Magazyn producenta obuwia Gioseppo: 1,6 miliona par butów i 3500 zamówień dziennie

Magazyn producenta obuwia Gioseppo: 1,6 miliona par butów i 3500 zamówień dziennie

Gioseppo, hiszpański producent obuwia, dostosował swoją logistykę do potrzeb e-handlu za pomocą rozwiązania Mecaluxu.

Gioseppo

Gioseppo, hiszpański producent obuwia i dodatków, dostosował swoją logistykę do potrzeb e-handlu za pomocą kompleksowego rozwiązania Mecaluxu. W miejscowości Elche firma posiada dwa obiekty: automatyczny magazyn paletowy oraz magazyn do kompletacji z regałami półkowymi z pomostami oraz podest.

Gioseppo: modne i wygodne buty dla całej rodziny

Gioseppo to powstała w 1991 roku w Hiszpanii rodzinna firma obuwnicza, która projektuje i produkuje wysokiej jakości obuwie damskie, męskie i dziecięce. Należy do prestiżowego Forum Renomowanych Hiszpańskich Marek, której członkami są wiodące przedsiębiorstwa z różnych branż.

  • Rok założenia: 1991
  • Roczna produkcja: 3 miliony par butów
  • Liczba odbiorców: +5000
  • Liczba punktów sprzedaży: +10 000
  • Rynki: +80 krajów

 

POTRZEBY

  • Zwiększenie liczby miejsc składowania dla gotowych produktów opuszczających linie produkcyjne.
  • Sprawne przygotowywanie rosnącej liczby zamówień.
  • Dostosowanie logistyki do potrzeb strategii sprzedaży omnikanałowej.

ROZWIĄZANIA

  • Automatyczny magazyn paletowy.
  • System zarządzania magazynem Easy WMS.
  • Regały paletowe.
  • Regały przepływowe.
  • Regały półkowe do kompletacji M7 z pomostami.
  • Podest tworzący cztery kondygnacje.

KORZYŚCI

  • Pojemność magazynowa umożliwiająca składowanie 1,6 miliona par obuwia w dwóch centrach logistycznych.
  • Sprawna kompletacja i wysyłka 3500 zamówień dziennie do sklepów fizycznych i do klientów kupujących przez internet.
  • Zwiększenie powierzchni użytkowej o 300%.

Dostosowanie logistyki do potrzeb handlu elektronicznego i strategii sprzedaży omnikanałowej stanowi spore wyzwanie dla działalności przedsiębiorstw, jednakże w dzisiejszych czasach jest to jedyna droga do osiągnięcia sukcesu. Hiszpańska firma obuwnicza Gioseppo stale modernizuje swoją logistykę, dzięki czemu dziś jest w stanie sprawnie zarządzać asortymentem liczącym prawie 2900 produktów, zapewniając szybką realizację zamówień klientów swojego sklepu internetowego oraz punktów sprzedaży własnych i multibrandowych.

„Dziś sprawna logistyka powinna odznaczać się dynamiką. Ponadto firma musi być w stanie dostosować swoje procesy do zmian, jakie zachodzą w poszczególnych kanałach sprzedaży oraz w nawykach konsumentów, dlatego istotną cechą współczesnej logistyki jest też elastyczność, która pomaga radzić sobie także ze zmiennym natężeniem pracy, np. w przypadku nagłego wzrostu sprzedaży internetowej podczas kampanii promocyjnych” – wyjaśnia José Miguel Navarro, Wiceprezes firmy Gioseppo.

Elche, miasto położone nieopodal Alicante, to hiszpańskie zagłębie obuwnicze, w którym firma Gioseppo posiada dwa magazyny wyposażone w systemy składowania Mecaluxu: automatyczny magazyn paletowy oraz magazyn z regałami do kompletacji. Zdaniem Wiceprezesa obiekty spełniają wszelkie oczekiwania: „Obecnie ich maksymalna pojemność wynosi 1,6 miliona par butów, a w szczycie sezonu w obu magazynach przygotowujemy średnio ok. 3500 zamówień”.

Automatyczny magazyn paletowy powstał w czasach, kiedy firma jeszcze nie prowadziła sprzedaży internetowej, a jego celem było zapewnienie miejsca do składowania całego towaru wyprodukowanego w tutejszej fabryce oraz zautomatyzowanie transportu wewnętrznego. Drugi magazyn został uruchomiony kilka lat później, już z myślą o obsłudze e-handlu, dlatego jego wyposażenie stanowią regały półkowe z pomostami, usprawniające przygotowywanie małych zamówień.

José Miguel Navarro wyjaśnia, jak zmienia się rynek i jak wpływa to na działalność firmy: „Od momentu, kiedy uruchomiliśmy nasz pierwszy automatyczny magazyn, do ostatniej rozbudowy rynek szybko ewoluował. Dziś to sprzedaż internetowa wyznacza nasze tempo pracy, ale w pozostałych kanałach popyt również wzrósł. Wszystko dzieje się szybciej. Klienci wymagają szybszych dostaw, więcej informacji i więcej możliwości. Musimy stanąć na wysokości zadania i oferować skuteczne rozwiązania, które spełnią ich potrzeby”.

Automatyczny magazyn: 1000 zamówień dzinnie

Wiceprezes firmy Gioseppo wymienia korzyści, jakie przyniosła automatyzacja: „Udało nam się zwiększyć szybkość wykonywania prac magazynowych w zakresie odkładania i pobierania towaru oraz kompletacji zamówień, dzięki czemu proces logistyczny przebiega sprawniej i wydajniej”.

Automatyczny magazyn firmy Gioseppo może pomieścić 5844 palety w trzech korytarzach o długości 79 m. W każdym z nich pracuje układnica, która pobiera towar ze stanowiska wejściowego, transportuje go do wskazanej lokalizacji i umieszcza na regale. W strefie kompletacji natomiast znajduje się sześć niezależnych stanowisk pracy, na których operatorzy przygotowują ok. 1000 zamówień dziennie, pobierając z palet potrzebne im produkty i odkładając je na usytuowany za nimi przenośnik pojemnikowy. Na każdym stanowisku znajduje się stół hydrauliczny, który podnosi palety na wysokość odpowiednią dla operatora, poprawiając ergonomię pracy.

José Miguel Navarro przytacza powody, dla których firma zdecydowała się na automatyczny system składowania: „Automatyzacja to jedno z naszych najbardziej ambitnych przedsięwzięć. Nasza działalność dynamicznie się rozwijała, a perspektywy na przyszłość wskazywały na dalszy wzrost. Automatyzacja jest skutecznym rozwiązaniem w przypadku dużego natężenia pracy”.

Magazyn ma dwie wyróżniające go cechy. Po pierwsze jest to obiekt samonośny, co oznacza, że jego konstrukcję nośną stanowią regały. Po drugie natomiast został posadowiony 6 m poniżej gruntu, dzięki czemu nie tylko zwiększono pojemność magazynową, ale również zminimalizowano niekorzystny wpływ na krajobraz, wysokość obiektu nie mogła bowiem przekroczyć wymiaru określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Procesem logistycznym kieruje system zarządzania magazynem Easy WMS, który koordynuje pracę magazynu na każdym etapie – od przyjęcia towaru, poprzez składowanie, aż po kompletację i wysyłkę zamówień. Wiceprezes firmy Gioseppo wymienia liczne zalety Easy WMS: „System zapewnia szybki dostęp do informacji dotyczących pracy magazynu, ułatwia monitorowanie poziomu zapasów oraz pozwala w każdej chwili zlokalizować dowolny produkt. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem możliwości tego oprogramowania”.

Poza rozwiązaniami automatycznymi inwestycja obejmowała również wyposażenie obiektu w blok regałów przepływowych. Gioseppo składuje na nich gotowe zamówienia, a także produkty, na które jest największy popyt. Jest to system składowania akumulacyjnego, pozwala zatem maksymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię magazynową. Regały zbudowane są z lekko nachylonych bieżni rolkowych, po których palety z towarem przesuwają się pod wpływem grawitacji. Rozwiązanie to usprawnia odkładanie i pobieranie palet, zapewniając dużą dynamikę przepływu towaru.

Magazyn do kompletacji: 2500 zamówień dziennie

Jest to magazyn wyposażony w kilka rozwiązań, które umożliwiają sprawne przygotowywanie 2500 zamówień dziennie, a jednocześnie optymalizują wykorzystanie powierzchni, co sprawia, że mieści się w nim ponad 480 000 par butów.

Dzięki zastosowaniu podestu i regałów półkowych do ciężkich ładunków (M7) z pomostami tworzącymi cztery poziomy możliwe było powiększenie powierzchni użytkowej aż o 300%. Na każdej kondygnacji pracuje określona liczba operatorów, którzy kompletują zamówienia, przemieszczając po korytarzach i pobierając produkty bezpośrednio z półek regału. Przemyślany układ magazynu oraz właściwa organizacja pracy zwiększyły tempo procesu kompletacji, co przełożyło się na krótsze terminy realizacji zamówień składanych przez klientów sklepu internetowego.

W magazynie tym zainstalowano także osiem kanałów przepływowych, na których mieści się łącznie 1100 palet, oraz pięć korytarzy z regałami paletowymi o wysokości 10,5 m. Regały paletowe wyróżniają się wytrzymałością i uniwersalnością, można bowiem dostosować je do jednostek ładunkowych różnego typu oraz o różnych gabarytach i wadze, jak np. pudełka z obuwiem. W tym celu w obiekcie firmy Gioseppo zamontowano półki z kratownic.

Sprawna logistyka sprzedaży omnikanałowej

W handlu detalicznym coraz większy udział mają kanały elektroniczne, dlatego firmy muszą dostosować swoją logistykę do specyfiki tego sektora i wymogów konsumentów kupujących przez internet. Stąd konieczne jest uproszczenie procesu magazynowego i zastosowanie systemów składowania ułatwiających sprawną realizację wielu niedużych zamówień każdego dnia. Skuteczna strategia sprzedaży omnikanałowej zapewnia efektywność, która przekłada się na zadowolenie klientów zarówno sklepu internetowego, jak i sklepów fizycznych.

„Gioseppo znajduje się obecnie na etapie wzrostu i dynamicznie rozwija działalność w obszarze sprzedaży B2B i B2C. Nasze dwa centra logistyczne wyposażone w rozwiązania Mecaluxu pozwalają zwiększać sprzedaż przy jednoczesnym zachowaniu standardów w zakresie czasu realizacji zamówień” – podsumowuje Wiceprezes firmy.

W ciągu dziesięciu lat współpracy między naszymi firmami Mecalux dowiódł, że jest solidnym i profesjonalnym partnerem, dlatego ani przez chwilę nie mieliśmy wątpliwości, że również tym razem powierzymy mu modernizację logistyki. Oczywiście budżet także odgrywa istotną rolę, a Mecalux zaoferował nam najlepszy stosunek jakości do ceny.

José Miguel Navarro PertusaWiceprezes firmy Gioseppo

Zapytaj eksperta