Unified commerce – więcej niż omnichannel
Strategia unified commerce to kolejny etap rozwoju strategii omnichannel, którego podstawowym celem jest zapewnienie sprawnej komunikacji między firmą a klientem dzięki jednolitemu zarządzaniu poszczególnymi kanałami sprzedaży.
Unified commerce przenosi zarządzanie sprzedażą omnichannel na wyższy poziom, umożliwiając komunikację z klientami za pośrednictwem jednej platformy. Chodzi o to, by uzyskać możliwość centralnego i zunifikowanego zarządzania interakcjami klienta ze sklepami stacjonarnymi, internetowymi oraz aplikacjami mobilnymi, co pozwoli klientowi płynnie i bezproblemowo zmieniać kanały w dowolnym momencie, zależnie od aktualnych potrzeb.
Czym jest unified commerce
Unified commerce to proces zmierzający do pełnej integracji wszystkich kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami. Zakłada wykorzystanie jednej platformy umożliwiającej dostęp do ogółu informacji biznesowych, w tym bieżące śledzenie działalności poszczególnych kanałów oraz prowadzenie kompleksowej kontroli zapasów.
Innymi słowy, przyjęcie jednolitej platformy zarządzania w ramach unified commerce zapewnia spójne doświadczenie klienta w kontakcie z firmą, niezależnie od tego, czy jest to kontakt fizyczny, czy wirtualny. Omawiane rozwiązanie umożliwia:
- Gromadzenie wszystkich danych powstających w trakcie procesu sprzedaży niezależnie od kanału.
- Bieżący dostęp do wszystkich informacji na temat zapasów niezależnie od ich lokalizacji.
- Wgląd w globalne wskaźniki KPI, dzięki czemu łatwiej wykrywać ewentualne błędy i problemy w sprzedaży stacjonarnej, internetowej i łączonej.
- Poprawę poziomu obsługi – klient ma pełną swobodę wyboru kanału komunikacji, punktu odbioru zamówienia czy warunków zwrotu zakupionych towarów.
Taka strategia sprzedaży i obsługi wzmacnia interakcję z klientem, zapewniając lepsze ogólne doświadczenie zakupowe.
Unified commerce a omnichannel
Podstawowa różnica między sprzedażą omnichannel a unified commerce polega na stopniu integracji zarządzania. W modelu dystrybucji omnikanałowej firmy korzystają zazwyczaj z wielu różnych narzędzi, które w ogóle się ze sobą nie komunikują lub wymieniają dane tylko w pewnym ograniczonym zakresie. W przypadku unified commerce wszystkie kanały sprzedaży są połączone w jedną platformę, która zapewnia scentralizowane zarządzanie informacjami. Tak więc podstawowa różnica między omawianymi modelami tkwi w strukturze cyfryzacji przedsiębiorstwa: unified commerce opiera się na koordynacji wszystkich kanałów w ramach pojedynczej platformy.
Takie rozwiązanie pozwala uniknąć kosztownych pomyłek często występujących przy korzystaniu z odrębnych systemów, np. sprzedaży artykułów, których nie ma już na stanie, choć widnieją w ewidencji w wyniku problemów z komunikacją. Przy zarządzaniu za pośrednictwem jednego systemu tego typu sytuacje praktycznie się nie zdarzają, co gwarantuje wyższy poziom obsługi i satysfakcji klientów.
Zarówno w sprzedaży omnikanałowej, jak i w unified commerce, przede wszystkim liczy się klient. O ile jednak w przypadku strategii omnichannel chodzi wyłącznie o połączenie wszystkich kanałów komunikacji z klientem celem podniesienia poziomu obsługi, o tyle w unified commerce podstawowym celem jest centralizacja zarządzania, która w założeniu ma zapewnić jak najlepsze doświadczenia zakupowe.
Oprogramowanie magazynowe dla unified commerce
Informatyczny system magazynowy Easy WMS opracowany przez firmę Mecalux umożliwia integrację z dowolną platformą unified commerce celem poprawy doświadczenia zakupowego klientów. Program oferuje szereg zaawansowanych funkcji usprawniających zarządzanie zamówieniami w handlu elektronicznym, magazynowanie i przygotowanie zamówień, a także wymianę towarów między różnymi sklepami stacjonarnymi i magazynami przedsiębiorstwa.
Dodatkowe moduły, m.in. Store Fulfillment, WMS dla e-commerce czy Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, zapewniają lepszą komunikację z użytkownikami i wydajną obsługę logistyczną. Te zaawansowane funkcjonalności zaprojektowano pod kątem optymalizacji szeregu zadań w ramach zarządzania zamówieniami w e-commerce, m.in. doboru ścieżki kompletacji, pakowania zamówień czy transportu zapasów między magazynem a punktami sprzedaży.
Zastosowane rozwiązania informatyczne opierają się na technologii z powodzeniem wykorzystywanej w unified commerce. Easy WMS gromadzi wszystkie informacje logistyczne generowane w magazynie i współdzieli je za pośrednictwem platformy unified commerce. Dzięki temu dane i wskaźniki KPI obiektu logistycznego są dostępne dla pozostałych działów przedsiębiorstwa, które na ich podstawie mogą opracowywać nowe sposoby poprawy jakości obsługi i ogólnych doświadczeń zakupowych klientów.
Unified commerce – integracja kanałów w ramach jednej platformy
Unified commerce stanowi kolejny krok naprzód w kierunku cyfryzacji procesów mającej na celu poprawę jakości obsługi. To dalszy etap rozwoju dystrybucji omnichannel, który zakłada integrację wszystkich kanałów oraz scentralizowane zarządzanie w ramach jednej platformy.
Mecalux oferuje szeroki wybór dodatkowych rozwiązań cyfrowych dla unified commerce, które pozwalają sprawniej radzić sobie z wyzwaniami handlu elektronicznego. Jeżeli chcesz poprawić wydajność procesów w swoim przedsiębiorstwie, koniecznie skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści doradzą Ci, jakie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w Twoim biznesie.