Jak działa oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce?
Oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce to narzędzie logistyczne do cyfryzacji zarządzania kompletacją w magazynach firm prowadzących sprzedaż w sieci.
Wzrost znaczenia sektora e-commerce skomplikował operacje logistyczne, przyczyniając się do wzrostu kosztów wysyłek związanych z etapem ostatniej mili oraz powodując konieczność zarządzania logistyką odzysku. W obliczu rosnących wyzwań logistycznych wiele firm decyduje się na wdrożenie rozwiązań cyfrowych, które pozwalają ograniczyć ryzyko błędu i zwiększyć wydajność procesów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz magazynu.
Na czym polega kompletacja zamówień e-commerce?
Kompletacja zamówień to kluczowy etap procesu logistycznego w magazynie e-commerce. Celem kompletacji jest bezbłędne pobranie produktów wchodzących w skład zamówienia w możliwie najkrótszym czasie. Jednak handel elektroniczny skomplikował ten proces ze względu na coraz częstsze zamówienia składające się z więcej niż jednej referencji (multi-unit).
Sektor e-commerce wymaga wydajnej logistyki, aby sprostać takim procesom jak bezpłatne zwroty, spersonalizowane wysyłki czy dostawy zamówień w coraz krótszym czasie. Według raportu firmy konsultingowej McKinsey „kompletacja zamówień e-commerce jest procesem bardziej złożonym w porównaniu z kompletacją w sklepach stacjonarnych czy w handlu hurtowym. Kiedy klienci mogą dokonywać zamówień w trybie 24/7, trudniej jest oszacować, jak będzie się kształtował popyt. Ponadto wielkość zamówień jest znacznie mniejsza, a oferta produktów ciągle się poszerza”.
Standard dostawy w 24 godziny lub nawet szybciej zmusza firmy handlujące online do usprawnienia metod kompletacji, aby nie stracić na konkurencyjności. W tym kontekście optymalizacja zadań wykonywanych przez magazynierów staje się kluczowa dla wydajności obiektu logistycznego. Temat ten poruszyli profesorowie Nils Boysen, René de Koster i Felix Weidinger w artykule naukowym Warehousing in the e-commerce era: „Podstawowe aspekty, jakie należy rozpatrzyć, planując proces kompletacji, to kolejność przygotowywania zamówień, odpowiednie przypisywanie zadań order pickerom oraz trasy pokonywane przez nich w magazynie”.
Działanie oprogramowania do zarządzania obsługą zamówień e-commerce
Cyfryzacja procesów pozwala firmom z sektora e-commerce ograniczyć ryzyko popełnienia błędu w procesie kompletacji oraz zwiększyć wydajność pracy magazynierów. Oprogramowanie do zarządzania kompletacją zamówień e-commerce usprawnia procesy związane z zamówieniami, skraca czas reakcji w ramach logistyki odzysku oraz ułatwia pracę order pickerów w magazynie. Oto kilka głównych funkcji tego systemu:
- Automatyczne przetwarzanie zamówień oczekujących: oprogramowanie automatycznie wprowadza i aktualizuje dane dotyczące zamówień, ograniczając ryzyko popełnienia błędu w tym procesie.
- Zarządzanie stanem magazynowym w czasie rzeczywistym: oprogramowanie rejestruje zapasy w poszczególnych strefach magazynu, co zapobiega powstawaniu strat na skutek zgubienia produktów. Co więcej, bardziej zaawansowane aplikacje umożliwiają inteligentną dystrybucję ładunków w lokalizacjach magazynowych.
- Synchronizacja poziomu zapasów między magazynem a punktami sprzedaży: oprogramowanie automatyzuje wejścia i wyjścia ładunków tak, aby katalog produktów odpowiadał zapasom znajdującym się w magazynie lub w poszczególnych punktach sprzedaży.
- Organizowanie czynności wykonywanych przez magazynierów i urządzenia automatyczne: oprogramowanie koordynuje zadania order pickerów za pośrednictwem terminali radiowych, które kierują pracą operatorów. System zarządzający usprawnia wdrożenie metod kompletacji zamówień, takich jak kompletacja grupowa, falowa czy strefowa.
Korzyści z oprogramowania do zarządzania obsługą zamówień e-commerce
Wdrożenie specjalistycznego oprogramowania do kompletacji zamówień w magazynie e-commerce przynosi wiele korzyści, wśród których można wymienić takie jak:
- Skuteczna kontrola poziomu zapasów: cyfrowe zarządzanie stanem magazynowym pozwala kierownikowi logistycznemu na bieżąco kontrolować liczbę składowanych ładunków. Automatyczne zarządzanie magazynem e-commerce umożliwia monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym.
- Większa wydajność pracowników magazynu: oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce może koordynować zadania wykonywane przez magazynierów i wspierać ich w pracy, dzięki czemu są w stanie zrealizować więcej czynności w krótszym czasie.
- Optymalna organizacja magazynu: system zarządzający może zautomatyzować przypisywanie lokalizacji magazynowych w zależności od zbioru reguł i kryteriów określonego przez kierownika logistyki. W magazynach e-commerce, gdzie zwykle magazynuje się szeroki wachlarz referencji, zarządzanie cyfrowe w znaczny sposób ogranicza ryzyko wystąpienia błędu.
Stosowanie oprogramowania do zarządzania zamówieniami e-commerce pozwala nie tylko uzyskać bardziej wydajny magazyn, ale również podnieść jakość obsługi logistycznej. Cyfrowe zarządzanie pozwala użytkownikowi korzystać z pełnej identyfikowalności swoich produktów, dzięki czemu w dowolnym momencie może on sprawdzić status artykułów wchodzących w skład zamówień.
Zamówienia e-commerce z oprogramowaniem zarządzającym
Oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce obejmuje programy logistyczne, których celem jest cyfryzacja kompletacji zamówień w magazynach firm działających online. Pod względem parametrów technicznych tego rodzaju aplikacje mogą mieć postać distributed order management lub systemu WMS.
System zarządzania magazynem opracowany przez Mecalux – Easy WMS – odpowiada za koordynację i wsparcie kompletacji w magazynach e-commerce w wielu krajach. Jedną z firm korzystających z oprogramowania Mecaluxu optymalizującego proces kompletacji zamówień jest francuska marka biżuterii i odzieży Hipanema. „Dzięki komunikacji między systemami WMS i ERP zamówienia klientów mogą być realizowane natychmiast. Z kolei dział sprzedaży ma dostęp do stanu zapasów w czasie rzeczywistym, co sprawia, że może odpowiednio zarządzać terminami dostaw, tłumaczy Jenny Collinet, wicedyrektor firmy.
Aby skuteczniej odpowiadać na szczególne wyzwania logistyki e-commerce, Easy WMS można wyposażyć w zaawansowane funkcjonalności, jak np. Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration – moduł odpowiadający za synchronizację zapasów w magazynie z katalogiem produktów na portalach takich jak Amazon czy sklepy internetowe działające na platformie PrestaShop. Inną funkcjonalnością systemu Easy WMS jest WMS dla e-commerce – moduł służący do optymalizacji czasu przygotowywania zamówień. Przykładem firmy, która wdrożyła tę funkcjonalność jest Motocard, sieć sklepów w odzieżą i akcesoriami dla motocyklistów. Motocard wybrała opracowany przez Mecalux moduł WMS dla e-commerce, aby usprawnić kompletację zamówień wysyłanych do sklepów stacjonarnych i klientów kupujących online. „Dzięki Easy WMS usprawniliśmy wszystkie nasze procesy i w rezultacie 90% zamówień złożonych przed południem jest wysyłanych tego samego dnia”, wyjaśnia Jordi Colilles, dyrektor ds. cyfryzacji w firmie Motocard.
Oprogramowanie do zarządzania zamówieniami e-commerce i wydajnej kompletacji
W logistyce e-commerce poziom skomplikowania takich procesów jak kompletacja czy wysyłka zamówień jest większy. Wdrożenie oprogramowania do zarządzania obsługą zamówień e-commerce może okazać się doskonałą metodą na wyeliminowanie ryzyka pojawiania się błędów typowych dla ręcznego rejestrowania danych oraz sposobem zwiększenia wydajności pracy magazynierów.
Mecalux ma bogate doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań cyfrowych w różnego rodzaju magazynach – nasze autorskie oprogramowanie Easy WMS zainstalowaliśmy już w ponad 1000 obiektów logistycznych w 36 krajach. Jeżeli chcesz zwiększyć wydajność kompletacji zamówień e-commerce, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci wskażą Ci najlepsze rozwiązanie dostosowane do potrzeb Twojej firmy.