M-commerce i jego wpływ na logistykę
M-commerce (mobile commerce, czyli handel mobilny) to odmiana handlu elektronicznego, w której transakcji dokonuje się przy użyciu urządzeń przenośnych, głównie smartfonów i tabletów, za pośrednictwem dedykowanej aplikacji lub przeglądarki.
Urządzenia przenośne pełnią coraz ważniejszą rolę w zakupach internetowych głównie za sprawą rosnącej przystępności smartfonów oraz popularności modelu omnichannel. Telefony komórkowe są dzisiaj wszechobecne, umożliwiają załatwienie wielu spraw z dowolnego miejsca. Dlatego nie wystarczy już posiadanie zwykłego sklepu internetowego. Przedsiębiorcy, którzy chcą dotrzymać kroku konkurencji, muszą zaproponować rozwiązania kompatybilne ze smartfonami i odpowiednio dostosować swoją logistykę.
Czym jest m-commerce?
Zgodnie z definicją m-commerce to wszelkiego typu działalność handlowa ─ transakcje sprzedaży lub kupna ─ realizowana za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Mobile commerce obejmuje więc rozmaite operacje i transakcje przeprowadzane przy użyciu telefonów i sieci bezprzewodowej. Transakcje w ramach m-commerce mogą być zawierane między przedsiębiorstwami (m-commerce B2B), przedsiębiorstwami i klientami końcowymi (m-commerce B2C) lub bezpośrednio między konsumentami (m-commerce C2C).
Podstawowe kanały sprzedaży w m-commerce to: strony internetowe zoptymalizowane pod kątem przeglądania na urządzeniach mobilnych (mogą działać na platformach typu Prestashop, Shopify itp.), serwisy podmiotów trzecich przygotowane do wyświetlania na smartfonach (eBay, Amazon itd.) oraz mobilne aplikacje webowe sklepów.
Ponieważ kampanie reklamowe m-commerce są skierowane do użytkowników, którzy robią zakupy przez telefon, materiały marketingowe również są rozpowszechniane za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Mogą to być np. wiadomości SMS lub reklamy kierowane, wyświetlane tylko na urządzeniach mobilnych.
Popularność smartfonów w praktycznie wszystkich grupach wiekowych oraz rozwój technologii 5G zwiastują coraz większy udział transakcji mobile commerce w handlu elektronicznym. Z raportu Insider Intelligence wynika, że do 2024 dwie trzecie mieszkańców USA będą wykorzystywać urządzenia mobilne do zakupów internetowych.
M-commerce a e-commerce
Mobile commerce i e-commerce przede wszystkim różnią urządzenia, za pośrednictwem których dokonuje się zakupu: w m-commerce do tego celu wykorzystuje się głównie telefony komórkowe i tablety, co ułatwia m.in. geolokalizację użytkowników.
Poza tym urządzenia mobilne umożliwiają bardziej bezpośrednią komunikację z klientami końcowymi, np. wyświetlanie powiadomień push z przypomnieniami lub produktami polecanymi na podstawie historii wyszukiwania.
M-commerce zapoczątkował nowy trend na rynku – obecnie klienci cenią sobie model omnichannel, czyli np. możliwość zakupu produktów na smartfonie i odbiór w sklepie stacjonarnym. Wymaga to zaangażowania większej liczby kanałów transportu (zarówno na tzw. ostatniej mili, czyli do klienta końcowego, jak i na wcześniejszym etapie, czyli do magazynów typu micro-fulfillment lub dark stores), co znacznie komplikuje logistykę.
Wyzwania logistyczne w m-commerce
Zakupy przy użyciu telefonów komórkowych i tabletów z jednej strony otwierają nowe możliwości, z drugiej rodzą pewne problemy w zarządzaniu logistyką. Wyzwania logistyczne w mobile commerce nie różnią się znacząco od trudności spotykanych w „tradycyjnym” handlu elektronicznym:
- Skrócenie terminów dostawy.
- Wydajna organizacja wysyłek.
- Ograniczenie pomyłek przy kompletacji zamówień.
- Aktualizacja oferty dostępnej na platformach.
Ręczne zarządzanie towarami zdecydowanie nie sprawdzi się w firmie, która chce odnieść sukces w m-commerce. Konieczne będzie wdrożenie oprogramowania, które pozwoli m.in. zautomatyzować zarządzanie zapasami i skoordynować pracę w jednym lub kilku magazynach przedsiębiorstwa (patrz: zarządzanie wieloma magazynami).
System zarządzania magazynem Easy WMS posiada dedykowany moduł Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, który ułatwia radzenie sobie z wyzwaniami mobile commerce. Program uaktualnia ofertę dostępną za pośrednictwem rozmaitych kanałów sprzedaży internetowej ─ aplikacji, sklepów internetowych czy platform handlowych ─ z uwzględnieniem rzeczywistego stanu zapasów w magazynie. Pozwala to uniknąć zamówień na produkty, których akurat nie ma na stanie.
Przykłady m-commerce – rozwiązania logistyczne dla magazynu
Dotychczas Mecalux wyposażył wiele magazynów firm zajmujących się handlem mobilnym. Na szczególną uwagę zasługuje kompleksowe rozwiązanie zastosowane w nowym magazynie sklepu odzieżowego Espace des Marques w La Boissière-des-Landes (Francja).
Obiekt wyposażono w regały z pomostami, przenośniki pojemnikowe oraz informatyczny system magazynowy Easy WMS marki Mecalux z dodatkowym programem dla spedycji Multi Carrier Shipping Software. „Odkąd korzystamy z nowej powierzchni magazynowej, udało nam się podwoić sprzedaż przez internet", przyznaje Vincent Beaufreton, kierownik ds. rozwoju działalności.
Mecalux zaprojektował również kilka magazynów dla wiodącego dystrybutora odzieży, artykułów i sprzętu sportowego Decathlon. Francuska sieć marketów uruchomiła niedawno we włoskich miejscowościach Brandizzo, Basiano i Castel San Pietro Terme trzy nowe centra logistyczne w pełni przygotowane do obsługi sprzedaży w modelu m-commerce.
Warto zaznaczyć, że to nie pierwsze obiekty w portfolio Mecalux zrealizowane dla Decathlonu. Wcześniej współpracowaliśmy już nad projektami wykonanymi w Polsce, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Nowe obiekty w Barueri (stan São Paulo) pozwoliły Decathlonowi zwiększyć sprzedaż w sklepach stacjonarnych i internetowych. „Nowe centrum dystrybucyjne w Barueri jest ogromnym wsparciem dla rozwoju sieci Decathlon w Brazylii, gdyż umożliwia otwieranie kolejnych punktów sprzedaży w całym kraju i pozwala realizować więcej zamówień przez internet. Dzięki rozwiązaniom magazynowym Mecaluxu ograniczyliśmy ruch operatorów w magazynie, a jednocześnie zwiększyliśmy wydajność pracy", mówi Thiago do Nascimento, dyrektor ds. logistyki w Decathlon Brasil.
M-commerce – przygotuj magazynu na model omnichannel
Handel mobilny to kolejny etap w rozwoju e-commerce, który wymaga dostosowania pracy magazynu do nowych wyzwań. Dzisiaj zwyczajny sklep internetowy to zdecydowanie za mało – aby dotrzymać kroku konkurencji, należy zapewnić jak najlepsze doświadczenie zakupowe za pośrednictwem urządzeń przenośnych oraz odpowiednio wysoki poziom obsługi logistycznej.
Klienci liczą na możliwość śledzenia przesyłek oraz krótkie terminy dostawy z opcją odbioru w dowolnie wybranym punkcie. Aby skutecznie mierzyć się z tymi wyzwaniami, należy przeprowadzić cyfryzację logistyki, np. w oparciu o system magazynowy. Program Easy WMS firmy Mecalux pomógł już usprawnić pracę ponad 1000 obiektów w 36 krajach świata. Jeżeli chcesz przygotować swoją logistykę na nowe trendy, koniecznie skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści doradzą Ci, jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu.