The metaverse is a concept that defines the new, multisensory user experience on the internet

Metaverse – nowy internet dla przemysłu?

17 cze 2022

Metaverse, zwany też metawersum lub metaświatem, może zrewolucjonizować zarówno internet, jak i rzeczywistość. To swoiste pogranicze świata wirtualnego i świata rzeczywistego umożliwiające wielozmysłowe doświadczenia użytkowników dzięki zastosowaniu nowych urządzeń podłączonych do internetu. To nowe cyfrowe środowisko łączy takie technologie jak rzeczywistość rozszerzonablockchainsztuczna inteligencja oraz internet rzeczy, aby zapewnić użytkownikom immersyjne doznania, czyli zanurzenie zmysłów.

Metaverse stopniowo staje się kolejnym środowiskiem, w którym przedsiębiorstwa muszą być obecne, aby móc prowadzić interakcje ze swoimi odbiorcami. Do immersyjnych projektów firm, takich jak Microsoft, Apple czy Nvidia, dołączyły przedsiębiorstwa spoza branży technologicznej, m.in. hiszpańska sieć odzieżowa Zara, japoński bank SoftBank Group i amerykański koncern medialny Disney.

Jak wskazuje amerykańska firma konsultingowa Gartner w studium zatytułowanym Predicts 2022: 4 technology bets for building the digital future, od 2026 roku co czwarta osoba na świecie będzie spędzać w metawersum co najmniej godzinę dziennie. Gartner przewiduje również, że w ciągu czterech lat 30% organizacji na całym globie będzie oferować swoje produkty i usługi w metaświecie.

Metaverse w przemyśle

Metaverse charakteryzuje się interaktywnością, zdecentralizowaniem (nie istnieje jeden właściciel tego środowiska) oraz trwałością (odłączenie się użytkownika od platformy nie powoduje, że środowisko to przestaje istnieć). Specyfika tego nowego wirtualnego otoczenia sprawia, że sprawdzi się ono nie tylko w świecie rozrywki i gier wideo – może być z powodzeniem wykorzystywane w logistyce i produkcji.

Metaverse może być wykorzystany w świecie przemysłu do pomocy w obniżeniu kosztów operacyjnych, do wykonywania symulacji metod produkcji lub wdrożenia innowacyjnych sposobów komunikacji z dostawcami, partnerami i klientami.

Tak jest w przypadku Omniverse, nowego środowiska cyfrowego stworzonego przez producenta podzespołów komputerowych, firmę Nvidia. Ta otwarta platforma do wirtualnej współpracy i realistycznej symulacji wykorzystuje sztuczną inteligencję i cyfrowe bliźniaki, aby usprawnić komunikację i zwiększyć produktywność w zespole pracującym nad projektem. Według prezesa firmy Nvidia, Jensena Huanga, „Omniverse pozwala tworzyć i symulować wspólne wirtualne światy 3D, w których działają prawa fizyki. Bezpośrednie zastosowania Omniverse są niesamowite – od łączenia zespołów projektowych w celu zdalnej współpracy po symulacje cyfrowych bliźniaków fabryk i robotów”.

Jedną z pierwszych firm korzystających z platformy Omniverse był niemiecki producent samochodów BMW, który zastosował to nowe wirtualne środowisko do stworzenia interaktywnej, dokładnej cyfrowej repliki swoich zakładów produkcyjnych. Rozwiązane to umożliwia jednoczesne planowanie w czasie rzeczywistym wielu sieci produkcyjnych firmy. Podczas prezentacji projektu Milan Nedeljković, członek zarządu BMW, powiedział: „W przyszłości wirtualna reprezentacja naszej sieci produkcyjnej zapewni nam innowacyjne, zintegrowane podejście do procesów planowania. Omniverse znacząco zwiększa dokładność, szybkość, a w konsekwencji efektywność naszych procesów planowania”.

BMW to tylko jeden z przykładów firm, które dążą do optymalizacji procesów za pomocą takich technologii, jak internet rzeczy i uczenie maszynowe. Kluczowa jest jednak łączność. Stopniowe wdrażanie standardu 5G – szybkich sieci o bardzo niskiej latencji – pozwoli przełamać barierę między symulacją a rzeczywistością, zapewniając immersyjne, wielozmysłowe doświadczenia.

Metaverse może nie tylko zwiększyć rentowność procesów produkcyjnych, lecz także poprawić wydajność procesów logistycznych. Autorzy raportu All one need to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda zwracają uwagę na symbiozę między cyfrowymi bliźniakami a metaświatem, która ma na celu upowszechnić robotyzację przemysłu: „Należy zauważyć, że cyfrowe bliźniaki i metaverse mogą służyć jako wirtualny poligon doświadczalny dla nowych projektów robotów. Cyfrowe bliźniaki, czyli cyfrowe kopie fizycznych środowisk, umożliwiają projektantom robotów i dronów badanie ich akceptacji przez użytkowników w środowiskach fizycznych”.

To nowe środowisko wirtualne może również zapewnić lepszą widoczność łańcucha dostaw konsumentom, którzy mogliby uczestniczyć w symulacji procesów produkcji, transportu i składowania, uzyskując możliwość śledzenia całej drogi produktu. Przewiduje to Liew Voon Kiong, dyrektor generalny firmy Relife Metaverse, w swojej książce pt. Metaverse Made Easy: „W metawersum klienci będą mieli lepszy wgląd w procesy łańcucha dostaw dzięki trójwymiarowym reprezentacjom tego, jak produkty są tworzone, dystrybuowane i sprzedawane”.

Plany rozwoju metawersum przez Marka Zuckerberga skłoniły go do zmiany nazwy swojego okrętu flagowego – Facebooka
Plany rozwoju metawersum przez Marka Zuckerberga skłoniły go do zmiany nazwy swojego okrętu flagowego – Facebooka

Metaverse – biznes wart miliardy

Badanie przeprowadzone przez Boston Consulting Group przewiduje, że do 2030 roku wielkość rynku metaverse może rosnąć w tempie 40% rocznie, osiągając wartość 1,3 bln USD. Oczekiwany rozwój metawersum wiąże się nie tylko z demokratyzacją technologii, które go tworzą, lecz także ze zmianą sposobu myślenia. Z badania BCG wynika, że 65% przedstawicieli pokolenia Z kupiło przynajmniej jeden wirtualny produkt istniejący tylko w środowisku gry.

Możliwość sprzedaży produktów, zarówno fizycznych, jak i wirtualnych, zachęciła przedsiębiorstwa do rozwijania nowych możliwości biznesowych z wykorzystaniem kryptowalut lub NFT (ang. non-fungible token – niewymienialny token) cyfrowych certyfikatów autentyczności, które jednoznacznie potwierdzają własność produktu. Zarówno kryptowaluty, jak i NFT, oparte na technologii blockchain, mogą zapewnić nowe wirtualne środowisko, w którym można sprzedawać przedmioty, nabywać grunty czy prowadzić działalność gospodarczą. Ta cyfrowa gospodarka może otworzyć nowe perspektywy dla firm. W kontekście strategii omnikanałowej firmy mogłyby cyfryzować linie produktów, które użytkownik kupowałby tylko w metaświecie, tylko w rzeczywistości lub w obu tych miejscach, co nosi nazwę zdecentralizowanych finansów. Na to właśnie zwracają uwagę południowokoreańscy badacze z Uniwersytetu Kyung Hee w swoim studium pt. Artificial intelligence for the metaverse: a survey: „Dzięki połączeniu zdecentralizowanych finansów i metawersum użytkownicy mogą dokonywać zakupów wirtualnych produktów zidentyfikowanych za pomocą NFT w świecie cyfrowym, ale otrzymywać te produkty w świecie rzeczywistym”.

Metaverse może zrewolucjonizować branżę e-commerce

W wyścigu o prymat w technologii metaverse wyróżniają się projekty wiodących światowych koncernów technologicznych, takich jak Meta (znana wcześniej jako Facebook), Microsoft, Apple oraz Google. Metaverse może zrewolucjonizować nie tylko przemysł i logistykę, ale także interakcje między firmami i klientami.

Metaverse ma potencjał, by zatrzeć granicę między handlem elektronicznym a handlem fizycznym poprzez transformację doświadczenia zakupowego użytkownika: od statycznych katalogów produktów do symulacji w czasie rzeczywistym produktów takich jak odzież czy nieruchomości. Nowy internet umożliwiłby zmianę paradygmatu doświadczeń użytkowników, którzy mogliby kupować produkty nie tylko w modelu D2C (direct-to-costumer), ale także D2A (direct-to-avatar).

Rzeczywistość rozszerzona to jedna z kluczowych technologii metaverse. Badanie The rich, untapped future of augmented reality for customer experience, opracowane przez Snapchat i Deloitte, wskazuje, że do 2025 roku 75% użytkowników sieci społecznościowych będzie korzystać z rzeczywistości rozszerzonej.

Technologia ta może odegrać kluczową rolę w wirtualnych zakupach, a konkretnie w doświadczeniach zakupowych klientów sklepów internetowych. Chiński gigant handlu elektronicznego, Alibaba, jako jeden z pierwszych potwierdził swoje zainteresowanie metaświatem. Niedawno zainwestował 60 mln dolarów w rundę finansowania startupu Nreal, zajmującego się produkcją okularów do korzystania z rozszerzonej rzeczywistości.

Nie tylko Alibaba eksperymentuje z kanałami sprzedaży w metaświecie. Amerykański koncern Amazon uruchomił niedawno nową funkcję, Amazon View, która dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości pozwala użytkownikom wirtualnie dekorować swoje domy produktami z platformy sprzedażowej. 

Zastosowanie metaświata w handlu elektronicznym staje się coraz bardziej realne. Wiodące firmy odzieżowe zaprezentowały swoje wirtualne kolekcje w Zepeto, metawersum, w którym użytkownik tworzy własnego awatara na podstawie zdjęcia i może wchodzić w interakcje z otoczeniem. Zara, Gucci i Balenciaga umożliwiają użytkownikom ubieranie awatarów poprzez zakupy w aplikacji.

Jak zbudowany jest metaverse?

Metaverse to przestrzeń komunikacyjna, w której nowe technologie łączą się ze sobą, aby zapewnić użytkownikom immersyjne doznania, czyli zanurzenie zmysłów. Badacze z amerykańskiego Uniwersytetu im. George’a Masona w swoim studium zatytułowanym Will metaverse be nextG internet? Vision, hype, and reality wyjaśniają, że „użytkownicy urządzeń rozszerzonej rzeczywistości uzyskują dostęp do metawersum i uczestniczą w różnych wydarzeniach społecznych, których płynną realizację umożliwiają takie technologie jak 5G i interakcja człowiek-komputer”.

Nie są to jedyne technologie związane z metaświatem: „Treścią można handlować za pomocą niewymienialnych tokenów (NFT) poprzez system zdecentralizowanych finansów oparty na technologii blockchain. Przedmioty fizyczne mogą być prezentowane w metaverse jako cyfrowe bliźniaki generowane poprzez modelowanie 3D i wykorzystywane za pomocą urządzeń rozszerzonej rzeczywistości wspomaganych przez sztuczną inteligencję” – wskazują autorzy.

Połączenie technologii pozwala tworzyć i rozwijać w rzeczywistym świecie wirtualny metaverse, interaktywny i podlegający tym samym prawom fizycznym. Rozszerzona symulacja umożliwia użytkownikom za pomocą awatarów dostęp do trwałej rzeczywistości, która nie ulega przerwaniu wskutek fizycznego wyłączenia platformy.

 

Metaverse otwiera cały wachlarz nowych możliwości we wszystkich dziedzinach, również w świecie logistyki i przemysłu
Metaverse otwiera cały wachlarz nowych możliwości we wszystkich dziedzinach, również w świecie logistyki i przemysłu

Metaverse – nowe możliwości dla sektora cyfrowego

Metaverse może odegrać ważną rolę w innowacjach technologicznych służących optymalizacji fabryk, magazynów i centrów dystrybucyjnych. Połączenie takich technologii, jak rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona czy cyfrowe bliźniaki może pomóc w symulacji nowych metod produkcji, strategii planowania logistycznego czy komunikacji z konsumentami.

Symulowanie wirtualnych scenariuszy ma na celu optymalizowanie procesów fizycznych lub opracowywanie nowych sposobów prowadzenia działalności gospodarczej. Coraz więcej międzynarodowych koncernów z różnych branż eksperymentuje z tym nowym wirtualnym środowiskiem. Poza fabrykami BMW na Omniverse warto wspomnieć o platformie Roblox, na której Hyundai udostępnia użytkownikom rozwiązania z zakresu mobilności miejskiej a Nike posiada sklep, Nikeland, który w ciągu niespełna pięciu miesięcy istnienia odwiedziło już ponad 7 milionów osób.