Magazyn odzieży i obuwia sportowego firmy Adidas w Stanach Zjednoczonych

Magazyn odzieży i obuwia sportowego firmy Adidas w Stanach Zjednoczonych

Odzież i obuwie sportowe marki Adidas są składowane na regałach Mecaluxu

Adidas logo

Adidas, producent odzieży i obuwia sportowego, wyposażył swój magazyn w amerykańskim stanie Pensylwania w dostarczone przez Interlake Mecalux regały półkowe i paletowe. Instalacja mieści łącznie aż 16 milionów kartonów zawierających 71 000 pozycji asortymentowych, dzięki czemu firma zwiększy moce dystrybucyjne o 35%. Ponadto oba rozwiązania zapewniają bezpośredni dostęp do produktów, umożliwiając Adidasowi osiągnięcie celu, którym jest przygotowanie każdego zamówienia internetowego do wysyłki w zaledwie dwie godziny.

Adidas – nic nie jest niemożliwe

Początki niemieckiego koncernu Adidas sięgają 1949 roku. Obecnie firma jest jednym z największych na świecie producentów odzieży i obuwia sportowego, corocznie bowiem na rynek trafia ponad 900 milionów sztuk produktów tej marki, a liczba pracowników przekracza 57 000.

Szybkie zakupy przez internet

Felix Felder, Dyrektor Operacyjny Adidasa, z dumą opowiada, jak szybko i sprawnie przebiega realizacja zamówień w nowym centrum magazynowo-dystrybucyjnym w Wilkes-Barre w amerykańskim stanie Pensylwania: „Osiągnęliśmy nasz główny cel, jaki sobie wyznaczyliśmy, uruchamiając ten obiekt: szybkość”.

Dla firmy najważniejsze było, „aby od momentu zrobienia zakupów przez klienta sklepu internetowego do chwili załadowania gotowego zamówienia na ciężarówkę nie minęło więcej niż dwie godziny”. Cel ten został zrealizowany z pomocą amerykańskiego oddziału Mecaluxu, który zaproponował systemy składowania umożliwiające tak duże przyspieszenie obiegu ładunków w magazynie.

Nowy obiekt przeznaczony jest do obsługi internetowego kanału sprzedaży, który w ostatnich latach gwałtownie się rozwinął. Magazyn działa na największym rynku Adidasa: Ameryce Północnej. W ciągu ostatnich pięciu lat przedsiębiorstwo zanotowało zwiększenie obrotów o około 20–30%. Tak duży wzrost sprzedaży wymusił na firmie przeprowadzkę do nowego magazynu.

Adidas od początku miał jasno sprecyzowany cel: „Zależało nam, aby każda operacja i tym samym cały proces przebiegały bardzo szybko, gdyż w ten sposób zyskalibyśmy zarówno wydajność, jak i elastyczność. Aby zapewnić tak krótkie terminy realizacji zamówień, proces musi być zorganizowany w sposób umożliwiający wyprzedzanie zapotrzebowania, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności” – wyjaśnia Felix Felder.

Oprócz obsługi zamówień składanych przez internet nowy obiekt, którego powierzchnia wynosi 78 317 m2, zaopatruje również sklepy stacjonarne.

Dla osiągnięcia tempa, które wyznaczyła sobie firma, potrzebne było ok. 45 000 m2 regałów i sprawne rozwiązanie umożliwiające przygotowanie jak największej liczby zamówień w jak najkrótszym czasie.

Felix Felder – Dyrektor Operacyjny w firmie Adidas
Rozwiązanie zastosowane przez Mecalux pozwoliło nam osiągnąć najważniejszy cel, jaki sobie postawiliśmy dla tego magazynu: przygotowywanie i wysyłanie zamówień w jak najkrótszym czasie. Zoptymalizowaliśmy także wykorzystanie powierzchni magazynowej, by uzyskać większą pojemność”.

Regały – elastyczność i bezpośredni dostęp

Interlake Mecalux wyposażył nowy magazyn Adidasa w regały, które zajmują powierzchnię 45 700 m2. W głównej części znajduje się 68 korytarzy z regałami o wysokości od 8,5 do 10,5 m. Instalacja podzielona jest na 10 poziomów ładunkowych z wypełnieniem z kratownic. Na 409 000 miejscach składowania mieści się 16 milionów kartonów z towarem.

Na etapie projektu Adidas zaznaczył, że zastosowane regały muszą być na tyle uniwersalne, aby umożliwiały składowanie także artykułów o dużych rozmiarach, takich jak na przykład torby golfowe, a jednocześnie powinny zapewniać bezpośredni dostęp do każdego produktu w celu usprawnienia procesu. „Chcieliśmy, aby żaden produkt nie znajdował się dalej niż 30 m od korytarza” – wyjaśnia Dyrektor Operacyjny.

W obiekcie zostały utworzone również trzy strefy wyposażone w regały paletowe. W jednej z nich zamontowano regały o wysokości 12 m wzdłuż dwóch korytarzy. Niektóre miejsca są dodatkowo zabezpieczone, ponieważ służą do składowania artykułów wysokiej klasy, przykładowo butów sygnowanych przez sportowców czy projektantów. Inna strefa, o powierzchni 465 m2, jest przeznaczona dla dużych produktów. Łącznie mieści się tutaj 498 palet.

Przepływ ładunków w magazynie

Centrum dystrybucyjne Adidasa wyróżnia się szybkim i sprawnym przepływem ładunków.

Do magazynu trafiają produkty w kartonach. Podczas przyjęcia towaru odbywa się ich sortowanie, aby oddzielić odzież, obuwie i sprzęt. Następnie operatorzy umieszczają je na paletach, które za pomocą przenośnika są transportowane do strefy składowania.

Aby zrealizować zamówienie, operator pobiera kartony z produktami wprost z regałów i przemieszcza je do strefy przygotowywania zamówień, gdzie są one umieszczane w plastikowych pojemnikach i transportowane automatycznie do stanowisk kompletacyjnych. Tutaj z kolei odbywa się sortowanie według zamówień, po czym gotowe zamówienia kierowane są do strefy pakowania, w której przygotowuje się je do wysyłki, dbając o to, by zostały przydzielone do odpowiednich tras.

Asortyment składowany w obiekcie liczy 70 000 pozycji. Każdego dnia do magazynu trafia ok. 17 000 kartonów od dostawców z całego świata oraz z innych obiektów Adidasa, a opuszcza go ok. 150 000 zamówień. Felix Felder wyjaśnia, iż zamówienia napływające do sklepu internetowego zawierają przeciętnie do dwóch pozycji, natomiast zamówienie ze sklepu detalicznego składa się średnio z 15 pozycji.

Bezpieczeństwo

Interlake Mecalux dołożył starań, aby w magazynie Adidasa zagwarantować jak największe bezpieczeństwo. Na przykład odstęp między ramami dwóch sąsiadujących regałów wynosi 15 cm, co ma na celu zapewnienie swobodnego przepływu wody w przypadku uruchomienia automatycznej instalacji tryskaczowej. „To rozwiązanie zostało wprowadzone na późniejszym etapie, gdy magazyn był już zaprojektowany, ale było dla nas absolutnie niezbędne” – nadmienia Felix Felder.

Dla firmy Adidas istotna była również wysokość regałów, jednak nie mogła ona ograniczać skuteczności działania instalacji tryskaczowej. „Te dwa aspekty związane z bezpieczeństwem magazynu skłoniły nas do wprowadzenia w ostatniej chwili drobnej korekty w projekcie” – przyznaje Dyrektor Operacyjny.

Mecalux potrafił dostosować projekt do naszych wymogów, pokazać nam kilka możliwości i zasugerować różne rozwiązania, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie magazynu, mając jednocześnie na uwadze istotny dla nas czynnik: redukcję niewykorzystanych obszarów, by zmaksymalizować pojemność” – podsumowuje Felix Felder. Efektem wspólnych wysiłków i doskonałego porozumienia między obiema firmami jest magazyn, któremu ubezpieczyciel Adidasa przyznał najwyższą kategorię bezpieczeństwa.

Wyższa wydajność i większa pojemność

Projekt zarówno magazynu, jak i regałów przyczynił się do poprawy wydajności, zwiększając ją aż dziesięciokrotnie w porównaniu z innymi obiektami Adidasa. „Uzyskaliśmy wyższą wydajność, ponieważ od samego początku mogliśmy uczestniczyć w projektowaniu każdej części magazynu” – zauważa Dyrektor Operacyjny.

Znacząco wzrosła także pojemność magazynowa. Felix Felder szacuje, że moce dystrybucyjne Adidasa zwiększyły się o 35%. Wszystkie te korzyści pozwoliły udoskonalić obsługę zamówień, firma jest bowiem w stanie w wiele miejsc na terenie kraju dostarczyć towar tego samego lub następnego dnia, nie obciążając klientów kosztami wysyłki.

Teraz jesteśmy innowacyjni, dzięki czemu powiększamy bazę klientów i zyskujemy ich lojalność, bo umiemy spełnić ich oczekiwania” – podkreśla Felder.

Korzyści dla firmy Adidas

  • Szybkość: magazyn został zaprojektowany w taki sposób, aby firma Adidas mogła osiągnąć swój główny cel, czyli wysyłkę zamówienia w zaledwie dwie godziny od momentu jego złożenia przez klienta.
  • Pojemność: regały mieszczą 16 milionów kartonów, dzięki czemu moce dystrybucyjne firmy wzrosły o prawie 35%.
  • Bezpośredni dostęp: dogodny dostęp do miejsc składowania usprawnia prace magazynowe, a tym samym przyspiesza realizację zamówień.
  • Bezpieczeństwo: wysokość regałów i odstępy między ich ramami gwarantują skuteczne działanie automatycznej instalacji tryskaczowej w przypadku pożaru.
Magazyn firmy Adidas
Liczba palet: 498
Liczba kartonów: 16 000 000
Liczba pozycji asortymentowych: 71 000
Dzienna liczba zamówień: 150 000

Produkty wykorzystane w realizacji

Zapytaj eksperta