BADANIA LOGISTYCZNE
Według najnowszych badań opublikowanych w branżowym czasopiśmie naukowym „Journal of Retailing and Consumer Services” przedsiębiorstwa zajmujące się handlem detalicznym, które automatyzują swoje magazyny i chętnie się tym chwalą w mediach, mogą zyskać przewagę konkurencyjną.
„Kiedy potencjalni klienci rozważają zakup produktów przez internet, detaliści muszą ich przekonać, że są w stanie zapewnić sprawną dostawę zakupu” – uważa główny autor publikacji, profesor marketingu na Uniwersytecie Hitotsubashi w Japonii Takumi Tagashira.
W studium zatytułowanym Information effects of warehouse automation on sales in omnichannel retailing profesor Tagashira i jego zespół przeanalizowali zbiór danych i informacji, które sto japońskich firm z sektora handlu detalicznego opublikowało na swój temat w prasie i sprawozdaniach dla inwestorów na przestrzeni 7 lat. Celem analizy było zbadanie, czy istnieje związek pomiędzy automatyzacją magazynu i wielkością sprzedaży w omnikanałowym handlu detalicznym.
Przedsiębiorstwa zajmujące się handlem detalicznym, które komunikują konsumentom, że inwestują w automatyzację swoich magazynów, mogą zyskać przewagę konkurencyjną
W sektorze handlu detalicznego przychody przedsiębiorstwa zwykle rosną, gdy klienci dokonują ponownego zakupu produktu, który spełnił ich oczekiwania. Ale jak zwiększyć sprzedaż, kiedy konsumenci nie kupili jeszcze produktu i nie wiedzą, czy ich doświadczenia będą pozytywne? Odpowiedź kryje się w połączeniu automatyzacji magazynu z obecnością w mediach.
Zdaniem profesora Tagashiry „firmy, które komunikują w mediach, że stosują automatyczne rozwiązania magazynowe i inwestują w nowoczesne technologie, zyskują u konsumentów pozytywny wizerunek”.
Na czym polega ta prawidłowość? Otóż coraz częściej klienci sklepów internetowych oczekują dostarczenia zakupionych artykułów do domu w ciągu 24 godzin. Zapewnienie tak szybkiej dostawy nie jest możliwe bez wyposażenia magazynu w technologie sprzyjające przyspieszeniu przygotowywania zamówień. „Wyniki badania dowodzą, że omnikanałowy handel detaliczny wymaga wydajnych systemów magazynowych, a strategia omnichannel staje się bardziej skuteczna, gdy publikowane są informacje świadczące o tym, iż detaliści zainwestowali w zrobotyzowane rozwiązania logistyczne” – wyjaśniają autorzy.
Kiedy potencjalni klienci czytają wiadomości o przedsiębiorstwach inwestujących w automatykę magazynową, tego typu informacje wywołują pozytywne skojarzenia, stanowią bowiem komunikat, że firmy te dysponują technologiami, które przyspieszają przygotowywanie i dostawę zamówień. Profesor Tagashira i jego zespół są przekonani, iż „giganci tacy jak Amazon i Alibaba zawdzięczają swoją pozycję inwestycjom w usprawnienia procesów”.
„Automatyzacja logistyki w firmach zajmujących się sprzedażą detaliczną to jasny przekaz, że konsumenci mogą liczyć na doświadczenia zakupowe na najwyższym poziomie” – czytamy w publikacji japońskich naukowców.
Automatyzacja i komunikacja – siła napędowa przychodów
Z analizy przeprowadzonej przez profesora Tagashirę i jego współpracowników płynie niezwykle istotny dla detalistów z sektora e-commerce wniosek: „Automatyzacja magazynu jest inwestycją, która sprzyja zarówno wydajności operacyjnej, jak i wzrostowi sprzedaży. Robotyzacja logistyki może zwiększyć przychody, dlatego perspektywy zwrotu z inwestycji to ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji o jej wdrożeniu”.
Poprzez zamieszczanie w mediach informacji o stosowaniu automatycznych rozwiązań magazynowych firmy wysyłają konsumentom pozytywny przekaz na swój temat
Badanie ujawnia również kluczową rolę komunikacji i marketingu w sprzedaży detalicznej: „Wyniki sugerują, że detaliści powinni podejmować działania komunikacyjne w celu informowania konsumentów o swoich inwestycjach w automatyczne rozwiązania. Rezultaty badań potwierdzają również znaczenie połączenia komunikacji i automatyzacji w omnikanałowym handlu detalicznym. Dlatego publikowanie wiadomości i informacji na temat wartości kultywowanych w sprzedaży za pośrednictwem wielu kanałów i stosowania wspierających ją zaawansowanych technologii stanowi skuteczną strategię komunikacji marketingowej”.