Operator 3PL Logiscor, wdrożył zintegrowane rozwiązanie logistyczne
Hiszpański operator logistyczny Logiscor wdraża rozwiązania automatyczne, aby dostosować procesy magazynowe do strategii sprzedaży omnikanałowej jednego ze swoich klientów, sieci supermarketów Piedra.
Operator 3PL Logiscor, odpowiedzialny za logistykę sieci supermarketów Piedra, zmodernizował swój magazyn, aby dostosować go do sprzedaży omnikanałowej. W obiekcie zainstalowano automatyczny magazyn pojemnikowy, regały z półautomatycznym systemem Pallet Shuttle i oprogramowanie zarządzające Mecaluxu.
Logiscor: operator 3PL sieci supermarketów Piedra
Logiscor to hiszpański operator logistyczny obsługujący m.in. andaluzyjską sieć supermarketów Piedra, która oferuje m.in. artykuły spożywcze, środki czystości i artykuły gospodarstwa domowego. Operator 3PL zaopatruje ponad 60 punktów sprzedaży Piedry oraz realizuje zamówienia klientów, trzech sklepów internetowych. Właścicielem sieci Supermercados Piedra jest spółka Comercial Piedra Trujillo, do której należą również supermarkety Cash Más Ahorro oraz sklepy Proxi i Óptima. W 2021 roku obroty spółki wyniosły przeszło 115 milionów euro.
POTRZEBY
|
ROZWIĄZANIA
|
KORZYŚCI
|
---|
Zarządzanie logistyką firm stosujących strategię sprzedaży omnikanałowej jest dla operatorów 3PL, takich jak Logiscor, sporym wyzwaniem. Istotą tej strategii jest realizowanie zamówień napływających różnymi kanałami. Złożoność procesu w magazynie obsługującym sprzedaż omnikanałową sprawia, że firmy decydują się na outsourcing logistyki, powierzając operatorom 3PL zapewnienie profesjonalnej obsługi i dbałość o zadowolenie klientów końcowych.
„Pracujemy dla wielu różnych klientów, dlatego chcemy, aby nasz łańcuch dostaw był wszechstronny, wydajny i szybki, gdyż to pozwoli nam płynnie dostosowywać się do różnych potrzeb” – wskazuje Manuel Cantueso, Główny Kontroler w firmie Logiscor.
Jednym z klientów tego operatora 3PL jest sieć supermarketów Piedra, która posiada ponad 60 sklepów stacjonarnych w hiszpańskiej Andaluzji, a niedawno uruchomiła także sklep internetowy. W wyniku pandemii sprzedaż za pośrednictwem platformy e-commerce gwałtownie wzrosła, dlatego Piedra, mając na uwadze bogate doświadczenie firmy Logiscor, zdecydowała się na przekazanie jej swojej logistyki.
Zlokalizowany w Kordobie magazyn operatora logistycznego, mieści asortyment liczący 8500 referencji. Aby zoptymalizować realizację operacji i zapewnić klientom Piedry obsługę na odpowiednim poziomie, Logiscor zdecydował się na automatyzację. „Decyzja o zautomatyzowaniu magazynu dojrzewała u nas stopniowo przez kilka lat. Chcieliśmy skorzystać ze wszystkich zalet tego rozwiązania, takich jak zmniejszenie przestrzeni potrzebnej do przygotowywania zamówień, a jednocześnie zależało nam, aby koszty nie były zbyt wysokie, dlatego zrezygnowaliśmy z takich elementów jak terminale radiowe czy wózki widłowe, które dodatkowo wymagały specjalnego przeszkolenia operatorów” – wyjaśnia Manuel Cantueso.
W automatycznym magazynie pojemnikowym Logiscor składuje produkty o niskiej i średniej rotacji, a także artykuły wymagające szczególnej ostrożności lub kontroli, np. drobny sprzęt agd, kosmetyki i artykuły biurowe. Główny Kontroler wspomina, że „wcześniej produkty wolno rotujące były składowane na regałach półkowych, które zajmowały zbyt dużo miejsca. Ponadto proces uzupełniania zapasów tych produktów pochłaniał mnóstwo czasu, który można było poświęcić na inne, bardziej wartościowe czynności”.
Logiscor składuje również towar na paletach, dlatego posiada regały z systemem Pallet Shuttle. Zaletą tego rozwiązania jest maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni poprzez zagęszczenie składowania. Regały obsługuje autonomiczny wózek, zapewniając bardzo szybkie odkładanie i pobieranie towaru.
Charakterystyka systemu Pallet Shuttle
„Na regałach z systemem Pallet Shuttle składujemy około 1000 palet z tym samym produktem, który ponadto ma ten sam termin ważności” – wyjaśnia Manuel Cantueso.
System ten tworzą regały o dużej gęstości składowania obsługiwane przez autonomiczny wózek, który przemieszcza się w kanałach towarowych, transportując palety w obu kierunkach. Rozwiązanie to znacznie zwiększyło dynamikę przepływu ładunków, a tym samym skróciło czas realizacji zamówień.
Wózki Pallet Shuttle wykonują polecenia wysyłane przez operatorów za pomocą tabletów z łączem wi-fi. Ponadto system jest wyposażony w liczne czujniki i mechanizmy, które zapewniają precyzyjny, szybki i bezpieczny ruch wózka z towarem wewnątrz regałów.
Zalety automatyzacji i cyfryzacji
„Największe korzyści, jakie odnieśliśmy dzięki automatycznemu magazynowi pojemnikowemu, to większa niezawodność procesu oraz oszczędność miejsca i czasu” – podkreśla Główny Kontroler firmy Logiscor.
Automatyczny magazyn o pojemności 11 970 pojemników składa się z zaledwie jednego korytarza, który wyróżnia się jednak długością, ponieważ mierzy aż 100 m. Regały obsługuje układnica pojemnikowa wyposażona w widły teleskopowe umożliwiające dotarcie do pojemników znajdujących się na drugiej pozycji. Magazynem zarządza system Easy WMS, który usprawnia proces na wszystkich etapach – od przyjęcia towaru po wysyłkę zamówień, a w szczególności kompletację.
W przedniej części magazynu, na wysokości 5 m, znajdują się dwa stanowiska kompletacji, na których zamówienia są przygotowywane metodą „produkt do operatora”. Oznacza to, że operatorzy nie muszą przemieszczać się po magazynie, aby skompletować zamówienia, lecz sortują dostarczone im produkty, umieszczając je na znajdujących się za nimi regałach przepływowych. Ich pracą kieruje świetlny systemem wspomagający kompletację: put-to-light. Jego wykorzystanie znacznie poprawia wydajność.
W magazynie firmy Logiscor system put-to-light jest skomunikowany z oprogramowaniem do zarządzania magazynem firmy Mecalux. Easy WMS za pomocą urządzeń świetlnych wskazuje operatorom, w których pojemnikach należy umieścić poszczególne produkty i ile sztuk.
Połączenie automatycznego magazynu, regałów półkowych z systemem put-to-light oraz oprogramowania Easy WMS umożliwiło firmie sprawne i bezbłędne przygotowywanie wielu zamówień równocześnie oraz zminimalizowanie tras pokonywanych przez operatorów.
System zarządzania magazynem Easy WMS został zintegrowany z systemem ERP – stała wymiana danych między obydwoma narzędziami gwarantuje jeszcze lepszą kontrolę nad towarem. System WMS otrzymuje z systemu ERP powiadomienie o nadchodzącej dostawie (ASN - Advanced Shipping Notice). Na podstawie tego komunikatu oraz zaimplementowanych reguł i algorytmów Easy WMS wyznacza dla każdego produktu miejsce składowania w zależności od jego cech i tempa rotacji.
Dzięki pełnej identyfikowalności Logiscor w czasie rzeczywistym zna dokładną lokalizację każdej z 1500 pozycji asortymentowych składowanych w magazynie automatycznym i może śledzić jej drogę w ramach całego procesu.
Wysoko wydajne kompleksowe rozwiązanie logistyczne
Dzięki kompleksowemu rozwiązaniu logistycznemu firma Logiscor dostosowała procesy i operacje magazynowe do wymogów strategii omnikanałowej jednego ze swoich głównych klientów. „Logistyka jest podstawą całego handlu, dlatego od jej efektywności zależy działalność i rentowność przedsiębiorstw. Nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań, które gwarantują maksymalną wydajność, a do takich należy automatyzacja” – mówi Główny Kontroler.
Automatyzacja zapewniła bardzo precyzyjną kontrolę nad asortymentem liczącym przeszło 1500 produktów. Ich ruchem w ramach całego procesu kieruje oprogramowanie magazynowe Easy WMS, które stale i w czasie rzeczywistym monitoruje również poziom zapasów.
Sprawne przygotowywanie zamówień oraz duża pojemność magazynowa zapewniły firmie Logiscor wydajność, jakiej oczekują jej klienci.
Wybraliśmy ofertę Mecaluxu, ponieważ posiada on systemy składowania spełniające nasze potrzeby. To solidny i zaufany dostawca rozwiązań magazynowych, które znamy dzięki wieloletniej współpracy. Obserwowaliśmy ewolucję firmy w zakresie rozwiązań automatycznych i jesteśmy przekonani, że to dla nas najlepszy wybór.
Galeria
Mecalux zainstalował magazyn automatyczny w centrum logistycznym Logiscor
Zapytaj eksperta