System Easy WMS w centrum logistycznym operatora 3PL Megafin w Kolumbii
Operator logistyczny Megafin scyfryzował swój magazyn w Kolumbii za pomocą oprogramowania magazynowego Easy WMS.
Operator logistyczny Megafin scyfryzował swój magazyn w Kolumbii za pomocą oprogramowania magazynowego Easy WMS. System organizuje składowanie z uwzględnieniem rodzaju produktu, terminu przydatności do spożycia i wymaganej temperatury przechowywania.
Megafin: usługi logistyczne dla branży spożywczej
Megafin to operator logistyczny, który obsługuje m.in. firmę Agrofrut, kolumbijskiego lidera w zakresie przetwarzania owoców tropikalnych i egzotycznych. W La Estrella w północno-zachodniej Kolumbii Megafin posiada jeden z największych w tym kraju obiektów logistycznych: na powierzchni 5000 m² mieści się 8500 ton produktów mrożonych, ponad 500 ton produktów chłodzonych oraz przeszło 300 ton produktów składowanych w temperaturze otoczenia. W centrum logistycznym firmy Megafin znajduje się 12 mroźni, 3 tunele zamrażalnicze oraz 13 ramp załadunkowych.
POTRZEBY
|
ROZWIĄZANIA
|
KORZYŚCI
|
---|
Kolumbijski operator logistyczny Megafin obsługuje ponad 30 firm z branży spożywczej, zapewniając im odpowiednie warunki przechowywania i terminową dystrybucję głównie takich produktów jak drób, wieprzowina, lody, warzywa oraz koncentraty.
W obliczu notowanego w ostatnich latach stałego wzrostu intensywności przepływów Megafin stanął przed koniecznością wprowadzenia zmian w procesie logistycznym. „Pragniemy zapewnić naszym klientom usługi na najwyższym poziomie. Innowacyjność to najlepszy sposób na osiągnięcie tego celu, dlatego korzystamy z nowoczesnych technologii” – zdradza Rogelio Betancourth, Dyrektor ds. Logistyki w firmie Megafin.
Uruchamiając w 2010 centrum logistyczne w la Estrella, Megafin wdrożył również cyfrowe narzędzie do zarządzania procesem magazynowym. „Potrzebowaliśmy oprogramowania, które umożliwiłoby identyfikowalność artykułów spożywczych. Ze względu na swoją naturę są to produkty łatwo psujące się, dlatego możliwość ich monitorowania w czasie rzeczywistym znacząco ułatwia zapewnienie odpowiedniej temperatury ich składowania i ciągłości łańcucha chłodniczego” – wyjaśnia Rogelio Betancourth.
Firma wdrożyła Easy WMS, oprogramowanie magazynowe opracowane przez Mecalux, aby mieć kontrolę nad każdym produktem od momentu wprowadzenia go do systemu podczas przyjęcia towaru do momentu wysyłki na produkcję lub do odbiorców. Dyrektor ds. Logistyki dostrzega, że Easy WMS stanowi również nieocenioną pomoc w pracy operatorów: „Wskazówki systemu wyświetlane na terminalach radiowych poprawiły produktywność personelu i pozwoliły wyeliminować błędy podczas wykonywania zadań”.
Zaawansowane oprogramowanie magazynowe
Logistyka artykułów spożywczych stanowi poważne wyzwanie z uwagi na ich specyfikę. Magazyny muszą spełniać restrykcyjne wymogi w zakresie bezpieczeństwa żywności, aby produkt dotarł do konsumenta w stanie niezagrażającym jego zdrowiu i życiu. Dzięki cyfryzacji Megafin zyskał bezpieczny proces magazynowy, jednak wraz z rozwojem działalności, który w sposób nieunikniony zwiększył złożoność logistyki, firma potrzebowała większej elastyczności.
„W miarę jak rosło grono naszych klientów, a co za tym idzie, musieliśmy przygotowywać coraz więcej zamówień, zaczynaliśmy sobie uświadamiać, że aby sprostać natężeniu pracy, jak również móc spełniać nowe potrzeby klientów, musimy zaktualizować oprogramowanie i dodać niezbędne funkcjonalności” – wspomina Rogelio Betancourth.
Megafin wdrożył w swoim centrum logistycznym najnowszą wersję systemu Easy WMS. „Uruchomienie przebiegło niezwykle sprawnie, nie powodując żadnych zakłóceń w funkcjonowaniu magazynu, dzięki czemu wszystkie zamówienia zostały zrealizowane bez najmniejszych opóźnień” – podkreśla Dyrektor ds. Logistyki.
We wstępnej fazie inwestycji zespół techniczny Mecaluxu zidentyfikował potrzeby firmy, czyli określił, jakie funkcjonalności powinno zawierać oprogramowanie. Na podstawie tych informacji odpowiednio skonfigurował i zmodyfikował system, a następnie wdrożył w środowisku testowym, aby personel Megafinu mógł zapoznać się z nowym narzędziem oraz sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie i zgodnie z oczekiwaniami. Na koniec system rozpoczął faktyczną pracę.
Nowa wersja Easy WMS wyróżnia się jeszcze większą elastycznością, adaptowalnością i skalowalnością, rozumianą jako zdolność reagowania i dostosowania procesu logistycznego do bieżącej sytuacji oraz możliwość rozszerzenia systemu o nowe funkcjonalności w zależności od aktualnych wymogów firmy, jej klientów czy rynku. Megafin zwiększył tym samym swoją konkurencyjność na tle innych operatorów logistycznych obsługujących branżę spożywczą, co z pewnością przełoży się na dalszy rozwój firmy.
W centrum logistycznym firmy Megafin zostały wdrożone trzy dodatkowe funkcjonalności systemu Easy WMS:
- Portal 3PL. Klienci firmy Megafin uzyskują bezpośredni, zdalny dostęp do systemu Easy WMS, dzięki czemu w dowolnym momencie mogą sprawdzić poziom zapasów. „Dążymy do najwyższej jakości usług, a naszym priorytetem jest zdrowie konsumentów, którego gwarancją jest bezpieczeństwo żywności. Dlatego nasi klienci mają stały wgląd w bieżące informacje na temat swojego towaru” – wskazuje Rogelio Betancourth. Przepływ informacji odbywa się w obu kierunkach, a zatem możliwe jest na przykład poinformowanie operatora logistycznego o konieczności przygotowania i wysyłki określonych zamówień.
- Faktury. Oprogramowanie rejestruje procesy, które miały miejsce w magazynie operatora 3PL, i powiązuje każdą czynność z odpowiednim klientem. W ten sposób można wygenerować raport zawierający zestawienie usług wykonanych dla poszczególnych klientów wraz z cenami, aby na jego podstawie wystawić faktury.
- System zarządzania czasem pracy. Monitoruje wydajność personelu centrum logistycznego podczas wykonywania poszczególnych czynności, umożliwiając wprowadzenie w razie potrzeby zmian w organizacji pracy. „Chcemy osiągnąć jak najwyższą produktywność. Śledząc efektywność prac magazynowych, możemy odpowiednio planować proces i wykorzystanie zasobów ludzkich” – zauważa Dyrektor ds. Logistyki.
Proces logistyczny u operatora 3PL
Każdego dnia do magazynu trafia duża liczba palet z towarem należącym do klientów firmy. System zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP), z którego korzysta Megafin, komunikuje się z Easy WMS, informując go z wyprzedzeniem o nadchodzących dostawach. Podczas przyjęcia towaru operatorzy odczytują za pomocą terminali radiowych kody kreskowe umieszczone na paletach, dzięki czemu system Mecaluxu może sprawdzić, czy nie doszło do błędów w zaopatrzeniu. Zastosowana procedura pozwala również zidentyfikować produkt i zarejestrować go w bazie danych, aby Megafin mógł sprawować kontrolę nad towarem na dalszych etapach procesu, śledząc każdą partię i termin przydatności do spożycia.
Zanim palety z artykułami spożywczymi zostaną odłożone na regały magazynowe, muszą przejść rygorystyczną kontrolę jakości. Weryfikowana jest również ich waga w celu sprawdzenia dokładnej ilości składowanych artykułów.
Następnie Easy WMS kieruje większość towaru bezpośrednio do odpowiednich części obiektu: mroźni, chłodni lub magazynu o temperaturze otoczenia. Megafin posiada trzy tunele zamrażalnicze, z których każdy umożliwia zamrożenie od 7 do 12 ton żywności w temperaturze -30°C w czasie od 12 do 36 godzin, w zależności od składu fizykochemicznego i średnicy produktu.
„Jedną z największych zalet cyfryzacji logistyki jest odpowiednie rozmieszczenie towaru w magazynie. System wyznacza miejsce składowania każdej palety na podstawie takich kryteriów jak rodzaj produktu i temperatura jego przechowywania. Ponadto musimy mieć na uwadze przepisy i zasady dotyczące bezpieczeństwa żywności, takie jak HACCP, oraz kontroli alergenów” – wyjaśnia Rogelio Betancourth.
W centrum logistycznym firmy Megafin towar jest obsługiwany metodą FEFO (first expired, first out): w pierwszej kolejności magazyn opuszczają artykuły, których termin przydatności do spożycia upływa najwcześniej.
Easy WMS uczestniczy również w kompletacji, pomagając operatorom efektywnie wykonywać ich pracę. Na przykład wskazuje, jakiego użyć pudełka do zapakowania zamówienia w zależności od rodzaju i wielkości produktów „Postępując zgodnie ze wskazówkami Easy WMS, nasi operatorzy pracują znacznie szybciej i nie popełniają błędów. Przygotowywanie zamówień jest odpowiednio zaplanowane, dzięki czemu jesteśmy bardziej wydajni” – zauważa Dyrektor ds. Logistyki.
Każdy operator kompletuje towar w przydzielonej strefie magazynu. Zamówienia są przygotowywane falami: operatorzy pobierają produkty z regałów i umieszczają je w kartonach, w których zostaną wysłane do odbiorców. Po zakończeniu kompletacji przemieszczają je do strefy wysyłki.
Bezpieczna logistyka artykułów spożywczych
Proces magazynowy w firmie Megafin obejmuje transport, składowanie oraz wysyłkę produktów, które ze względu na swoje właściwości i skład są podatne na zepsucie. Cyfryzacja ułatwia zagwarantowanie bezpieczeństwa żywności, ponieważ system zarządzania magazynem czuwa nad zapewnieniem prawidłowych warunków przechowywania każdego produktu, a także umożliwia sprawną i bezbłędną kompletację, aby towar jak najszybciej dotarł do odbiorcy.
Rozbudowanie Easy WMS o dodatkowe funkcje pozwoliło zoptymalizować organizację pracy w magazynie oraz usprawnić wymianę informacji z klientami. „Jesteśmy wiodącym w Kolumbii operatorem logistycznym. Z naszych usług chętnie korzysta wiele firm z branży spożywczej. Za sprawą cyfryzacji możemy z łatwością spełniać potrzeby naszych klientów, co sprawia nam ogromną satysfakcję” – podsumowuje Dyrektor ds. Logistyki.
Cyfryzacja naszego centrum logistycznego za pomocą Easy WMS przyniosła nam wiele korzyści, umożliwiając monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym, optymalizację kompletacji oraz analizę wydajności pracy w celu identyfikowania obszarów wymagających usprawnień. Jesteśmy w pełni przygotowani do skutecznego realizowania potrzeb naszych klientów.
Galeria
System Easy WMS w centrum logistycznym operatora 3PL Megafin w Kolumbii
Zapytaj eksperta