Coraz więcej firm tworzy w swoich strukturach stanowisko Chief Data Officer (CDO), czyli dyrektora ds. danych, dostrzegając przydatność wykorzystania w swojej działalności dużych zbiorów danych (big data) oraz sztucznej inteligencji (AI). EY i Club Chief Data Officers badają profil tych specjalistów, wskazując, że ich zadaniem jest przewodzić transformacji cyfrowej w organizacjach. W 70% przypadków misja osoby piastującej stanowisko Chief Data Officer, znane również pod nazwą Head of Data lub Head of Data & Advanced Analytics, polega na zwiększeniu tempa rozwoju przedsiębiorstwa.
Chief Data Officer jest odpowiedzialny za zarządzanie danymi przedsiębiorstwa, w tym ich gromadzenie, przetwarzanie, analizę i interpretację, a także opracowywanie strategii ich wykorzystywania, generowanie i pomiar wartości oraz poprawę doświadczenia użytkownika (UX). Ponadto do jego kompetencji należą architektura i bezpieczeństwo danych oraz kwestie związane ze sztuczną inteligencją.
Według różnych badań stanowisko to jest obecne w organizacjach mniej niż dziesięć lat. Uważa się, że po raz pierwszy utworzono je w 2002 roku w amerykańskiej firmie świadczącej usługi finansowe Capital One. Od tamtego czasu inne organizacje dość powoli szły za jej przykładem – ponad połowa stanowisk CDO powstała dopiero trzy lata temu, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy nastąpił wzrost ich liczby.
W zakresie wykształcenia osób odpowiedzialnych za strategię zarządzania danymi dominują takie kierunki jak inżynieria komputerowa oraz informatyka i telekomunikacja. Jednak 12,9% spośród CDO posiada wykształcenie w dziedzinie zarządzania lub ekonomii, 10,9% studiowało matematykę bądź statystykę, a 9,9% to absolwenci medycyny, socjologii, komunikacji, marketingu, a nawet fizyki.
Zatrudnieni na stanowisku Chief Data Officer to osoby młode, które nie osiągnęły jeszcze ostatniego etapu swojej kariery. Większość (61%) jest w wieku od 41 do 50 lat, natomiast druga liczna grupa to osoby z przedziału wiekowego 30 – 40 lat (29%).