Wywiad z Luisem Ferreirą Dyrektorem Generalnym w HAVI Portugal

24 cze 2024
Wywiad z Luisem Ferreirą Dyrektorem Generalnym w HAVI Portugal

„W naszej mroźni możemy teraz pomieścić więcej palet na metr kwadratowy”

O firmie HAVI

HAVI to międzynarodowy koncern, który specjalizuje się w dostarczaniu usług z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw dla wiodących firm z branż spożywczej i gastronomicznej z całego świata. W Portugalii do jego najważniejszych klientów należą m.in. McDonald’s i Portugália Restauração, którym zapewnia sprawny proces magazynowy, precyzyjną kontrolę nad zapasami oraz odpowiednie warunki przechowywania produktów. Automatyczne urządzenia transportu wewnętrznego i oprogramowanie magazynowe Mecaluxu pomagają firmie utrzymać ciągłość łańcucha chłodniczego i efektywność energetyczną.

Rozmawialiśmy z Luisem Ferreirą, Dyrektorem Generalnym w HAVI Portugal, o tym jak automatyzacja i cyfryzacja usprawniły dostawy towaru z zachowaniem łańcucha chłodniczego.

  • Jaką rolę odgrywa centrum logistyczne w Azambuja w działalności HAVI Portugalia?

    W Portugalii mamy dwa centra dystrybucyjne: w miejscowościach Azambuja koło Lizbony i Canelas koło Porto. Przygotowujemy w nich zamówienia i wysyłamy je do punktów dostaw naszych klientów, zapewniając maksymalną terminowość. HAVI posiada na całym świecie ponad 140 takich centrów dystrybucyjnych. Obiekt w Azambuja jest zlokalizowany w logistycznym epicentrum Portugalii, co sprawia, że znaczna część naszej działalności koncentruje się na obsłudze południowych rejonów kraju.

    Automatyczne rozwiązania magazynowe pozwalają zminimalizować niekorzystne skutki pracy w ujemnych temperaturach rzędu -24°C
  • Jakie są zalety automatycznego magazynu?

    Zalet jest wiele. Doskonałość operacyjna jest jednym z fundamentów naszej strategii, dlatego wydajność, jaką mógł nam zapewnić automatyczny magazyn, była istotnym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję. Dobro pracowników to w HAVI priorytet, w związku z czym ergonomia pracy jest przedmiotem naszej stałej troski. Nasi pracownicy wykonują wymagającą fizycznie pracę. Dlatego wdrożyliśmy szereg działań mających na celu poprawę ich warunków, zarówno dziś, jak i w przyszłości, w miarę jak będą coraz starsi. Ponadto automatyczne rozwiązania magazynowe pozwalają zminimalizować niekorzystne skutki pracy w ujemnych temperaturach rzędu -24°C.

    W HAVI wdrażamy najnowsze technologie, a przy tym dbamy o rozwój zawodowy pracowników. Chcemy zapewniać im szkolenia, aby byli na bieżąco z najlepszymi praktykami stosowanymi w branży. To były główne czynniki, którymi kierowaliśmy przy podejmowaniu decyzji o budowie tego centrum dystrybucyjnego.

  • Jak wyglądała logistyka w HAVI przed uruchomieniem tego obiektu, a jak wygląda obecnie?

    Nasze centrum dystrybucyjne jest podzielone na strefy, w których panują różne temperatury, zgodnie z wymogami naszych klientów: magazyny z temperaturą otoczenia, chłodnie i mroźnie. Każdego dnia realizujemy w nich cały proces, który obejmuje przyjęcia towaru, składowanie, przygotowywanie zamówień oraz wysyłkę. Dzięki systemom składowania Mecaluxu w naszej mroźni możemy teraz pomieścić więcej palet na metr kwadratowy, co znacząco obniża zużycie energii elektrycznej. Jeśli zaś chodzi o oprogramowanie, Easy WMS kieruje pracą automatycznych urządzeń oraz wyznacza lokalizacje na regałach z uwzględnieniem tempa rotacji produktów i ich terminu przydatności do spożycia. Optymalizuje przy tym ruch towaru, poprawiając wydajność magazynu.

  • Centrum dystrybucyjne HAVI w Portugali jest podzielone na strefy, w których panują różne temperatury: magazyny z temperaturą otoczenia, chłodnie i mroźnie
    „Wybraliśmy Mecalux, ponieważ wiedzieliśmy, iż możemy liczyć na wsparcie na wszystkich etapach realizacji tego przedsięwzięcia”

    W jaki sposób automatyzacja przyczynia się do zapewnienia ciągłości łańcucha chłodniczego i identyfikowalności produktów?

    Aby utrzymać ciągłość łańcucha chłodniczego, w magazynie mamy czujniki, które przez 24 godziny na dobę monitorują temperaturę i wysyłają ostrzeżenia, gdy pojawia się ryzyko jej spadku. Identyfikowalność produktów natomiast jest w przypadku żywności wymogiem wynikającym z obowiązujących przepisów, a Easy WMS umożliwia nam śledzenie ruchu każdego produktu na wszystkich etapach procesu, dzięki czemu wiemy, kiedy i dokąd dany produkt został wysłany, oraz możemy monitorować poziom zapasów i termin przydatności do spożycia.

  • Dlaczego wybrali Państwo rozwiązania Mecaluxu?

    Jako dostawcę wyposażenia do tego obiektu wybraliśmy Mecalux z uwagi na dotychczasową współpracę. Mecalux bowiem zrealizował dla nas kilka tradycyjnych magazynów, a także nasze pierwsze automatyczne magazyny w innych lokalizacjach. Wspólnie zaprojektowaliśmy rozwiązanie najlepiej dostosowane do uwarunkowań obiektu w Azambuja, takich jak przebieg procesu magazynowego, ilość zapasów oraz rodzaj produktów, aby zapewnić obsługiwanym przez nas klientom maksymalną efektywność.

    Wybraliśmy Mecalux również dlatego, że wiedzieliśmy, iż możemy liczyć na wsparcie na wszystkich etapach realizacji tego przedsięwzięcia, od projektu po uruchomienie, a nawet podczas eksploatacji, Mecalux bowiem zapewnia także serwis i pomoc techniczną w codziennym użytkowaniu. Obsługa posprzedażowa jest dla nas bardzo ważna, ponieważ nie możemy pozwolić sobie na przestoje. Ponadto wymogi naszych klientów zmieniają się, dlatego potrzebowaliśmy partnera, który będzie nam stale towarzyszył, służąc pomocą i wsparciem. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tych rozwiązań, ponieważ dzięki nim nasze centrum dystrybucyjne zawsze działa sprawnie, to zaś przekłada się na zadowolenie klientów korzystających z naszych usług.