Machine customers – rozwój systemów kupujących i sprzedających produkty
Najnowocześniejsze firmy przygotowują się na pojawienie się nowego trendu, który, zdaniem ekspertów, będzie miał jeszcze większy wpływ na rynek niż wdrożenie e-commerce. Sposoby kupna i sprzedaży ciągle ewoluują i ze względu na postęp technologiczny nie są już działaniem wyłącznie ludzkim.
Czym są machine customers?
Machine customers, znane również jako custobots, to programy wyposażone w sztuczną inteligencję i dysponujące możliwością automatycznego kupowania i sprzedawania produktów. Według firmy Gartner to rozwiązanie będzie miało duży wpływ na handel i przemysł w nadchodzących latach. Dlatego firma konsultingowa zaleca badanie trendu, który angażuje konsumentów, biznesy oraz maszyny w to, co nazywa „największą szansą biznesową dekady”.
Duży potencjał
Machine customers stały się rzeczywistością. W dobie AIoT oraz IIoT miliardy wzajemnie połączonych urządzeń na świecie może samodzielnie dokonywać zakupu, są to m.in. telefony, tablety, komputery, smartwatche, głośniki i drukarki. Urządzenia te już mogą analizować informacje i podejmować decyzje, a technologia, która to umożliwia, dopiero zaczęła się rozwijać.
Machine customers – przykłady
Niektóre urządzenia domowe już zamawiają produkty w sposób autonomiczny. Według panelu badawczego firmy Gartner złożonego z kadry kierowniczej do 2030 roku za 25% całej sprzedaży na rynku mogą być odpowiedzialne maszyny:
- Drukarki zamawiające tusz. Niektóre drukarki po wykryciu braku tuszu mogą z całkowitą autonomią zamówić nowy toner. Nowe wkłady docierają na adres wskazany przez właściciela urządzenia w arkuszu rejestracyjnym. Jako przykład może posłużyć usługa HP Instant Ink.
- Szczoteczki do zębów, pralki, zmywarki. Inne urządzenia domowe również monitorują konieczność wymiany przystawek lub zamawiają detergenty. Niektóre z nich są zarządzane przez usługi takie jak Amazon Dash Replenishment, która łączy te urządzenia z produktami oferowanymi w sprzedaży.
- Naprawiane samochody. Autonomiczna jazda w środowisku przemysłowym jest już rzeczywistością. Zespoły inżynierów pracują nad tym, aby te pojazdy dzieliły przestrzeń na drodze z kierowcami z krwi i kości. Wkrótce niektóre pojazdy będą w stanie wykryć przebitą oponę i umówić wizytę w warsztacie, do którego prześlą odpowiednie informacje.
To działania na małą skalę, ale oczekuje się, że rozwój systemów, które kupują i sprzedają produkty, przekształci działy sprzedaży, marketingu i analizy danych. Wszystkie będą musiały dołożyć wszelkich starań, aby zachęcić do zakupu algorytmy zamiast ludzi.
Ewolucja machine customers
Specjaliści przewidują trzy różne etapy ewolucji machine customers:
- Teraźniejszość. Aktualnie machine customers to programy powiązane z ludźmi, kupują konkretne artykuły w sposób określony przez wcześniej ustalone reguły. Innymi słowy, człowiek kieruje, a system wykonuje polecenia.
- 2026. Za kilka lat machine customers będą mogły wybierać między kilkoma konkurencyjnymi produktami w sposób autonomiczny, opierając się na regułach. Oprogramowanie będzie wykonywało polecenia, natomiast decyzja nie będzie należała już wyłącznie do człowieka, ale będzie podejmowana wspólnie.
- 2036. W ciągu dekad staną się całkowicie autonomicznymi klientami. Będą opierać się na regułach, preferencjach i kontekście, aby określić potrzeby konsumenta i własne.
Gartner prognozuje, że w związku z tymi zmianami do 2028 roku machine customers spowodują, że 20% stron internetowych dostępnych dla ludzi będzie przestarzałych. Informacja o produktach udostępniana w Internecie nie może być przeznaczona wyłącznie dla konwencjonalnych odbiorców, powinna też zwracać uwagę zrobotyzowanych klientów w przyszłości.
Różnice między machine customers a ludźmi
Należy stosować inne sposoby przyciągania uwagi systemów i ludzi ze względu na znaczne różnice między nimi. Będą one miały ogromny wpływ na działania komercyjne:
- Przyczyny zakupu. Roboty kierują się logiką i postępują zgodnie z ustalonymi regułami podczas rozwiązywania problemów. Chociaż czasami ludzie także nie ujawniają swoich prawdziwych intencji podczas dokonywania zakupu, w niektórych przypadkach brak przejrzystości podczas podejmowania decyzji przez maszyny może powodować problemy, dlatego tym aspektem zajęły się już organy regulacyjne.
- Zdolność procesowania informacji. Machine customers mogą uwzględniać ogromne ilości danych przed wyborem konkretnej opcji i nie ulegają wpływowi emocji.
Przygotowanie do obsługi machine customers
Pojawienie się custobotów wpłynie również na kwestie związane z pozyskiwaniem i obsługą klienta:
- Programowanie jako epicentrum sprzedaży. W bliskiej przyszłości marketerzy będą musieli przeanalizować zachowanie maszyn, aby rozpoznać ich preferencje zakupowe. Dział sprzedaży może dysponować własnymi robotami do obsługi maszyn, a nawet tworzyć nowe boty przeznaczone do prowadzenia handlu między programami.
- Monitorowanie asortymentu i automatyzacja. Wirtualni konsumenci doceniają m.in. jakościową obsługę. Usprawnienie procesów logistycznych za pomocą automatyki magazynowej i digitalizacja zapasów poprzez narzędzia jak system zarządzania magazynem (WMS) mogą pomóc im zyskać przewagę.
- Marketing dla maszyn. Specjaliści w zakresie marketingu będą musieli pomóc maszynom znaleźć potrzebne informacje za pośrednictwem lepszych platform handlu elektronicznego. Jednocześnie nie mogą zaniedbać zachowań ludzkich i znać działanie procesu machine learning.
- Informacja wysokiej jakości. Dane i analityka będą miały zasadnicze znaczenie dla zwiększenia sprzedaży za pomocą robotów.
Jeśli chcesz scyfryzować i zautomatyzować operacje logistyczne, skontaktuj się z nami. Mecalux specjalizuje się w optymalizacji oraz świadczy logistyczne usługi doradcze, a także wdraża najnowsze osiągnięcia w dziedzinie automatyzacji, oprogramowania i sztucznej inteligencji. Nasi eksperci pomogą Ci wybrać rozwiązania, które najlepiej dostosują się do potrzeb Twojego magazynu, a także przygotować się na wymagania nowych klientów, czyli machine customers.