Wpływ rzeczywistości rozszerzonej, 3D, metaświata i NFT na doświadczenia zakupowe

24 mar 2025

Obecnie możliwe jest konfigurowanie i wizualizowanie produktów w 3D z ogromną szczegółowością

W swoim raporcie firma doradcza Capgemini wskazuje, że jesteśmy świadkami początku nowej ery, w której sprzedaż detaliczna staje się coraz bardziej immersyjna, a doświadczenia zakupowe konsumentów przekraczają tradycyjne granice, które jeszcze nie tak dawno mieściły się w czterech ścianach sklepu. Według portalu statystycznego Statista w 2027 roku 25% wszystkich zakupów będzie się odbywało przez internet, co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z rokiem 2019.

Określenie „immersyjny” odnosi się do doświadczenia będącego rezultatem sprzedaży dokonywanej w sposób łączący rozmaite cyfrowe narzędzia i technologie, takie jak interfejsy, rzeczywistość rozszerzona oraz metaświat. Zastosowanie tego połączenia ma na celu sprawić, aby użytkownicy czuli się, jakby wkroczyli do innego wymiaru, a także zbudować głębsze relacje między klientami i markami.

Rzeczywistość rozszerzona, wizualizacja 3D, metaświat i NFT zmieniają zakupy w immersyjne doświadczenie. Zmiany te są widoczne w sektorze dóbr luksusowych, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie na wiele sposobów:

  • Rzeczywistość rozszerzona. Klientki firmy Chanel mogą wypróbować kosmetyki do makijażu bez wychodzenia z domu. Aplikacja Lipscanner pozwala zeskanować dowolny kolor z otoczenia, a następnie wybrać najbardziej zbliżony z kolekcji ponad 400 odcieni pomadek i „przymierzyć” go wirtualnie na własnych ustach.
  • Wizualizacja 3D. Louis Vuitton od lat umożliwia personalizację swoich produktów, ale dotychczas służyły do tego modele 2D. Dzięki współpracy ze startupem Threekit niektóre spośród najbardziej kultowych produktów firmy można teraz konfigurować i wizualizować w 3D z niezwykłą szczegółowością.
  • Metaświat i NFT. Niektóre marki nagradzają swoich najbardziej lojalnych użytkowników niewymienialnymi tokenami (ang. non-fungible token – NFT). Te unikalne cyfrowe identyfikatory reprezentują przedmioty materialne lub niematerialne, umożliwiając ich posiadaczom dostęp do ekskluzywnych produktów i wydarzeń. W ten sposób można kupić torebkę, uzyskać jej certyfikowaną cyfrową kopię i użyć jej do odblokowania indywidualnie dopasowanych promocji. Gucci już eksperymentuje z tym formatem.

Immersyjna sprzedaż ma na celu zwiększenie liczby transakcji i ograniczenie liczby zwrotów

Zdaniem ekspertów z Capgemini doświadczenia dostosowane do kontekstu, czasu i kanału dla każdego klienta mogą zwiększyć sprzedaż. Poza umożliwieniem konsumentom bardziej bezpośredniej interakcji z produktami celem immersyjnej sprzedaży jest zwiększenie liczby transakcji i ograniczenie liczby zwrotów poprzez zachęcanie konsumentów do zakupów, których być może wcześniej nie brali pod uwagę.