System zarządzania magazynem Easy WMS w trosce o pracowników firmy Manufast

System zarządzania magazynem Easy WMS w trosce o pracowników firmy Manufast

Belgijski zakład pracy chronionej świadczący usługi logistyczne scyfryzował zarządzanie asortymentem 7200 produktów

Manufast

Zakład pracy chronionej Manufast z Brukseli oferuje usługi z zakresu logistyki i zarządzania danymi. Firma, zatrudniająca 270 osób, wykorzystuje nowoczesne technologie w obsłudze handlu elektronicznego.

Manufast: aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych

Manufast to działający od 60 lat belgijski zakład pracy chronionej zlokalizowany w Brukseli. Zatrudnia ponad 270 osób, w tym 170 niepełnosprawnych, które specjalizują się w usługach z zakresu logistyki i zarządzania danymi. Klienci Manufastu cenią kompleksowe i spersonalizowane rozwiązania wykorzystujące najnowsze technologie, w tym sztuczną inteligencję.

POTRZEBY

  • Odejście od papierowej dokumentacji w procesie logistycznym.
  • Zminimalizowanie błędów.
  • Poprawa konkurencyjności firmy w obsłudze handlu elektronicznego.

ROZWIĄZANIA

  • System zarządzania magazynem Easy WMS.
  • Portal klienta 3PL.
  • Program dla spedycji.

KORZYŚCI

  • Cyfryzacja całego procesu – od przyjęcia towaru do dostawy odbiorcom.
  • Widoczność zapasów w czasie rzeczywistym i znaczny spadek liczby błędów.
  • Szybsza i bezbłędna realizacja zamówień.

Celem firmy Manufast jest zapewnienie dostępu do zatrudnienia osobom niepełnosprawnym z Brukseli i jej okolic, a jednocześnie świadczenie przedsiębiorstwom z różnych branż kompleksowych usług z zakresu logistyki i zarządzania danymi, zwłaszcza w obsłudze e-handlu. Aby poprawić konkurencyjność swojej oferty, ten belgijski zakład pracy chronionej zdecydował się na cyfryzację procesu i dokumentacji poprzez wdrożenie oprogramowania magazynowego.

System zarządzania magazynem Easy WMS całkowicie zmienił – oczywiście na lepsze – sposób pracy zespołu składającego się z pracowników w różnym wieku oraz o różnym pochodzeniu społecznym i kulturowym, spośród których ponad połowę stanowią osoby niepełnosprawne. Vincent Mullender, Process Improvement Manager, wymienia zalety oprogramowania: „Dzięki Easy WMS mogliśmy odejść od papierowych dokumentów, a także zoptymalizować proces magazynowy, co pozwoliło nam zwiększyć wydajność”. Scyfryzowana obsługa 7200 pozycji asortymentowych przebiega znacznie sprawniej.

Dotychczas w Manufaście do zarządzania procesem, towarem i dokumentami używano systemu ERP, jednak nie jest to specjalistyczne oprogramowanie magazynowe, dlatego ograniczenia były odnotowywane w takich obszarach jak m.in. przyjęcia towaru, monitorowanie terminów ważności oraz lokalizacja produktów podczas kompletacji. „Przygotowywaliśmy zamówienia przy użyciu papierowych list, co generowało błędy” – wskazuje Vincent Mullender. Ręczne i wizualne metody obsługi towaru oraz przetwarzania dokumentów papierowych spowalniają proces, a w szczególności komplikują realizację zamówień przerastających (ang. backorders).

Coraz większe grono klientów firmy Manufast stanowią sklepy internetowe. Z tego względu niezbędne okazało się zaawansowane cyfrowe narzędzie, które ułatwiłoby monitorowanie i uzupełnianie poziomu zapasów oraz kompletację i wysyłkę zamówień. Zadania te upraszcza Easy WMS, pozwala bowiem szybko zidentyfikować artykuł poprzez zeskanowanie kodu kreskowego za pomocą terminali radiowych, na których ponadto wyświetla operatorom wskazówki poprawiające efektywność pracy.

Proces magazynowy bez błędów

Easy WMS poprzez scentralizowanie danych dotyczących asortymentu pozwala śledzić jego dostępność i lokalizację. Są to informacje przydatne dla zapewnienia odpowiedniego poziomu zapasów, a także dla szybkiego zlokalizowania artykułów podczas kompletacji. Oprogramowanie, za pośrednictwem terminali radiowych, podpowiada operatorom lokalizację poszczególnych produktów, dzięki czemu nie muszą tracić czasu na poszukiwania. Procedura kompletacji wygląda zatem następująco: system kieruje operatora do miejsca składowania produktu, następnie prosi o zeskanowanie kodu kreskowego, a po potwierdzeniu zgodności z zamówieniem wskazuje liczbę sztuk do pobrania. Jak słusznie zauważa Vincent Mullender, „proces ten praktycznie eliminuje ryzyko błędu ludzkiego poprzez podwójną, a nawet potrójną weryfikację produktu przed pobraniem do zamówienia”.

Oprogramowanie Mecaluxu jest niezwykle użytecznym narzędziem także dla firm, do których należy towar obsługiwany przez Manufast, ponieważ wraz z systemem Easy WMS został wdrożony moduł Portal Klienta 3PL, stanowiący rozszerzenie jego funkcjonalności. „Dzięki modułowi nasi klienci mają zdalny dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich informacji na temat swojego towaru i czynności wykonywanych w ramach procesu” – wskazuje Process Improvement Manager i dodaje: „Jeśli klient dostarczy nam informacje o swoich zapasach, możemy zacząć nimi zarządzać w bardzo krótkim czasie”.

Wdrożenie Easy WMS w obiekcie firmy Manufast obejmowało także Program dla spedycji. Przyspiesza on wysyłkę zamówień poprzez automatyzację komunikacji z firmami transportowymi, takimi jak Fedex, DPD czy krajowy przewoźnik Bpost.

Mecalux zapewnił belgijskiej firmie szkolenie z zakresu pracy z systemem. „Sprawne korzystanie z oprogramowania jest dla nas niezwykle ważne, ponieważ naszymi atutami są elastyczność i szybkość działania” – podkreśla Vincent Mullender.

Sprawna obsługa handlu elektronicznego

Oprogramowanie magazynowe w firmie Manufast poprawiło jakość usług B2B dla klientów z branży e-commerce bez konieczności modernizacji wyposażenia i wprowadzania istotnych zmian w procesie. Każdego dnia możliwe jest przyjęcie do magazynu nawet trzech kontenerów morskich z towarem oraz realizacja średnio 300 zamówień, z czego aż 95% jest wysyłanych w dniu ich złożenia. Cyfryzacja procesu i dokumentów sprawia, że sezonowe wzrosty liczby zamówień, np. w okresie Black Friday, nie stanowią problemu.

Easy WMS został wdrożony w postaci oprogramowania jako usługi (SaaS – ang. Software as a Service). „Dużym udogodnieniem dla nas, jako firmy świadczącej usługi logistyczne dla innych przedsiębiorstw, jest to, że nie musieliśmy niczego instalować ani u siebie, ani u swoich klientów. System wymaga jedynie dobrego połączenia z internetem, by po zalogowaniu się uzyskać z dowolnego urządzenia dostęp do wszystkich danych” – podsumowuje Vincent Mullender.

Dzięki Easy WMS mogliśmy odejść od papierowych dokumentów i zwiększyć wydajność magazynu.

Vincent MullenderProcess Improvement Manager w firmie Manufast

Zapytaj eksperta