Większość firm nadal ostrożnie podchodzi do innowacji, która wzbudza zainteresowanie 9 na 10 konsumentów.
Metaświat lub metawersum (ang. metaverse) to termin używany w odniesieniu do różnych technologii, jednak panuje zgoda co do tego, że jest to świat wirtualnej bądź rozszerzonej rzeczywistości stworzony dla graczy lub użytkowników sieci społecznościowych, choć definicja ta ogranicza zakres zastosowań i potencjał tej innowacji dla handlu i przemysłu. W swoim studium zatytułowanym The Metaverse: Opportunities for business operations firma konsultingowa Capgemini przewiduje, że metaświat zmieni sektory konsumencki, medyczny i edukacyjny. Zmiany te będą widoczne w takich obszarach jak łańcuch dostaw, zasoby ludzkie, obsługa klienta oraz finanse.
Według firmy konsultingowej Capgemini metaświat to otwarta sieć zdecentralizowanych, trójwymiarowych światów wirtualnych i hybrydowych. Jest trwałym i równoległym do świata fizycznego miejscem, które wprowadza do rzeczywistego życia użytkowników cyfrowe doświadczenia online, dając wrażenie obecności niezależnie od tego, skąd, kiedy i za pomocą jakiego urządzenia się z nim łączą.
Przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje usługi do cyfrowych oczekiwań nowych pokoleń. Aż 80% procent milenialsów twierdzi bowiem, że ich życie zależy od technologii, a większość osób, które posiadają okulary wirtualnej rzeczywistości, oczekuje, iż będzie mogła ich użyć przed podjęciem decyzji o zakupie produktu lub usługi. Jednak 3 na 5 firm wciąż woli wstrzymać się z wdrożeniem tego typu rozwiązań w oczekiwaniu na kierunek rozwoju metaświata, ponieważ nie do końca ma świadomość, do czego można go wykorzystać i jakie będą tego rezultaty.
Metaświat będzie ewoluować jako platforma biznesowa łącząca wirtualne światy, immersyjne doświadczenia i technologie zdecentralizowane
Zalety metaświata
Niektóre z mocnych stron metawersum są związane z jego immersyjną naturą. Umożliwia ono symulację elementów fizycznych w celu testowania różnych możliwości, współpracę za pośrednictwem awatarów, wizualizację rezultatów działań, a nawet pozwala wybiegać w przyszłość poprzez tworzenie nieistniejących jeszcze scenariuszy. Capgemini przewiduje następujące zmiany w sektorach konsumenckim, medycznym i edukacyjnym:
- Sektor konsumencki. Sprzedawcy detaliczni będą mogli zaoferować klientom lepsze doświadczenia, umożliwiając zapoznanie się z produktami w sposób niemal namacalny bez konieczności odwiedzania sklepów, co będzie miało niebagatelne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie, a także dostarczy sprzedawcom ważnych danych i informacji.
- Sektor medyczny. Chirurdzy już wykorzystują urządzenia wirtualnej rzeczywistości do eksperymentowania i ćwiczenia nowych technik, by przygotować się do prawdziwych operacji, dzięki czemu są w stanie uratować więcej pacjentów.
- Sektor edukacyjny. Metawersum będzie również przydatnym narzędziem do szkolenia nowych pracowników.
Świat cyfrowych bliźniaków
Metawersum będzie środowiskiem cyfrowych bliźniaków, za pomocą których organizacje będą mogły wizualizować, testować i optymalizować procesy przed wdrożeniem zmian w świecie rzeczywistym. Oto niektóre z obszarów, na które metaświat będzie miał największy wpływ:
- Zaopatrzenie i łańcuch dostaw. Specjaliści z zakresu zarządzania magazynem przebywający w różnych lokalizacjach będą mogli wspólnie pracować nad zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania obiektu. Dzięki rzeczywistości rozszerzonej możliwe będzie szybsze i skuteczniejsze szkolenie personelu, który ponadto zyska narzędzie skracające czas kompletacji. System zarządzania magazynem, wzbogacony o dane pozyskane za pomocą okularów wirtualnej rzeczywistości, dostarczy dokładniejsze informacje o produktach składowanych na poszczególnych regałach.
- Obsługa klienta. Konsumenci bez wychodzenia z domu zyskają doświadczenia zakupowe, jakie zapewnia fizyczna obecność w sklepie. Więzi emocjonalne między konsumentami a firmami staną się dzięki temu silniejsze. Możliwa będzie analiza danych pozyskanych z urządzeń takich jak okulary wirtualnej rzeczywistości, a ponadto łatwiejsza stanie się personalizacja zarówno reklam, jak i produktów.
- Zasoby ludzkie. Telepracownicy będą mogli wchodzić ze sobą w interakcje w wirtualnych salach konferencyjnych za pośrednictwem awatarów. Szkolenia pracownicze staną się bardziej efektywne dzięki wirtualnym replikom sprzedawanych produktów lub używanych w pracy maszyn i narzędzi.
- Finanse i rachunkowość. Dyrektorzy finansowi będą mogli przeglądać trójwymiarowe wizualizacje różnych wskaźników i zależności między nimi oraz sprawdzać wyniki, a także, korzystając z cyfrowych bliźniaków, porównywać bieżącą efektywność procesów względem wyznaczonych celów.