrypcji.
- Zestawy. Tworzenie zestawów umożliwia połączenie produktów o niskim wskaźniku sprzedaży z tymi cieszącymi się największym popytem.
- Zamówienia składane w przedsprzedaży i zamówienia oczekujące. Poprzez powiadomienie użytkowników o szacowanym czasie dostawy firmy mogą przyjmować zamówienia w przedsprzedaży artykułów, których w danym momencie nie mają na stanie.
- Elastyczne zwroty. Wdrażanie ułatwień takich jak wysyłanie etykiet zwrotu wraz z zamówieniem poprawia doświadczenie zakupowe klienta.
Proces orkiestracji zamówień
Orkiestracja zamówień, niezależnie od wykorzystywanych oprogramowań, składa się z następujących etapów:
- Tworzenie zlecenia. Po dokonaniu zakupu przez klienta powiadamiany jest system centralny.
- Realizacja. Operatorzy realizują zamówienie w trzech etapach:
- Kompletacja – obejmuje segregację wybranych artykułów, drukowanie dokumentu WZ i etykiety wysyłkowej oraz generowanie numeru śledzenia przesyłki.
- Pakowanie.
- Przygotowanie zamówienia do transportu.
- Transport. Firma odpowiadająca za ten etap odbiera paczkę z magazynu i skanuje przesyłkę, aby umożliwić aktualizowanie jej statusu. Przesyłka jest skanowana na każdym etapie transportu.
- Korekta stanu zapasów. Po pobraniu artykułów do kompletacji zamówienia system centralny aktualizuje poziomy zapasów w aplikacji wewnętrznej, platformie e-commerce i w aplikacjach mobilnych.
- Zarządzanie zwrotami. Większość systemów do orkiestracji dołączają do zamówienia automatycznie generowaną etykietę zwrotną, aby umożliwić klientom ewentualny zwrot produktu. Po dotarciu paczki do magazynu następuje zwrot środków lub wymiana zakupionego towaru.
Orkiestracja zamówień a order management – różnice
Podczas gdy Order Management System (OMS) zarządza cyklem życia zamówienia, programy służące do orkiestracji zamówień koordynują wszystkie te procesy, aby przedsiębiorstwo nie zostało przytłoczone wzrostem sprzedaży.
OMS | Orkiestracja zamówień |
---|---|
Monitoruje sprzedaż, zamówienia, zapasy i dane klientów od rozpoczęcia do zakończenia transakcji. | Automatyzuje konkretne etapy i procesy, aby zapewnić optymalną realizację zamówień. |
To infrastruktura, która obejmuje cały proces zakupu – od momentu sprzedaży po wysyłkę. | Koncentruje się na sposobie przetwarzania zamówienia w najwydajniejszy sposób. |
|
|
Usprawnienie działania za pomocą systemu DOM
Jeśli dążysz do scentralizowania zarządzania, a Twoja firma prowadzi strategię omnichannel, Distributed Order Management System (DOM) pozwoli Ci zoptymalizować orkiestrację zamówień w ramach łańcucha dostaw i maksymalnie zwiększyć wydajność. Mecalux opracował własny system, który dostosowuje się do celów i potrzeb każdej firmy za pomocą wielu konfigurowalnych reguł biznesowych. Skontaktuj się z nami – doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań magazynowych. Specjalizujemy się w tym zakresie od 1966 roku, a w naszych szeregach działa zespół składający się z ponad 400 inżynierów zajmujących się rozwojem oprogramowania.