Coraz więcej aspektów logistyki może czerpać korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji w magazynach

Sztuczna inteligencja w magazynie – wpływ i zastosowania

05 wrz 2024

Sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej stosowana w logistyce 4.0 dzięki digitalizacji procesów związanych z dystrybucją towarów.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w logistyce

Sztuczna inteligencja w magazynie stanowi część teraźniejszości tych obiektów, chociaż wdrażanie jej dopiero się rozpoczyna. Korzyści wynikające ze stosowania technologii takich jak robotyka czy AI w operacjach logistycznych – od prostych modyfikacji po złożone transformacje – wykraczają poza automatyzację magazynów.

W ramach omawianych rozwiązań stosuje się urządzenia takie jak układnice lub wózki shuttle, aby ograniczyć realizację powtarzalnych czynności, usprawnić działanie i zmniejszyć wysiłek fizyczny operatorów. Automatyczny magazyn, nazwany również inteligentnym magazynem, łączy elementy robotyki i automatyzacji w celu zastąpienia najbardziej intensywnych prac.

Wpływ robotyzacji i sztucznej inteligencji na magazyny

Według rocznego raportu sporządzonego przez Material Handling Industry (MHI) 74% liderów łańcucha dostaw zwiększa inwestycję w technologie, a 90% chce przeznaczyć na ten cel ponad milion dolarów w przyszłym roku. Coraz więcej aspektów logistyki może czerpać korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji:

  • Automatyzacja magazynów. Urządzenia, które systematyzują przeprowadzanie operacji logistycznych i dysponują ulepszeniami związanymi ze sztuczną inteligencją. Przykładem są roboty kompletacyjne rozpoznające kształty obiektów, których wcześniej nie widziały, oraz skuteczniej sortować artykuły w celu przygotowywania zamówień za pomocą widzenia komputerowego.
  • Pojazdy autonomiczne. Roboty AMR (ang. Autonomous Mobile Robots) transportują ładunki wewnątrz magazynu i podejmują decyzje bez konieczności wstępnego definiowania ścieżek dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego.
  • Planowanie. AI pomaga w sporządzaniu trafniejszych prognoz podczas prognozowania popytu, co zapobiega występowaniu braków zapasu i zmniejsza koszty. Sztuczna inteligencja jest też wsparciem podczas realizacji pozostałych operacji w łańcuchu dostaw.
  • Operacje back office. Pozostałe działy, które zarządzają zadaniami m.in. w zakresie informatyki, zasobami ludzkimi i księgowością firm również mogą korzystać z zalet sztucznej inteligencji. Przykładowo, automatykę kognitywną można wdrożyć do realizacji procesu fakturowania.
  • Bezpieczeństwo pracy. Yeming Gong, dyrektor Instytutu Sztucznej Inteligencji w Zarządzaniu (AIM) i Centrum Inteligencji Biznesowej (BIC) szkoły biznesowej Emylon Business School, zapewnia, że AI przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i dobrostanu pracowników, ponieważ pomaga im w wykonywaniu powtarzalnych czynności, a także wspiera kierownictwo magazynu w poprawianiu bezpieczeństwa w obiekcie. Ponadto umożliwia zapobieganie ryzyku związanemu z czynnościami takimi jak kompletowanie, klasyfikowanie czy pakowanie zamówień.
74% liderów łańcucha dostaw zwiększa inwestycje w technologie
74% liderów łańcucha dostaw zwiększa inwestycje w technologie

Wpływ sztucznej inteligencji na magazyny

Chociaż wymaga to początkowej inwestycji, wdrożenie sztucznej inteligencji w logistyce ma wiele zalet:

  • Dostępność 24/7. Systemy wspierane przez AI mogą działać bez przerw.
  • Większa wydajność. Urządzenia takie jak roboty kompletacyjne współpracują z operatorami, aby zwiększyć wydajność roboczą w magazynach automatycznych. W razie potrzeby mogą również działać samodzielnie.
  • Dbałość o szczegóły. Precyzja, jaką wnosi AI do realizacji zadań, wpływa na zmniejszenie liczby błędów.
  • Poziom zadowolenia klientów. Chatboty szybko udzielają odpowiedzi na zapytania klientów i umożliwiają śledzenie wysyłek. Dodatkowo personalizacja wiadomości oraz rekomendacji poprawia doświadczenie zakupowe.
  • Szybka analiza danych. Sztuczna inteligencja przetwarza duże ilości informacji w krótkim czasie, a ponadto wyciąga wnioski i sugeruje sposoby optymalizacji.
  • Konserwacja predykcyjna. Zastosowanie technologii umożliwia wykrycie potencjalnych problemów, zanim doprowadzą do powstania błędów i podjęcie napraw zapobiegawczych, aby nie wpływały na wyniki biznesowe.
  • Optymalizacja transportu. Kolejną dziedziną, w której AI świetnie się sprawdza, jest zarządzanie ścieżkami. Dzięki jej wdrożeniu firmy uwzględniają różne czynniki, taki jak całkowita pojemność, prognozy meteorologiczne, informacje na temat ruchu drogowego oraz geolokalizację pojazdów. W ten sposób zmniejszają koszty transportu oraz czas prowadzenia pojazdu, jednocześnie zapewniając najszybszą możliwą obsługę klienta.
  • Zrównoważenie. Ta nowa forma planowania ścieżek za pomocą algorytmów przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i wpływu operacji logistycznych.

Przyszłość sztucznej inteligencji w magazynie

Specjaliści przewidują, że znajdujemy się u progu nowej ery logistyki. Łańcuchy dostaw przejdą przemianę wraz ze zwiększeniem wydajności technologii AI, jako że najbardziej powtarzalne oraz wymagające fizycznie czynności będą delegowane do robotów. Dzięki temu operatorzy skupią się na zadaniach o większej wartości dodanej, skróci się czas reagowania na zapytania klientów oraz poprawi widoczność operacji, co zwiększy ogólne zadowolenie odbiorców.

System zarządzania magazynem usprawnia operacje przeprowadzane w inteligentnym magazynie
System zarządzania magazynem usprawnia operacje przeprowadzane w inteligentnym magazynie

Etapy wdrożenia AI oraz automatyzowania magazynu

Przed wdrożeniem sztucznej inteligencji do magazynu zaleca się sporządzenie analizy możliwości i potrzeb firmy oraz opracowanie planu:

  1. Ustalenie strategii. Najpierw kierownicy ds. zarządzania magazynem powinni zastanowić się, jakich rezultatów oczekują i jak dostosować dane rozwiązanie do aktualnych procesów.
  2. Wybór rodzaju AI. Różne urządzenia i systemy zawierają już procesy realizowane przez sztuczną inteligencję. Należy zatem wybrać te, które przyniosą największe korzyści przy najmniejszym nakładzie czasu i zasobów i będą najlepiej dostosowane do wymogów firmy. Przykładem jest Edge AI, czyli wdrożenie AI w środowisku urządzeń brzegowych lub edge computing. Ramy te pozwalają urządzeniom podejmować decyzje w milisekundach.
  3. Przeanalizowanie sposobu wdrożenia AI. Należy przeszkolić personel w zakresie obsługi tej technologii. Można również ją wdrożyć w ramach projektu pilotażowego lub poprzez małe zadania, które stopniowo będą zwiększać jej znaczenie.
  4. Zmierzenie ulepszeń. Ocena wyników jest niezbędna do osiągnięcia najwyższej możliwej wydajności.

WMS – mózg inteligentnego magazynu

Jeśli chcesz przyspieszyć realizację procesów w swojej instalacji – automatycznej czy manualnej – system zarządzania magazynem (WMS) pomoże Ci usprawnić działanie i udoskonalić procesy takie jak przygotowywanie i wysyłka zamówień. Specjaliści Mecaluxu opracowali Easy WMS, aby zarządzać urządzeniami, asortymentem i personelem za pomocą jednego narzędzia cyfrowego.

Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci wdrożyć oprogramowanie, które umożliwia jednoczesne zarządzanie kilkoma magazynami. Dzięki naszemu ponad 55-letniemu doświadczeniu w branży intralogistycznej znajdziemy rozwiązanie, które najlepiej odpowie na potrzeby Twojej firmy.