BADANIA LOGISTYCZNE
» Carl Marcus Wallenburg, WHU – Otto Beisheim School of Management (Niemcy)
» Michael Knemeyer, Fisher College of Business, Uniwersytet Stanu Ohio (USA)
Operatorzy logistyczni (3PL) to kluczowi partnerzy przedsiębiorstw, które decydują się na outsourcing magazynowania i transportu. Jakie trendy będą kształtować przyszłość logistyki firm trzecich? Naukowcy z WHU – Otto Beisheim School of Management (Niemcy) i Uniwersytetu Stanu Ohio (USA) są zdania, że w najbliższych latach automatyzacja cyfryzacja będą w dalszym ciągu rewolucjonizować sektor 3PL.
„Technologie takie jak sztuczna inteligencja, robotyka, drony, internet rzeczy, rzeczywistość rozszerzona i blockchain zwiększają szybkość działania i zdolność reagowania operatorów logistycznych” – uważa Carl Marcus Wallenburg, profesor logistyki na niemieckiej uczelni WHU – Otto Beisheim School of Management i współautor publikacji The future of 3PLs.
Najnowsze osiągnięcia technologiczne przemysłu 4.0 nie tylko optymalizują proces logistyczny w przedsiębiorstwach z różnych branż, ale również pomagają firmom 3PL „usprawnić współpracę z klientami, podejmować dynamiczne decyzje w czasie rzeczywistym oraz zwiększyć odporność na zakłócenia dzięki proaktywnym modelom opartym na danych” – potwierdza drugi z autorów, Michael Knemeyer, profesor logistyki w Fisher College of Business na Uniwersytecie Stanu Ohio.
Robotyka i automatyka: większa elastyczność logistykic
W swoim artykule Wallenburg i Knemeyer jako trend, który zmienia oblicze logistyki firm trzecich, wskazują szybki rozwój robotyki i automatyki: „Choć nie sposób przecenić znaczenia najnowszych innowacji, wielu operatorów logistycznych wciąż nie spełnia oczekiwań swoich klientów w zakresie wykorzystywanych technologii. Jednak pojawienie się autonomicznych robotów mobilnych (AMR) zmienia postać rzeczy. Urządzenia te mogą bowiem zwiększyć wydajność i poprawić elastyczność procesu magazynowego”.
Szybki zwrot z inwestycji to zaleta, wobec której autonomiczne urządzenia stanowią atrakcyjne rozwiązanie dla operatorów 3PL, ponieważ umożliwiają większą automatyzację procesu logistycznego, dzięki czemu są oni w stanie zaoferować swoim klientom wyższą jakość usług. „AMR to elastyczne rozwiązanie, które można łatwo dostosować do zmieniających się warunków. Mogą być na przykład wykorzystywane do obsługi towaru wielu klientów składowanego w jednym magazynie. Liczbę robotów można zwiększać lub zmniejszać w zależności od sezonowych wahań popytu i bieżącego obciążenia pracą” – wyjaśniają autorzy publikacji.
Technologie cyfrowe: optymalizacja procesu magazynowego
Cyfryzacja to kolejny rosnący trend w logistyce firm trzecich. Eksperci uważają, że rozwiązania oparte na chmurze pozwalają operatorom logistycznym minimalizować koszty stałe, a jednocześnie rozszerzyć zakres oferowanych usług. „Technologie te umożliwiają widoczność w czasie rzeczywistym, zwiększają rentowość i poprawiają elastyczność, zapewniając firmom 3PL przewagę konkurencyjną”.
Postęp technologiczny w zakresie analizy dużych zbiorów danych (big data) i sztucznej inteligencji rewolucjonizuje działalność dostawców usług logistycznych, poprawiając ich perspektywy rozwoju za sprawą korzyści, jakie mogą zaoferować swoim klientom. Według autorów cytowanej publikacji analiza big data pomaga firmom 3PL wykorzystywać ogromne ilości danych do tworzenia bardziej trafnych prognoz i podejmowania proaktywnych działań. „Przekłada się to na znaczącą poprawę efektywności operatorów logistycznych, mogą oni bowiem wykorzystywać dane w czasie rzeczywistym, aby optymalizować takie aspekty jak zarządzanie personelem, wyznaczanie tras kompletacji czy dopasowanie usług do potrzeb poszczególnych klientów”.
Logistyka w czasach niepewności
Przewidywanie przyszłości w stale ewoluującym świecie logistyki to nie lada wyzwanie dla każdego przedsiębiorstwa, a więc i dla operatorów logistycznych. Przyczyną tego stanu rzeczy jest niepewność.
„Wszelkie zdarzenia w łańcuchu dostaw są bardzo trudne do przewidzenia w obliczu zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności współczesnego rynku (od których to cech powstał angielski akronim VUCA)” – zauważają naukowcy. Choć to nieprzewidywalne otoczenie warunkuje sposób działania firm 3PL i ich zdolność spełniania rosnących oczekiwań klientów, oferuje ono również duże możliwości.
Autorzy publikacji konkludują, że „nieodłączne wyzwania tego środowiska operacyjnego będą skłaniać przedsiębiorstwa do poszukiwania ekspertów w dziedzinie usług logistycznych, którzy pomogą im skutecznie reagować na zakłócenia i nowe trendy, jakie mogą się pojawić w najbliższych latach”.
Publikacja w wersji oryginalnej: Wallenburg, Carl Marcus, and A. Michael Knemeyer. 2022. The Future of 3PLs. Global Logistics and Supply Chain Strategies for the 2020s, December, 119–33.