Voice-directed warehousing – zalety i zastosowania
Magazyny i centra dystrybucyjne mierzące się z wysokimi i częstymi szczytami popytu – szczególnie w przypadku instalacji przeznaczonych do handlu internetowego – mogą stosować systemy kompletacji głosowej lub voice-directed warehousing w celu usprawnienia transportu towaru.
Voice-directed warehousing – co to jest?
Voice-directed warehousing to system zarządzania magazynem za pomocą głosu, który instruuje operatorów podczas procesu przygotowywania zamówień. Magazynierzy otrzymują polecenia głosowe poprzez urządzenia mobilne lub słuchawki, dzięki czemu mogą wykonywać swoje obowiązki oboma rękami w możliwie najbardziej wydajny i ergonomiczny sposób.
Zasadniczo narzędzia do voice pickingu są zintegrowane z systemem zarządzania magazynem (WMS) lub synchronizują się z oprogramowaniem. Voice-directed warehousing może zwiększyć wydajność i dokładność działania, a także upraszcza pracę operatorów.
Voice-directed warehousing – zastosowania
Wykorzystanie systemu voice-directed-warehousing usprawnia wiele operacji przeprowadzanych w centrach dystrybucyjnych:
- przyjęcie towaru,
- kompletację,
- składowanie,
- klasyfikację produktów,
- załadunek,
- audyty,
- uzupełnienie zapasów,
- cykliczne inwentaryzacje,
- zwroty i logistykę odzysku.
Voice-directed warehousing – zalety
Systemy, które wspierają kompletację głosową, są też kompatybilne z innymi technologiami jak skanery kodów kreskowych lub etykiet RFID, co ułatwia automatyzację procesów i ma wiele zalet:
- Zadowolenie klientów. Przyspieszenie przygotowywania zamówień skutkuje szybszą realizacją dostaw i większym zadowoleniem klientów.
- Kompatybilność z innymi systemami. Kompletacja głosowa jest kompatybilna nie tylko z technologią RFID, ale również z systemami WMS czy ERP.
- Elastyczność. Voice-directed warehousing zapewnia możliwość konfigurowania przepływów pracy w celu spełnienia szczególnych wymagań.
- Krótsze ścieżki kompletacji. Wskazówki otrzymywane za pomocą zestawu słuchawkowego zmniejszają konieczność zbędnego przemieszczania się operatorów.
- Mniejsza liczba błędów. Słowne potwierdzenie pobrania każdego artykułu przekłada się na mniejszą liczbę pomyłek.
- Produktywność. Polecenia głosowe optymalizują realizację procesów oraz przepływy pracy.
- Precyzyjność. Dzięki zastosowaniu kompletacji głosowej wraz z systemem WMS skrupulatne monitorowanie asortymentu jest znacznie łatwiejsze.
- Bezpieczne środowisko pracy. Możliwość wykonywania zadań takich jak przenoszenie i otwieranie pudeł czy podnoszenie ciężarów przy użyciu obu rąk zmniejsza ryzyko wypadków.
- Dostęp do informacji. Możliwość komunikowania się z order pickerami i nadzorowania operacji w czasie rzeczywistym ułatwia skuteczne zarządzanie szczytami pracy.
Działanie systemów voice-directed warehousing
W większości przypadków operatorzy korzystają z zestawu słuchawek wyposażonego w mikrofon, który łączy się z urządzeniem mobilnym. Zamówienia, które wpływają do systemu zarządzania magazynem, są sekwencjonowane i zlecane do realizacji. System voice-directed warehousing wskazuje pracownikowi kierunek oraz zadania do wykonania.
System może m.in. zlecić operatorowi udanie się do konkretnego korytarza i pobranie określonej liczby jednostek danego produktu. Po dotarciu do określonego miejsca pracownik wskazuje swoją lokalizację oraz pojemnik, z którego pobiera artykuły. Ciągła komunikacja i ustne potwierdzanie realizowanych zadań znacznie zmniejszają liczbę błędów. System działa bez względu na hałas powstający przy niektórych czynnościach.
Sztuczna inteligencja i voice-directed warehousing
Systemy zarządzania magazynem sterowane głosem wykorzystują oprogramowanie do rozpoznawania głosu, aby przetwarzać odpowiedzi operatorów. Jest to możliwe dzięki postępom w rozwoju sztucznej inteligencji, a dokładniej, w zakresie konwersacyjnej sztucznej inteligencji.
Wdrożenie voice-directed warehousing – kiedy warto?
Kompletacja głosowa świetnie sprawdza się we wszelkiego typu instalacjach logistycznych, ale szczególne zaleca się jej wdrożenie w magazynach, które obsługują dużą liczbę różnych jednostek asortymentowych opatrzonych kodem kreskowym. Można też ją zastosować w innych obszarach jak np. linie produkcyjne czy sklepy. Usprawnia pracę w chłodniach czy mroźniach, jako że magazynierzy nie muszą zdejmować rękawiczek do obsługi klawiatury lub ekranu dotykowego.
Przykłady firm, które wykorzytsują voice-directed warehousing
Coraz więcej przedsiębiorstw działających w różnych sektorach gospodarki wdraża voice-directed-warehousing do realizacji swoich operacji logistycznych, są to m.in.:
- Boland. Firma Boland, producent kostiumów i artykułów okolicznościowych, dysponuje katalogiem zawierającym ponad 5000 jednostek asortymentowych, które dystrybuuje na całym terytorium Europy. Operatorzy znajdującego się w Holandii magazynu wykorzystują systemy kompletacji głosowej, które pozwalają im pracować o 10% szybciej, a także korzystać z urządzeń kompletacyjnych obsługujących wysokie regały.
- Idaho State Liquor Division. Amerykańska agencja rządowa, która posiada monopol na sprzedaż alkoholu w stanie Idaho, zarządza procesem przygotowywania zamówień za pomocą voice-directed warehousing. System usprawnia pobieranie butelek z regałów przepływowych.
- Brivio & Viganò. Włoski operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze branży spożywczej stosuje kompletację głosową w swoim centrum logistycznym o powierzchni wynoszącej 30 000 m², znajdującym się w Pozzuolo Martesana, wyposażonym w siedem chłodni.
Optymalizacja systemu voice-directed warehousing za pomocą WMS
Voice-directed warehousing zostało spopularyzowane pod koniec lat dziewięćdziesiątych, a dzisiaj jego potencjał jest jeszcze większy niż wówczas. Jest to możliwe, dzięki precyzji i wszechstronności, jakie oferuje połączenie z inteligentnymi kodami kreskowymi i systemem zarządzania magazynem Easy WMS Mecaluxu. Jeśli planujesz usprawnić realizację operacji, specjaliści Mecaluxu mogą pomóc Ci we wdrożeniu kompletacji głosowej i innych strategii, które usprawnią logistykę Twojej firmy. Skontaktuj się z nami – podzielimy się z Tobą naszym wieloletnim doświadczeniem w zakresie intralogistyki, które budujemy od 1966 roku.