Wywiad z profesowem Yemingiem Gongiem (Emlyon Business School)

17 lip 2023
Yeming Gong, Emlyon Business School (Francja)

„AI ma ogromny potencjał w zakresie poprawy wydajności i redukcji kosztów w magazynie”

Zobacz wideo z pełnym wywiadem >

Yeming Gong, profesor nauk o zarządzaniu i dyrektor Instytutu Sztucznej Inteligencji w Zarządzaniu francuskiej szkoły biznesowej Emlyon Business School

O ekspercieYeming Gong jest profesorem nauk o zarządzaniu w Emlyon Business School we Francji, gdzie kieruje Instytutem Sztucznej Inteligencji w Zarządzaniu (AIM) i Centrum Inteligencji Biznesowej (BIC). Jako ceniony badacz sztucznej inteligencji opublikował ponad 100 prac naukowych w prestiżowych czasopismach akademickich. Jego badania koncentrują się na inteligentnej logistyce, inteligentnej produkcji, sztucznej inteligencji oraz inteligencji biznesowej. Niedawno w rankingu publikacji naukowych P-Rank został uznany za najlepszego profesora zarządzania we Francji, natomiast amerykańskie zrzeszenie branżowe Material Handling Industry uznało go za jednego z dziesięciu najlepszych specjalistów w dziedzinie magazynowania i logistyki.

Mecalux przeprowadził wywiad z Yemingiem Gongiem, profesorem nauk o zarządzaniu w Emlyon Business School (Francja), aby przeanalizować potencjał i zastosowania sztucznej inteligencji w łańcuchu dostaw.

  • Jakie trendy technologiczne będą się rozwijać w branży magazynowej w najbliższym czasie?

    Pierwszym trendem, który już teraz rewolucjonizuje magazynowanie i będzie nadal się rozwijał, są robotyka i automatyka. Zrobotyzowane i zautomatyzowane systemy składowania, kompletacji oraz transportu wewnętrznego, takie jak AMR i AGV czy roboty kompletacyjne, będą coraz szerzej stosowane w obiektach logistycznych na całym świecie.

    Drugim rosnącym trendem jest internet rzeczy (IoT), dzięki swojej skuteczności w zwiększaniu wydajności magazynów. Czujniki IoT są wykorzystywane do monitorowania poziomu zapasów, nadzorowania pracy urządzeń magazynowych oraz usprawniania ruchu towaru. Firmy będą również coraz częściej korzystać ze sztucznej inteligencji (AI) w celu optymalizacji procesów logistycznych poprzez wykorzystanie takich technik jak rozpoznawanie obrazu, prognozowanie popytu czy zarządzanie miejscami składowania.

  • Jakie jeszcze technologie zyskają na znaczeniu?

    Kolejnym trendem technologicznym, który nabiera rozpędu, są systemy wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR). Kompletacja zamówień z zastosowaniem rozszerzonej rzeczywistości jest już faktem w magazynach. VR i AR są wykorzystywane do usprawnienia prac magazynowych w zakresie kompletacji i sortowania, a nawet mogą być stosowane w firmowych programach szkoleniowych w celu zwiększenia realizmu poprzez symulację rzeczywistych scenariuszy pracy.

    Chmura obliczeniowa również będzie coraz powszechniej stosowana w obiektach logistycznych. Technologia ta ma potencjał optymalizacyjny dla logistyki w takich aspektach jak śledzenie zapasów w czasie rzeczywistym, automatyczne realizowanie zamówień oraz integracja z różnymi programami wykorzystywanymi w łańcuchu dostaw. I wreszcie, choć nie jest to jeszcze popularny element logistyki, uważam, że technologie blockchain mają przed sobą obiecującą przyszłość, jeśli chodzi o widoczność i transparentność danych w centrach dystrybucyjnych.

     

    Chmura obliczeniowa również będzie coraz powszechniej stosowana w obiektach logistycznych

  • W jaki sposób firmy wykorzystują w magazynach sztuczną inteligencję?

    Systemy oparte na AI pomagają firmom zarządzać magazynami w sposób bardziej wydajny, dokładny i bezpieczny, co z kolei przynosi większe zadowolenie klienta końcowego. Jeśli chodzi o sztuczną inteligencję w magazynach, często kojarzy się ją tylko ze sprzętem – robotami, maszynami, a nawet całymi obiektami – ale oprogramowanie oparte na AI jest równie niezbędne, by proces logistyczny stał się bardziej zyskowny. Systemy sztucznej inteligencji stosowane w sprzęcie i oprogramowaniu umożliwiają optymalizację powtarzalnych i czasochłonnych zadań, takich jak identyfikowalność, kompletacja, pakowanie, składowanie, sortowanie i wysyłka towaru. Taka automatyzacja nie tylko niesie oszczędność kosztów, ale także minimalizuje ryzyko błędów i zwiększa dokładność we wszystkich czynnościach odbywających się w magazynie.

    Obecnie AI jest ściśle związana z modelem oprogramowania jako usługi (SaaS): usługi sztucznej inteligencji w chmurze mogą pomóc firmom w budowie bardziej zrównoważonych obiektów, a także poprawić takie aspekty ich działalności jak odpowiedzialność społeczna i ochrona środowiska. AI może również wspierać kierownictwo magazynów w identyfikowaniu zagrożeń bezpieczeństwa, takich jak przeszkody na drodze urządzeń transportu wewnętrznego, i wysyłać alerty do operatorów w celu podjęcia odpowiednich działań.

    Kolejnym powodem, dla którego firmy powinny korzystać ze sztucznej inteligencji w swoich magazynach, jest jej zdolność do integracji wszystkich operacji odbywających się w ramach łańcucha dostaw: systemy wykorzystujące AI dostarczają w czasie rzeczywistym informacje na temat pracy obiektów i optymalizują łańcuch dostaw, jeszcze bardziej obniżając koszty.

  • Które z zastosowań AI w usprawnianiu procesów logistycznych należą do najbardziej przyszłościowych?

    AI ma ogromny potencjał w zakresie poprawy wydajności, redukcji kosztów oraz minimalizowania błędów, co przekłada się na większe zadowolenie klientów i wyższe zyski. Uważam, że najbardziej przyszłościowym zastosowaniem są autonomiczne roboty mobilne (AMR), które można wykorzystać do optymalizacji powtarzalnych zadań, takich jak transport wewnętrzny towaru i przygotowywanie zamówień. Innym zastosowaniem, które ma szerokie perspektywy rozwoju, są autonomiczne pojazdy, i nie mam tu na myśli pojazdów takich jak Tesla, lecz wózki widłowe bez operatora. Te urządzenia transportu wewnętrznego okazały się szczególnie przydatne w obiektach logistycznych, dlatego w ostatnich latach nastąpił znaczny postęp w ich rozwoju.

    Trzecim spośród najbardziej obiecujących zastosowań sztucznej inteligencji są drony. Urządzenia te są już wdrażane do zarządzania zapasami, a nawet mogą latać po magazynie, pobierając produkty potrzebne do skompletowania zamówień. Chociaż wykorzystanie dronów w logistyce znajduje się wciąż w fazie eksperymentalnej, prawdopodobnie w przyszłości stanie się bardziej powszechne.

    Chmura obliczeniowa, ze względu na swój potencjał optymalizacyjny, będzie coraz powszechniej stosowana w obiektach logistycznych
  • Jakie inne zastosowania AI mogą się upowszechnić?

    Najpopularniejszym zastosowaniem AI są chatboty, które zyskały popularność dzięki niedawnemu uruchomieniu ChatGPT. W przyszłości inteligentne chatboty będą zapewne coraz częściej wykorzystywane do pełnienia funkcji call center, zwłaszcza że obsługa klienta ma kluczowe znaczenie w logistyce i magazynowaniu. W łańcuchu dostaw interaktywne boty mogą również usprawnić komunikację i procesy, które wymagają zaangażowania wielu uczestników. Na przykład chatboty mogą pomóc w integracji magazynu z innymi działami, takimi jak dział wysyłek.

    Oparta na AI konserwacja predykcyjna to kolejne zastosowanie w magazynach, które ma przed sobą obiecującą przyszłość. Sztuczna inteligencja może usprawnić realizację zadań z zakresu utrzymania ruchu i podnieść ich skuteczność dzięki analizie danych pozyskiwanych z czujników i zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego. Prognozy oparte na AI umożliwiają kierownictwu magazynu zidentyfikowanie wszelkich anomalii, które mogą prowadzić do awarii urządzeń, a tym samym realizowanie proaktywnej konserwacji w celu zminimalizowania przestojów i obniżenia kosztów.

    Zaangażowanie sztucznej inteligencji do kompletacji zamówień również staje się coraz bardziej powszechną praktyką. W wielu krajach stosuje się już kompletację opartą na rzeczywistości rozszerzonej. Obserwujemy także wzrost popularności cobotów, czyli robotów współpracujących, które odciążają operatorów i zwiększają ich efektywność w zakresie kompletowania zamówień.

  • Jakie korzyści może przynieść AI pracownikom magazynów?

    To dobre pytanie, ponieważ robotyka i sztuczna inteligencja często kojarzone są tylko z produktywnością i wydajnością, ale ich zalety wykraczają znacznie dalej. AI przynosi wiele korzyści pracownikom magazynów, przede wszystkim poprawiając ich samopoczucie i bezpieczeństwo. Na przykład roboty mogą pomagać w wykonywaniu powtarzalnych zadań, co pozwala operatorom skupić się na czynnościach, do których mogą wnieść wartość dodaną. AI może również wspierać kierownictwo magazynu w poprawianiu bezpieczeństwa w obiekcie, ułatwiając identyfikowanie zagrożeń i podejmowanie działań mających na celu ochronę bezpieczeństwa operatorów.

    Dzięki urządzeniom magazynowym wykorzystującym sztuczną inteligencję firmy są w stanie zapobiegać zagrożeniom w miejscu pracy, jakie towarzyszą wymagającym fizycznie pracom, takim jak kompletowanie, sortowanie i pakowanie zamówień. Systemy wspierane przez AI, na przykład coboty, współpracują z operatorami, co zapobiega urazom, minimalizuje zmęczenie psychiczne powodowane powtarzalnymi zadaniami oraz poprawia ogólne samopoczucie osób pracujących w magazynie. Sztuczna inteligencja umożliwia również rozwój ludzkiej inteligencji poprzez dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji i danych, które mogą sprzyjać podejmowaniu bardziej trafnych decyzji.

  • Wiele firm tworzy cyfrowego bliźniaka swoich obiektów logistycznych, aby zasymulować możliwe scenariusze
    „Wiele firm tworzy cyfrowego bliźniaka swoich obiektów logistycznych, aby zasymulować możliwe scenariusze”

    Jak systemy robotyczne mogą pomóc w usprawnieniu kompletacji?

    Jest to bodaj najistotniejszy trend, z jakim mamy do czynienia w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Roboty magazynowe są w stanie pracować znacznie szybciej i dokładniej niż ludzie, jeśli chodzi o odkładanie i pobieranie produktów, co przekłada się na dużo większą produktywność i mniejszą liczbę błędów. Systemy robotyczne pomagają też ograniczyć wypadki w trakcie kompletacji. Jest to szczególnie ważne w dużych obiektach przemysłowych, gdzie operatorzy obsługują ciężkie ładunki i używają ciężkiego sprzętu.

    Roboty mogą kompletować zamówienia przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Kilka lat temu nieprzerwane działanie magazynu było niemożliwe ze względu na obowiązujące przepisy prawa pracy. Jednak roboty pracują bez przerwy przez cały dzień, co ma kluczowe znaczenie w takich sektorach jak handel detaliczny, gdzie zamówienia muszą być przygotowywane także w weekendy, czy przemysł chemiczny, gdzie procesu produkcyjnego nie można wstrzymać.

  • W jaki sposób symulacja pomaga przewidywać potrzeby magazynu?

    Chociaż symulacja jest bardzo potężnym narzędziem, popularność zyskuje także technologia cyfrowych bliźniaków. Wiele firm tworzy cyfrowego bliźniaka swoich obiektów logistycznych, aby zasymulować możliwe scenariusze i przetestować, jak działałby magazyn, gdyby zostały w nim wprowadzone określone rozwiązania. Kiedyś precyzyjne planowanie procesów logistycznych było trudne, ale teraz, dzięki narzędziom takim jak symulacja i cyfrowe bliźniaki, firmy mogą przewidywać potrzebną im pojemność magazynową, a także zawczasu zmieniać parametry robotów, liczbę pracowników czy wyposażenie magazynu.

    Symulacja pomaga firmom w optymalizacji logistyki. Przeprowadzane obecnie operacje magazynowe bywają bardzo złożone, dlatego konieczne jest znalezienie sposobów na udoskonalenie procesów takich jak kompletacja, sortowanie oraz składowanie. Dzięki cyfrowym bliźniakom firmy są w stanie zidentyfikować wąskie gardła oraz sprawdzić, które obszary niedomagają i mogą zostać ulepszone.

    Symulacja może być też stosowana w zarządzaniu ryzykiem. Dzisiejsze systemy sztucznej inteligencji generują dokładne prognozy, które umożliwiają kierownictwu magazynu przewidywanie potencjalnych zakłóceń. Na przykład, jeśli jest problem z którymś z robotów, zepsuło się jakieś urządzenie transportu wewnętrznego albo brakuje rąk do pracy, można przeprowadzić symulację z udziałem cyfrowych bliźniaków, aby skutecznie zarządzać takimi ewentualnościami. Zarządzanie ryzykiem jest stosunkowo nową, ale bardzo obiecującą funkcją symulacji.

  • Jakie są możliwe zastosowania chatbotów w logistyce?

    Oparte na sztucznej inteligencji chatboty mogą usprawnić procesy logistyczne, obniżyć koszty operacyjne oraz poprawić doświadczenia klientów. W branży logistycznej interaktywne boty szybciej odpowiadają na pytania klientów, a także, dzięki śledzeniu realizacji zamówienia i drogi przesyłki, dostarczają informacje o ich aktualnym statusie. Dziś chatboty potrafią wskazać dokładną lokalizację paczki wysłanej z Paryża do Szanghaju czy Nowego Jorku.

    Innym zastosowaniem chatbotów w logistyce jest przygotowywanie zamówień, jedna z najważniejszych czynności odbywających się w magazynach. Nowa generacja chatbotów zautomatyzuje zadania związane z realizacją zamówień, takie jak ich weryfikacja i generowanie etykiet wysyłkowych. Chatboty mogą obniżyć odsetek błędów i przyspieszyć czas realizacji. Integracja chatbotów magazynowych z działem księgowości czy finansów pozwoli skrócić czas dostaw, a tym samym zwiększyć zadowolenie klientów.

    Obecnie chatboty można wykorzystać w zarządzaniu magazynem w celu monitorowania procesów i zwiększania wydajności operacji takich jak kompletacja zamówień czy konserwacja sprzętu magazynowego. Są one w stanie aktualizować w czasie rzeczywistym poziom zapasów, zapewniając bardziej precyzyjną kontrolę nad stanem magazynowym. Ogólnie rzecz biorąc, chatboty mają ogromny potencjał, aby usprawnić komunikację w całym łańcuchu dostaw i podnieść na wyższy poziom zarówno obsługę klienta, jak i relacje z dostawcami.

    Łańcuchy dostaw przejdą głębokie przeobrażenie wraz z kolejną generacją technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję
  • W jaki sposób ChatGPT może przeobrazić łańcuch dostaw?

    ChatGPT to mały krok w kierunku ogólnej sztucznej inteligencji, której rozwój miałby znaczący wpływ na społeczeństwo i gospodarkę. Obecnie wpływ ChatGPT na łańcuch dostaw jest wciąż ograniczony, ale mógłby spowodować istotne przeobrażenie magazynowania i logistyki. ChatGPT może na przykład zapewniać obsługę klienta przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Jest również w stanie dostarczyć cenne informacje o preferencjach klientów i zidentyfikować wzorce popytu. Ten zaawansowany chatbot mógłby być wykorzystywany w całym łańcuchu dostaw do automatyzacji zadań takich jak przygotowywanie zamówień i planowanie logistyczne. ChatGPT to bardzo przydatne narzędzie, ale jego wpływu na łańcuch dostaw jeszcze dobrze nie znamy.

  • Jak wyobraża sobie pan przyszłość łańcucha dostaw z następną generacją AI?

    Sztuczna inteligencja będzie się rozwijać jeszcze przez długi czas; ogólna sztuczna inteligencja znajduje się dopiero w powijakach. Łańcuchy dostaw przejdą głębokie przeobrażenie wraz z kolejną generacją technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję. W przyszłości, w miarę jak systemy AI będą się stawać coraz bardziej inteligentne, większość powtarzalnych i wymagających zadań będą prawdopodobnie wykonywały roboty. To z kolei obniży koszty, podniesie wydajność i uwolni operatorów, którzy będą mogli skupić się na pracach o wyższej wartości dodanej. Będziemy również świadkami zmian w strukturze łańcucha dostaw. Możliwe, że w przyszłości ziści się koncepcja fizycznego internetu opartego na AI. Jeśli tak się stanie, całkowicie zmieni się ogólna struktura logistyki.

    Następna generacja AI będzie też napędzać postęp w autonomicznym transporcie i robotyce magazynowej. Ponadto w najbliższych latach cały łańcuch dostaw zostanie w pełni zautomatyzowany. W dalszej perspektywie ogólna sztuczna inteligencja wesprze obsługę klienta. Budowanie łańcucha wartości skoncentrowanego na kliencie przy użyciu chatbotów skróci czas reakcji, poprawi widoczność operacji i zwiększy zadowolenie klientów. Uważam też, że łańcuch dostaw przyszłości połączy technologie blockchain i AI, aby stworzyć nową wersję systemu finansowego łańcucha dostaw.

    Łańcuch dostaw jutra, nawet w perspektywie średnioterminowej, ulegnie głębokim przeobrażeniom. Jesteśmy u progu nowej ery technologicznej w logistyce.