Eksperci z firmy doradczej McKinsey zauważają, że obecne przemiany technologiczne nie pozostają bez wpływu na rolę, jaką odgrywają w organizacjach dyrektorzy ds. technologii (Chief Technology Officers). W obliczu tych zmian od dyrektorów ds. informacji (CIO), dyrektorów ds. technologii (CTO) oraz dyrektorów ds. cyfryzacji i informacji (CDIO) oczekuje się, że przekują obietnice nowych technologii w wymierną wartość dla przedsiębiorstw.
Analiza, którą przeprowadzili Aamer Baig, Jeffrey Lewis, Klemens Hjartar, Rob Cain i Sven Blumberg, obejmuje pogłębione rozmowy z członkami zarządów, dyrektorami generalnymi, inwestorami i liderami technologicznymi oraz przegląd najnowszych badań. Pokazuje ona zmiany, jakie dyrektorzy ds. technologii muszą wdrożyć w swoich organizacjach, aby sprostać wymaganiom biznesowym. Autorzy badania wymieniają cztery typy ról CTO:
- Cyfryzacja i sztuczna inteligencja przyczyniają się do rozwoju biznesu, jeśli w firmie znajduje się osoba, która odpowiednio pokieruje wdrożeniem i stosowaniem tych technologii. CTO kształtuje sposób tworzenia wartości przez firmę, przewodzi zespołom handlowemu i informatycznemu oraz odpowiada za wyniki. Integruje wiele aspektów organizacji, aby mogła ona czerpać korzyści ze sztucznej inteligencji i innych technologii.
- Tworzy nowe, oparte na generatywnej sztucznej inteligencji (genAI) produkty i kierunki działalności, które generują przychody. W tym celu opracowuje strategie wejścia na nowe rynki i rozwiązania zorientowane na klienta.
- CTO musi zadbać o cyberbezpieczeństwo organizacji, aktywnie zwalczając zagrożenia i ryzyka, które mogą narazić na szwank jej rezyliencję.
- Automatyzacja i cyfryzacja stwarzają coraz więcej możliwości usprawnienia działalności przedsiębiorstw i pracy ich personelu w obszarach i działach wykraczających poza IT, takich jak doświadczenie klienta, innowacje, operacje, zaopatrzenie oraz strategie. Pozwala to wyeliminować izolację działów i funkcji w firmie.
To, czy i kiedy liderzy technologiczni przyjmą te role, będzie zależało od wielu czynników, w tym dostępności talentów, doświadczenia CIO, dynamiki branży, dojrzałości technologicznej oraz potencjału tworzenia wartości.