Nearshoring – zalety lokowania produkcji blisko rynku zbytu
Komunikacja między krajami jest coraz łatwiejsza dzięki cyfryzacji i globalizacji. Rynki połączyły się za sprawą postępów w transporcie i skróceniu czasu dostawy. Podczas gdy produkty docierają coraz dalej, wiele firm dąży do ulokowania produkcji w pobliżu rynku zbytu.
Czym jest nearshoring?
Nearshoring polega na zlecaniu części usług przedsiębiorstwa innym firmom w pobliskich lub sąsiednich krajach, czy też ulokowanie produkcji w pobliżu rynku zbytu. Chodzi o lokalizacje blisko miejsc docelowych i podobnej strefie czasowej, co ułatwia komunikację, szybkie reakcje i transport. Taka formuła ma na celu zmniejszenie kosztów bez oddalania się od pierwotnego rynku przedsiębiorstw. Nie należy jej mylić ze strategią offshoring, w przypadku której przenosi się produkcję do odległych krajów, aby obniżyć koszty procesów, rezygnując z małej odległości.
Jednym z głównych celów osadzania usług w krajach ościennych jest utrzymanie płynnej komunikacji z zespołami roboczymi. Dzięki małej odległości od miejsca docelowego produktów firmy budują krótszy i bardziej odporny łańcuch dostaw.
Zmiana z offshoringu na nearshoring może okazać się korzystna w przypadku zawarcia umów handlowych z pobliskimi krajami. Dzięki temu transport towarów jest mniej kosztowny i przebiega sprawniej, a organy celne działają płynniej. Przyjęcie tej strategii i ulokowanie centrów produkcyjnych bliżej rynku zbytu bez rezygnowania z handlu zagranicznego skraca czas dostawy i zwiększa konkurencyjność.
Od relokacji przemysłowej po deglobalizację
Po latach, w których wiele firm przenosiło swoje centra produkcyjne lub zlecało podwykonawstwo w miejsca odległe o tysiące kilometrów – zwłaszcza do krajów takich jak Chiny, Brazylia czy Indie – trend ten zaczął się odwracać. Firmy porzucają regiony, w których rozwijały swoją działalność i wracają na rodzime kontynenty, co może przyczynić się do powstania rynku pozbawionego tak wielu zależności między biegunami przemysłowymi. Zatem termin nearshoring wywodzi się z bardziej rozpowszechnionego wcześniej offshoringu.
Przykład – przypadek Meksyku
Jednym z krajów, które najbardziej skorzystały z nearshoringu w ostatnim czasie, jest Meksyk. Firmy ze Stanów Zjednoczonych i Kanady przenoszą część swoich usług właśnie do Meksyku, na czym zyskują obie strony. Z jednej strony, przemysł w Meksyku się rozrasta i powstaje coraz więcej specjalistycznych stanowisk, co przynosi wiele korzyści meksykańskiej gospodarce. Równocześnie oferowana jest obsługa klientów pochodzących z pozostałych krajów Ameryki Północnej w języku hiszpańskim i angielskim, a odległość między miejscem produkcji a miejscem docelowym jest krótsza niż cztery godziny podróży samolotem.
Firmy ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, które osiedliły się w Meksyku, jako główne powody przeniesienia części swoich działań w ten obszar określają zmniejszenie kosztów, kwalifikacje oraz brak odpowiedniego sprzętu. Według meksykańskiego rządu w 2022 bezpośrednie inwestycje zagraniczne wyniosły ponad 35 milionów dolarów, czyli 12% więcej niż w 2021 roku. Jednocześnie w Meksyku inwestuje wiele chińskich firm dążących do zmniejszenia kosztów poprzez ulokowanie produkcji bliżej rynku amerykańskiego.
Nearshoring oraz reshoring
Zbliżenie produkcji do rynku zbytu stało się bardziej zauważalne po pandemii COVID-19. Wyróżnia się dwa modele. W przypadku strategii nearshoring firma decyduje się na przeniesienie produkcji w pobliże pierwotnej lokalizacji siedziby. Jednakże, przejście z modelu, w którym produkcja była prowadzona na innym kontynencie, czyli strategii offshoring, na produkcję w pobliżu pierwotnego rynku to strategie reshoring lub backshoring.
Zazwyczaj przeniesienie produkcji do odległych krajów rozwijających się jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem, ale może się też wiązać z utratą kontroli ze względu na odległość. Dlatego nearshoring zyskuje na popularności.
Zalety modelu nearshoring
Niektóre z wielu powodów przenoszenia usług i procesów do krajów granicznych są następujące:
- Różnorodność dostawców. Rozwój działalności w pobliżu granicy może poszerzyć grono dostawców i zapobiec ewentualnym problemom związanym z łańcuchem dostaw. Ponadto kontakt z nimi jest częstszy.
- Skrócenie czasu i zmniejszenie kosztów transportu. Gdy centrala i podwykonawcy znajdują się w jednym obszarze geograficznym, dostawy realizowane są w krótszym czasie i są mniej kosztowne. To rozwiązanie jest korzystne dla środowiska, jako że wspiera wykorzystanie środków transportu powodujących mniejsze zanieczyszczenie.
- Lepsza znajomość rynku. Im mniejsza jest odległość i różnice kulturowe, tym łatwiej jest dostosować podaż do popytu, a także zmienić strategię.
- Większa kontrola w zakresie prawa. Przepisy dotyczące pracy i handlu są podobne w pobliskich krajach, co pomaga zapobiec ewentualnym niepowodzeniom w ekspansji międzynarodowej.
- Większe grono wykwalifikowanych pracowników. Kraje, w których brakuje siły roboczej, mogą znaleźć pracowników za granicą. Ponadto powstawanie wielu zagranicznych firm w niektórych regionach powoduje powstawanie klastrów sektorowych i umożliwia utworzenie wykwalifikowanej siły roboczej.
- Ta sama lub podobna strefa czasowa. Organizacja i zarządzanie działaniami jest łatwiejsze, ponieważ czas pracy fabryki jest taki sam jak lokalnego rynku, co umożliwia telefoniczną obsługę klienta oraz organizowanie spotkań w ciągu dnia roboczego, ułatwiając sprawną komunikację pomiędzy stronami.
Przed zleceniem części produkcji w pobliskim kraju należy przeprowadzić skrupulatną kontrolę zasobów dostępnych w pierwotnej lokalizacji. System zarządzania w magazynie automatycznym może zoptymalizować logistykę firmową i przygotować do wyjścia na rynek zagraniczny.
Mecalux specjalizuje się we wdrażaniu rozwiązań intralogistycznych w magazynach regionalnych, centralnych i łączonych z centrami produkcyjnymi. Skontaktuj się z nami – doradzimy Ci i pomożemy usprawnić procesy logistyczne Twojej firmy.