Automatyczne pojazdy AGV i AMR sprawdziły się jako wydajne systemy transportu ładunków

AMR vs. AGV – które rozwiązanie jest lepsze?

21 gru 2021

Zastosowanie automatycznych systemów do transportu ładunków, takich jak AGV (Automatic Guided Vehicles) lub robotów mobilnych AMR, zapewnia efektywną komunikację poszczególnych stref magazynu, centrum logistycznego lub zakładu produkcyjnego. Podobnie jak przenośniki paletowe są one wykorzystywane w obiektach o stałym i powtarzalnym przepływie towarów, umożliwiając oszczędność czasu, zwiększenie wydajności i ograniczenie wypadków.

AGV, czyli pojazdy sterowane automatycznie, w ciągu ostatnich dziesięcioleci zdominowały rynek. Jednak w ostatnich latach muszą się mierzyć z silnym konkurentem: pojazdami AMR, nazywanymi również autonomicznymi robotami mobilnymi, które poruszają się i wykonują wyznaczone zadania bez konieczności wstępnego ustalenia trasy przejazdu.

Czym zatem różnią się oba te systemy transportu automatycznego? Wszystko to analizujemy w niniejszym artykule.

Systemy nawigacji sterowane lub autonomiczne

Główna różnica między pojazdami AMR i AGV polega na wykorzystywanym przez nie systemie nawigacji. Pojazdy AGV poruszają się po uprzednio wyznaczonej trasie, natomiast roboty autonomiczne AMR dostosowują przemierzaną trasę stosownie do informacji otrzymywanych w czasie rzeczywistym z otoczenia.

Dzięki temu wspomagane technologiami takimi jak sztuczna inteligencja pojazdy AMR potrafią konfigurować trasę przejazdu po magazynie na podstawie planów, bez konieczności stosowania prowadnic czy taśm magnetycznych. To dlatego pojazdy AMR zyskują miano autonomicznych.

Z kolei pojazdy AGV posiadają minimalne zintegrowane zbiory danych, a ich ruch prowadzony jest po zamkniętym obiegu zgodnie z prostymi, zaprogramowanymi wytycznymi.

Możliwość przystosowania – obwód zamknięty a brak ograniczeń

Pojazdy AGV, które poruszają się w obiegu zamkniętym, zapewniają wysoką wydajność obsługi podczas przejazdu po wstępnie zdefiniowanej trasie, której nie należy modyfikować. Jeżeli napotkają na swojej drodze dowolny obiekt, np. pojemnik lub paletę, zatrzymują się, aby zapobiec kolizji i oczekują na usunięcie przeszkody.

Pojazdy AGV zawsze poruszają się w zamkniętym, wstępnie zdefiniowanym obiegu
Pojazdy AGV zawsze poruszają się w zamkniętym, wstępnie zdefiniowanym obiegu

Z kolei pojazdy AMR wykorzystują sztuczną inteligencję oraz wbudowane kamery, czujniki i lasery do opracowywania alternatywnych tras w przypadku napotkania przeszkód.

Oba analizowane systemy są wysoce bezpieczne dzięki licznym urządzeniom zabezpieczającym, jak na przykład czujniki laserowe, kamery, osłony itp.

Prędkość i nośność – towar ciężki lub lekki

Oba automatyczne systemy transportowe można spersonalizować w celu przystosowania ich do potrzeb klienta. Zwykle udźwig urządzeń AMR wynosi 100–2000 kg, podczas gdy pojazdy AGV potrafią przewieźć nawet 5000 kg.

Pod względem prędkości jazdy rozwiązania te pracują z podobną wydajnością. Oba systemy są w stanie poruszać się z porównywalną prędkością. Prędkość jazdy zależy również od potrzeb, ładunku oraz przestrzeni, po której poruszają się pojazdy.

Trasa urządzeń AMR jest wysoce elastyczna, a zarazem bezpieczna
Trasa urządzeń AMR jest wysoce elastyczna, a zarazem bezpieczna

Inne systemy transportu automatycznego

Oprócz urządzeń AMR i AGV na rynku istnieją dwa inne systemy automatycznego transportu ładunków, bardzo często wykorzystywane w wysoce zautomatyzowanych magazynach charakteryzujących się wysokim przepływem towaru:

  • Przenośniki. Przenośniki składają się z zestawu rolek podtrzymujących ładunek, transportujących go po wyznaczonej trasie. System jest wyposażony w napęd elektryczny, który steruje przepływem jednostek ładunkowych w kontrolowany i bezpieczny sposób.
  • Systemy transportu szynowego. Jest to system złożony z wózków automatycznych, dostępny w dwóch wariantach: podwieszanym i podłogowym. Wózki poruszają się po znajdującej się pod napięciem szynie.

Oba systemy transportu automatycznego można zintegrować z wieloma elementami (przenośniki rolkowe, łańcuchowe, obrotowe, podnośniki itp.) łączonymi lub podłączanymi do różnych stref magazynu, stosownie do potrzeb związanych z przewozem ładunków.

AGV i AMR – który z tych systemów jest lepszy?

Mając na uwadze wszystkie powyższe kwestie, widzimy, że o przewadze danego systemu transportu automatycznego decyduje cel, zakres zastosowania oraz planowanie logistyczne firmy. Każdy z tych systemów ma swoje zalety i wady, dlatego każdy z nich sprawdzi się w ramach innych zastosowań lub w innych warunkach pracy.

Jeżeli zadanie wymaga pokonywanie długich tras wieloma różnymi drogami, które nie zawsze odpowiadają temu samemu wzorcowi, lub w danym zakładzie znajdują się liczne przeszkody, właściwszym rozwiązaniem są urządzenia AMR. Przykładowo, Mecalux wyposażył niedawno nowy magazyn firmy Normagrup, wiodącego hiszpańskiego producenta świateł awaryjnych, dostarczając automatyczny magazyn pojemnikowy skomunikowany z liniami produkcyjnymi za pomocą czterech inteligentnych pojazdów autonomicznych. Każdorazowo po zakończeniu montażu zestawu oprogramowanie Easy WMS firmy Mecalux przekazuje informację oprogramowaniu sterującemu AMR, aby pojazd pobrał zestaw i przewiózł go na daną linię produkcyjną.

Z kolei pojazdy AGV idealnie sprawdzają się do pokonywania długich tras, na których nie występują przeszkody, ustalonych z wyprzedzeniem, o ile nie planuje się ich późniejszej modyfikacji. Było tak m.in. w przypadku projektu wykonanego przez Mecalux na rzecz francuskiego producenta papieru, firmy Clairefontaine – z jednej strony magazynu otwarto korytarz służący wyłącznie do poruszania się pojazdów AGV przewożących ładunki z centrum produkcyjnego do magazynu.

Kiedy natomiast warto postawić na przenośniki lub system transportu szynowego? Oba systemy mają zalety pojazdów AGV i AMR związane z transportem automatycznym, wszechstronnością w zakresie projektowania tras lub bezpieczeństwem, a jednocześnie są bardziej ekonomiczne. Należy jednak pamiętać o pewnej wadzie tych rozwiązań: ograniczają dostępną przestrzeń dla ruchu operatorów i wózków.

Przenośniki szczególnie dobrze sprawdzają się podczas pokonywania długich dystansów, choć zajmują znaczną powierzchnię w obiekcie. Przykładem tego rozwiązania jest magazyn firmy Venis (Grupa Porcelanosa) wykonany przez Mecalux, w którym stworzono podziemny tunel wyposażony w przenośniki rolkowe na trasie jednego kilometra w celu skomunikowania magazynu z zakładem produkcyjnym.

Jeśli chodzi o system transportu szynowego, jest to rozwiązanie zalecane w przypadku konieczności zagwarantowania sprawniejszej obsługi, jak np. w magazynie soków polskiej firmy Sokpol, połączonym z centrum produkcyjnym za pomocą systemu szyn pod napięciem. System transportowy pokonuje nawet 100 m w ciągu minuty, zapewniając stały przepływ ładunków.

Automatyczne przenośniki rolkowe palet pełnią analogiczną rolę jak AMR i AGV
Automatyczne przenośniki rolkowe palet pełnią analogiczną rolę jak AMR i AGV

System transportu automatycznego dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta

Wszystkie systemy transportu automatycznego charakteryzują się określonymi zaletami i wadami, o których należy pamiętać podczas budowy obiektu logistycznego. Pojazdy AGV przyczyniają się do dynamizacji transportu wewnętrznego między poszczególnymi strefami magazynu, jeżeli trasa przejazdu jest pozbawiona przeszkód, natomiast urządzenia AMR sprawnie połączą strefy, w których odbywa się bardziej skomplikowany ruch pojazdów, a trasa przejazdu ciągle się zmienia.

Rozważasz automatyzację transportu ładunków w swoim magazynie? Jeśli tak, najlepiej zasięgnąć porady kompleksowego dostawcy, jakim jest Mecalux. Mamy bogate doświadczenie w projektowaniu, produkcji i instalacji wszelkiego rodzaju rozwiązań intralogistycznych. Nasza szeroka gama autonomicznych robotów mobilnych (AMR) zaspokaja różnorodne potrzeby, od przenoszenia pojedynczych pojemników po transport regałów kompletacyjnych i palet. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach automatyzacji.