„Cyfryzacja umożliwia nam precyzyjną kontrolę procesów logistycznych w magazynie”
O firmie Carglass
Założona w 1897 roku w południowoafrykańskim Kapsztadzie firma Carglass należy do grupy Belron i specjalizuje się w naprawie, wymianie i kalibracji szyb do pojazdów wszystkich marek i modeli oraz z dowolnego roku produkcji. W słoweńskim mieście Celje posiada centralny magazyn o powierzchni 600 m², w którym zostało wdrożone oprogramowanie magazynowe Easy WMS, dzięki czemu firma precyzyjnie kontroluje asortyment liczący 8000 pozycji oraz zoptymalizowała wszystkie operacje.
Mecalux rozmawia z Dejanem Šerugą, Dyrektorem Generalnym słoweńskiej firmy Carglass o tym, w jaki sposób cyfryzacja pomogła w optymalizacji łańcucha dostaw firmie zajmującej się naprawami, wymianą oraz kalibracją szyb samochodowych.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na cyfryzację magazynu?
Potrzebowaliśmy narzędzia, które na bieżąco dostarczałoby nam niezbędne informacje o produktach składowanych w naszym magazynie, takie jak aktualna ilość i dokładna lokalizacja. Naszym głównym problemem było to, że nie panowaliśmy nad tym, gdzie składowany jest jaki produkt, dlatego zarówno kompletacja, jak i monitorowanie poziomu zapasów nastręczała nam wielu trudności, zwłaszcza w obliczu sytuacji stałego poszerzania oferty. Kiedy otrzymywaliśmy zamówienie, operatorzy musieli szukać każdego produktu po całym magazynie, co przy 10 000 produktów na stanie, dodatkowo bardzo do siebie podobnych, jest zadaniem bardzo czasochłonnym.
Jak wyglądała logistyka firmy Carglass przed cyfryzacją?
Ręczne zarządzanie towarem wiązało się z błędami i pomyłkami. Inną niedogodnością takiej pracy było to, że nieobecność choćby jednego operatora mogła powodować opóźnienia w realizacji zamówień. Ogólnie rzecz biorąc, nasza organizacja pracy była bardzo archaiczna i chaotyczna. Na przykład kompletacja wyglądała tak, że kiedy któryś z warsztatów przysłał nam e-mailem zamówienie, operator z wydrukowanym dokumentem WZ w ręku chodził po magazynie i zbierał produkty. Następnie, po skompletowaniu zamówienia, wprowadzał do systemu ERP informację, które produkty pobrał, aby powiadomić warsztat o wysyłce. Ta metoda była obarczona bardzo wysokim ryzykiem błędu, dlatego mieliśmy świadomość, że na dłuższą metę nie jest dobrym rozwiązaniem. Gdy asortyment zaczął się powiększać, a także rosnąć zaczęła liczba zamówień, nie mieliśmy innego wyjścia, jak zrezygnować z ręcznego zarządzania towarem.
Wyeliminowanie błędów to jedna z głównych korzyści, jakie uzyskaliśmy dzięki cyfryzacji logistyki
Jak przebiegał proces cyfryzacji magazynu?
Cyfryzacja była jednym z największych przedsięwzięć, jakie Carglass Słowenia realizował w ostatnich latach, dlatego chcieliśmy skorzystać ze wsparcia firmy posiadającej niezbędną wiedzę i udokumentowane doświadczenie w tej dziedzinie. Wybraliśmy Špicę, gdyż należy do wiodących dostawców rozwiązań technologicznych dla łańcucha dostaw w naszym kraju i dysponuje zespołem wysoko wykwalifikowanych ekspertów. Firma była bardzo zaangażowana w rozwiązywanie naszych problemów i wspólnie znaleźliśmy najbardziej odpowiedni dla nas system zarządzania magazynem: Easy WMS Mecaluxu.
Jakie usprawnienia w logistyce firmy przyniósł system zarządzania magazynem Easy WMS?
Po wdrożeniu oprogramowania praca jest o wiele łatwiejsza. Easy WMS zarządza wszystkimi operacjami, od przyjęcia towaru, poprzez składowanie, po przygotowanie i wysyłkę zamówień. Na przykład kompletacja jest wykonywana bardzo precyzyjnie, ponieważ system dokładnie wskazuje, który produkt należy pobrać. Przykładowo, jeżeli mamy w magazynie dziesięć szyb z takim samym rodzajem szkła, oprogramowanie wskazuje operatorom optymalną trasę do najbliższej, dzięki czemu nie pokonują oni zbędnych kilometrów. W ten sposób Easy WMS znacząco skraca czas wykonywania każdej czynności. Każdy produkt, którego potrzebuje nasz klient jest wydawany tak szybko, jak to możliwe. Oprogramowanie magazynowe minimalizuje także ryzyko wystąpienia błędów, które przed cyfryzacją logistyki było bardzo wysokie. A Wszystko to przekłada się na wzrost zadowolenia klientów.
-
W jaki sposób Easy WMS przyczynia się do ograniczenia błędów podczas przygotowywania zamówień?
Poprzez wysyłanie operatorom dokładnych wskazówek. Operatorzy korzystają z terminali radiowych, na których system wyświetla polecenia, podpowiadając, jak wykonać poszczególne czynności. W porównaniu z naszą poprzednią metodą pracy operatorzy realizują swoje zadania szybciej i dokładniej. Załóżmy, że pracownik pobrał niewłaściwy produkt. Gdy go skanuje, Easy WMS powiadamia, że doszło do pomyłki. Błędów unikamy również dlatego, że Easy WMS jest zintegrowany z systemem ERP i automatycznie wskazuje lokalizację każdego produktu. Wyeliminowanie błędów to jedna z głównych korzyści, jakie uzyskaliśmy dzięki cyfryzacji logistyki.
A jakie inne korzyści zapewnia cyfryzacja?
Cyfryzacja magazynu centralnego stała się okazją do podjęcia szeregu decyzji mających na celu usprawnienie pozostałych magazynów. Poprawiliśmy wykorzystanie miejsca w obiektach, stawiając na pierwszym miejscu porządek i czystość, a także zmodernizowaliśmy flotę wózków widłowych. Zdecydowaliśmy się też na ograniczenie zapasów do poziomu niezbędnego do bieżącej obsługi odbiorców. Ponadto inwestujemy w szkolenia operatorów. W rezultacie operacje w naszym magazynie przebiegają płynniej, a klienci są bardziej zadowoleni.
Jak będzie wyglądała logistyka firmy Carglass w przyszłości?
Procesy będą jeszcze bardziej zoptymalizowane. Jesteśmy firmą zorientowaną na klientów i naszym priorytetem jest sprawne zaspokajanie ich potrzeb. Wdrażamy środki, dzięki którym będziemy mogli zapewnić wyższą jakość obsługi. Na przykład dążymy do tego, aby uprościć i skrócić do minimum procesy magazynowe. Coraz krótsze operacje pozwolą nam szybciej realizować zamówienia.
A jak Pana zdaniem cyfryzacja pomaga w rozwoju firmy?
Dzięki cyfryzacji możemy się rozwijać. Wcześniej zdarzało się, że klienci przychodzili do sklepu, żeby odebrać zamówioną szybę, i dowiadywali się, iż zamówienie nie dotarło, ponieważ operatorzy orientowali się w ostatnim momencie, że poziom zapasów konkretnego produktu jest zerowy. Wymagało to od nas powtórzenia całego procesu, natomiast klienci bywali rozczarowani i zirytowani z powodu dłuższego oczekiwania. Teraz nie dochodzi już do takich sytuacji. Ponadto oprogramowanie magazynowe gromadzi wszystkie dane dotyczące procesów logistycznych, dzięki czemu możemy analizować różne scenariusze i wdrażać usprawnienia. Zaczynaliśmy od czterech warsztatów, a teraz mamy ich dwanaście i w najbliższych latach planujemy otworzyć kolejne. Bez systemu zarządzania magazynem ta ekspansja nie byłaby możliwa.