Systemy kompletacji zamówień jako metoda usprawnienia magazynu
Wdrażane w wielu firmach systemy kompletacji zamówień są nieustannie rozwijane, aby dostosować je do nowych wymagań rynkowych.
Kompletacja jest jedną z najbardziej wymagających operacji łańcucha dostaw. W związku z popularyzacją strategii omnichannel firmy muszą mierzyć się z wyzwaniem, jakim jest przygotowywanie coraz mniejszych zamówień, zawierających niewielkie produkty, które należy dostarczyć do klienta w jak najkrótszym czasie.
Czym są systemy kompletacji zamówień?
Są to strategie przygotowania zamówień, które następnie zostaną wysłane do klientów końcowych, innych instalacji logistycznych lub hal produkcyjnych.
Kompletacja w magazynie polega na zgromadzeniu odpowiednich produktów, stanowiących zamówienie złożone przez klienta. Obejmuje pobieranie całych jednostek kompletacyjnych (ułożonych na paletach, w pojemnikach lub na półkach), jednostek sprzedażowych składowanych w pojemnikach lub dzielenie dużych artykułów, takich jak rury, czy przewody, na mniejsze jednostki.
Ze względu na znaczenie procesu przygotowywania zamówień w łańcuchu dostaw wybór odpowiedniego systemu kompletacji znacząco wpływa na sprawne przeprowadzenie omawianej operacji. Wyznaczenie specjalnych stref przeznaczonych do kompletacji, czy też wdrożenie automatycznych urządzeń transportu bliskiego umożliwia firmom wysyłkę jak największej liczby zamówień w jak najkrótszym czasie.
Proces przygotowywania zamówień można zoptymalizować również za pomocą systemu zarządzania magazynem (WMS), który umożliwia osiągnięcie maksymalnej wydajności operacji. Oprogramowanie strategicznie rozmieszcza towar w magazynie, aby wyeliminować zbędny ruch magazynowy i usprawnić proces kompletacji.
Rodzaje systemów kompletacji zamówień
Systemy i strategie przygotowywania zamówień można wdrażać pojedynczo lub połączyć kilka w jednej instalacji logistycznej:
Podział systemów kompletacji według metod pracy
Sposób przeprowadzania kompletacji w magazynie bezpośrednio wpływa na efektywność przygotowywania i dystrybucji zamówień. Operatorzy przemieszczają się po magazynie, pobierając odpowiednie artykuły lub pozostają przy stanowisku kompletacyjnym, do którego automatyczne urządzenia transportu bliskiego dostarczają wybrane jednostki asortymentowe.
Cross-docking
W ramach tej metody artykuły nie trafiają do magazynu – są przeładowywane i wysyłane bezpośrednio do klientów końcowych. Cross-docking dostosowuje się do każdego rodzaju towaru – od surowców, poprzez elementy składowe wysyłane do hal produkcyjnych, aż po gotowe produkty dystrybuowane do sklepów stacjonarnych lub klientów indywidualnych.
Metoda ta wymaga przestrzeni, w której obsługiwany jest towar z pominięciem etapu magazynowania oraz umożliwiająca sprawne przyjęcie, klasyfikację i wysyłkę zamówień. Wdrożenie systemu zarządzania, który nadzoruje wydajną obsługę towaru i zapobiega powstawaniu jakichkolwiek błędów, udoskonali pracę.
Człowiek do towaru
W przypadku tego systemu kompletacji operatorzy przemieszczają się po magazynie i pobierają produkty składające się na określone zamówienie. Pobierany z regałów towar odkładany jest na wózkach. Następnie w strefie konsolidacji artykuły są sortowane według zamówień i dystrybuowane.
Zastosowanie systemu zarządzania magazynem może usprawnić pracę w systemie człowiek do towaru, jako że operatorzy wykonują polecenia generowane przez oprogramowanie, dzięki temu pokonują najkrótszy możliwy dystans, a przygotowanie zamówień przebiega szybciej.
Towar do człowieka
Metoda towar do człowieka – z ang. goods-to-person – jest najczęściej stosowaną metodą w magazynach automatycznych. Operatorzy pozostają przy stanowiskach kompletacyjnych, do których automatyczne urządzenia transportu bliskiego dostarczają produkty potrzebne do przygotowania zamówień.
W automatycznych magazynach pojemnikowych lub w systemie Shuttle produkty transportowane są za pomocą przenośników. Na stanowisku kompletacyjnym operatorzy pobierają jednostki asortymentowe z pojemników, a pozostały towar kierowany jest przez system z powrotem do regałów.
Zautomatyzowana kompletacja
Zautomatyzowanie procesu kompletacji umożliwia wymiana manualnej obsługi zamówień na rzecz urządzeń i rozwiązań technologicznych. Jako że roboty mogą pracować w trybie 24/7, zwiększają wydajność pracy, a ponadto nie popełniają błędów.
Automatyczne systemy kompletacji doskonale sprawdzają się w instalacjach logistycznych charakteryzujących się dużą liczbą zamówień, czy też wymagającymi warunkami, jak komory chłodnicze. Automatyczny transport towaru za pomocą układnic, przenośników czy autonomicznych robotów mobilnych (AMR) można uzupełnić o roboty przemysłowe, które przyspieszają przeprowadzanie kompletacji.
Proces kompletacji podzielony na sektory
Podczas planowania procesu przygotowania zamówień kierownik logistyki musi zdecydować, czy należy zorganizować jedną strefę kompletacyjną, czy podzielić proces kompletacji na poszczególne sektory. W tym przypadku do operatorów przypisana zostaje konkretna strefa, w której pobierają produkty i przygotowują zamówienia.
Jedna lub kilka stref przygotowania zamówień
Magazyn dzieli się na kilka sektorów według wielu kryteriów, takich jak rodzaj produktu, poziom popytu, warunki składowania i liczba jednostek asortymentowych. Do każdej strefy zostaje przypisana określona liczba operatorów, którzy przeprowadzają kompletację składowanych w jej obrębie produktów, co optymalizuje czas przygotowania zamówień.
Zamówienia kompletowane w różnych strefach przenoszone są do strefy konsolidacji, gdzie sprawdza się, czy zostały pobrane wszystkie zamówione produkty, które następnie zostają wysłane. Aby przyspieszyć przeprowadzanie operacji, można wdrożyć system przenośników, łączących poszczególne sektory przygotowania zamówień ze strefą wysyłki.
Jeden lub kilka poziomów
Instalacja podestów i regałów z pomostami umożliwia wykorzystanie wysokości magazynu. Każdy poziom może być traktowany jako jedna strefa lub podzielony na wiele sektorów. Należy także zaplanować sposób transportowania ładunków pomiędzy poziomami.
Aby kompletacja w poszczególnych strefach i na piętrach przebiegała wydajnie, firmy mogą wdrożyć system zarządzania, który koordynuje ruch operatorów i towaru wewnątrz magazynu. Oprogramowanie organizuje wszystkie etapy kompletacji i przeprowadza szczegółową kontrolę, aby zapobiec powstawaniu błędów.
Kompletacja grupowa
Zamówienia można przygotowywać pojedynczo lub grupowo. Wybór metody zależy od liczby zamówień do przygotowania lub pilności zamówienia.
Przygotowanie pojedynczych zamówień
Magazynierzy przemieszczają się po magazynie, pobierając odpowiednie produkty, a następnie kierują się do miejsca docelowego z gotowym zamówieniem. Orderpickerzy powtarzają proces ze wszystkimi przypisanymi do nich zamówieniami. Przygotowanie pojedynczych zamówień najczęściej jest stosowane w małych magazynach lub w firmach dysponujących sklepami stacjonarnymi.
Zaletą tej metody pracy jest jej prostota. Po przygotowaniu zamówienia należy jedynie je zapakować, nakleić etykietę i dostarczyć do klienta. Jeśli zamówienia składają się z kompletnych pojemników, można zgrupować je na palecie, która następnie zostanie przetransportowana do strefy wysyłek.
Jednoczesne przygotowywanie kilku zamówień
Operatorzy jednocześnie pobierają jednostki asortymentowe stanowiące kilka zamówień.
Następnie artykuły są transportowane za pomocą wózków lub innych urządzeń transportu bliskiego, jak np. przenośników pojemnikowych, do strefy konsolidacji. Tam są sortowane według konkretnych zamówień.
Kompletacja falowa
W tym systemie kompletacji również przygotowuje się kilka zamówień jednocześnie. Operatorzy segregują artykuły według zamówień bezpośrednio po pobraniu ich z regału. Orderpickerzy stosują wózek z kilkoma pojemnikami – każdy z nich odpowiada jednemu zamówieniu.
Aby kompletacja falowa przebiegała sprawnie, działanie urządzeń transportu bliskiego można uzupełnić o system wspomagania, który będzie zapobiegał błędom. Popularnym rozwiązaniem są urządzenia świetlne (put-to-light) – wskazują operatorom pojemnik, do którego powinni odłożyć artykuły.
Maksymalna wydajność przygotowywania zamówień
Przygotowywanie zamówień jest jedną z podstawowych operacji przeprowadzanych w magazynie. Aby wysłać jak najwięcej zamówień, firmy muszą podjąć strategiczne decyzje: wybrać system składowania najlepiej dostosowany do wymogów przedsiębiorstwa, zainstalować system zarządzania, wybrać najbardziej wydajne urządzenia wspomagające oraz odpowiednie systemy kompletacji zamówień.
Najlepszy system dostosowuje się do specyfiki każdej działalności, odpowiada na konkretne potrzeby poszczególnych magazynów i spełnia wymogi firmy. Mecalux posiada ponad 55 lat doświadczenia w projektowaniu rozwiązań dla firm różnych sektorów. Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci zoptymalizować kluczowe operacje, m.in. takie jak przygotowanie zamówień.