Konwersacyjna sztuczna inteligencja w logistyce
Sztuczna inteligencja nieustannie się rozwija i może tworzyć symulacje coraz większej liczby procesów, które do tej pory bezpośrednio podlegały interwencji człowieka. Konwersacyjna sztuczna inteligencja, podobnie jak inne trendy takie jak widzenie komputerowe, ma już wiele zastosowań i jest wdrażana w urządzeniach przemysłowych, biurowych i domowych.
Czym jest konwersacyjna sztuczna inteligencja?
Konwersacyjna sztuczna inteligencja to sztuczna inteligencja wytrenowana do tworzenia symulacji konwersacji. W tym celu wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego (NLP) – czyli obszaru AI, dzięki któremu komputery rozumieją i przetwarzają komunikaty –, ogromne ilości danych i technologie uczenia maszynowego. Jednym z najczęstszych zastosowań, które umożliwiają zrozumienie, czym jest technologia konwersacyjna, są chatboty lub wirtualni agenci odpowiedzialni za rozstrzyganie wątpliwości czy rezerwowanie spotkań, jednak nie są to jedyne przykłady.
Jakie technologie wykorzystują konwersacyjną sztuczną inteligencję?
Sztuczna inteligencja wymaga wprowadzenia dużej ilości danych pisemnych i dźwiękowych do przeprowadzenia treningu w zakresie rozumienia i przetwarzania różnych języków. W tym celu wykorzystuje się NLP, modele podstawowe i uczenie maszynowe.
- Uczenie maszynowe. Ten obszar AI składa się z algorytmów i danych, które nieustannie udoskonalają się dzięki zdobywanemu doświadczeniu. AI usprawnia proces rozpoznawania wzorców i wykorzystuje je do tworzenia dokładniejszych prognoz.
- Przetwarzanie języka naturalnego. Metoda obejmuje analizę języka za pomocą uczenia maszynowego w ramach konwersacyjnej sztucznej inteligencji. Ponadto algorytmy uczenia maszynowego sprawiają, że wraz z ich rozwojem wzrasta jakość dialogów. W czterech krokach umożliwia przetworzenie nieuporządkowanych danych na format czytelny dla komputera, aby ten generował właściwe odpowiedzi:
- Generowanie wpisów. Użytkownicy wprowadzają informacje na stronie internetowej lub w aplikacji w formie pisemnej czy dźwiękowej.
- Analiza. W przypadku wpisów w postaci tekstu pisanego konwersacyjna sztuczna inteligencja wykorzystuje rozumienie języka naturalnego (ang. NLU), aby rozszyfrować jego znaczenie i rozpoznać intencje. Jednakże, jeśli wprowadzane dane są w wersji audio, wykorzystuje się NLU oraz automatyczne rozpoznawanie mowy (ang. ASR).
- Zarządzanie rozmową. Następnie poprzez generowanie języka naturalnego (ang. NLG), jeden z komponentów NLP, formułowana jest odpowiedź.
- Wzmocnienie procesu nauki. W miarę upływu czasu algorytmy uczenia maszynowego doskonalą informacje, aby podnieść ich jakość.
Konwersacyjna sztuczna inteligencja – przykłady
Technologię konwersacyjnej sztucznej inteligencji można już spotkać pod wieloma postaciami:
- Generatywna sztuczna inteligencja. Wykorzystuje konwersacyjną sztuczną inteligencję, aby ulepszać komunikację w formie pisemnej lub głosowej.
- Chatboty. Są wykorzystywane do obsługi klienta. Odpowiadają na najczęściej zadawane pytania i oferują pomoc.
- Wirtualni asystenci. Zazwyczaj uruchamiani są za pomocą komendy głosowej i są kompatybilni z urządzeniami telefonicznymi oraz inteligentnymi głośnikami.
- Konwerter tekstu na mowę. Wykorzystywany do tworzenia audiobooków oraz poleceń głosowych, np. dla czytników ekranu, często używanych przez ludzi dotkniętych częściową lub całkowitą ślepotą.
- Oprogramowania do rozpoznawania głosu. Transkrybują konferencje lub rozmowy telefoniczne, czy też symultanicznie generują napisy.
Dzięki temu konwersacyjna sztuczna inteligencja wspiera dostępność, obsługę klienta online, urządzenia przemysłowe wyposażone w internet rzeczy, a także głośniki. Stosowana jest również w aplikacjach business intelligence. Konwersacyjna business intelligence łączy konwersacyjną sztuczną inteligencję z możliwościami obejmującymi analizę danych, dzięki czemu użytkownicy mają dostęp do wizualizacji oraz wyjaśnień wyników.
Konwersacyjna sztuczna inteligencja w firmie – zalety
Wdrożenie sztucznej inteligencji wytrenowanej do symulowania dialogów zapewnia wiele zalet:
- Obsługa klienta dostępna 24 godziny na dobę. Konwersacyjna sztuczna inteligencja zapewnia obsługę klienta w dowolnym momencie, bez konieczności interwencji ze strony człowieka.
- Zmniejszenie kosztów. Ten rodzaj usług obniża wysokość środków przeznaczanych np. na zapewnienie obsługi klienta.
- Automatyzacja operacji. Zastosowanie tej technologii do zadań takich jak transkrypcja tekstów umożliwia zredukowanie liczby błędów popełnianych przez ludzi i przyspieszenie realizacji procesów.
- Spersonalizowane doświadczenia. Te systemy zapamiętują preferencje i historię klientów, i są coraz częściej wykorzystywane w ramach strategii omnichannel. Takie podejście umożliwia zwiększenie sprzedaży oraz poprawia wizerunek marki w oczach użytkowników.
- Skalowalność. Możliwości tego typu AI można szybko poszerzyć, dzięki czemu ta technologia staje się sprzymierzeńcem szczytów popytu, jak np. Black Friday.
Projektowanie konwersacyjnej sztucznej inteligencji
Dostępnych jest wiele narzędzi do tworzenia chatbotów i konwersacyjnej sztucznej inteligencji, ale ich projektowanie nadal wymaga interwencji człowieka. Modele, które obsługują klientów, są trenowane za pomocą uczenia maszynowego i rzeczywistych rozmów. Są one etykietowane przez analityków i agentów call center, i wzbogacane o dane o zachowaniu (np. wcześniej otwarte strony internetowe), statusie zamówienia, czy nawet źródła zewnętrzne takie jak prognoza pogody lub możliwe zdarzenia. Omawiana technologia umożliwia inteligentne prognozowanie, a także szybsze rozwiązywanie problemów. Uczenie maszynowe również wykorzystywane jest do skanowania dialogów między klientami i operatorami w celu sporządzenia wzorców.
Różnice między chatbotem a konwersacyjną sztuczną inteligencją
Granica między chatbotami a konwersacyjną sztuczną inteligencją może wydawać się rozmyta, jednak technologie te są ze sobą powiązane. Konwersacyjna sztuczna inteligencja obejmuje zbiór technologii kluczowych dla rozwoju chatbotów. Oznacza to, że inteligentny chatbot jest aplikacją stworzoną na podstawie platformy konwersacyjnej sztucznej inteligencji.
Podczas gdy chatbot jest aplikacją, która symuluje rozmowę, konwersacyjna sztuczna inteligencja umożliwia wykorzystanie interfejsów użytkownika omnichannel, nadaje kontekst, przetwarza język, przewiduje potrzeby klienta oraz integruje się z innymi systemami o zaawansowanej analityce. Chatbot charakteryzuje się mniejszą złożonością.
AI – sprzymierzeniec w magazynie
W Mecaluxie dążymy do tego, by instalacje logistyczne naszych klientów były nowoczesne i wykorzystywały postępy technologiczne, jak np. sztuczna inteligencja, w zakresie realizacji operacji takich jak kompletacja czy pozycjonowanie układnic. Jako specjaliści w dziedzinie automatyzacji zaprojektowaliśmy system Easy WMS, nasze autorskie oprogramowanie mające na celu zwiększenie wydajności pracy magazynów. Skontaktuj się z nami – doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań magazynowych.