Przyszłość transportu ostatniej mili: autonomia, elektryfikacja, łączność i współdzielenie

30 cze 2022

Beatriz Royo i Teresa de la Cruz z Zaragoza Logistic Center

» BEATRIZ ROYO, Profesor Nadzwyczajna w MIT Zaragoza
» TERESA DE LA CRUZ, Menadżerka Projektu w Zaragoza Logistics Center

Transport ostatniej mili ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki i biznesu, ponieważ zapewnia sprawne dostawy towarów od dostawców do konsumentów na terenie miast.

W ciągu ostatniej dekady sposób realizacji procesów logistycznych na terenie miast uległ zmianie z powodu wielu czynników. Pierwszym, który przychodzi na myśl, jest gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi dystrybucji towarów w miastach. W wyniku rozwoju handlu elektronicznego ─ obroty w sprzedaży elektronicznej B2C wzrosły w 2021 roku o 16%. Jednakże znaczna część logistyki miejskiej jest związana z dostawami produktów innymi niż w ramach e-handlu, mianowicie do firm z branży hotelarsko-gastronomicznej oraz do sklepów stacjonarnych.

Nowe zachowania i zwyczaje konsumentów zmieniają logistykę w miastach. Niektórzy eksperci są zgodni co do tego, że pandemia COVID-19 przyspieszyła upowszechnienie się handlu elektronicznego jako metody dokonywania zakupów, która to tendencja w ostatnich dziesięciu latach wzrasta. Dynamiczny rozwój handlu elektronicznego ma jednak swoją złą stronę, pogorszył bowiem sytuację w zakresie mobilności miejskiej, powodując problemy z dostępnością, wzmożony ruch uliczny i ogólną nieefektywność.

Nowe modele biznesowe, wspierane przez technologie cyfrowe, zmieniają usługi transportu miejskiego, zarówno osób, jak i towarów

Badania Eurobarometru wskazują na rosnącą wśród Europejczyków świadomość ekologiczną, a Komisja Europejska w ostatnich latach koncentruje się bardziej na problemach miast i ochronie środowiska. Jednocześnie ograniczenia dotyczące np. rodzaju pojazdów i czasu, w jakim mogą poruszać się po niektórych obszarach miasta, stworzyły nowe wyzwania i możliwości dla innowacji w zakresie rozwiązań transportowych w logistyce, takich jak m.in. pojazdy elektryczne, rowery towarowe oraz miejskie centra konsolidacyjne. Ponadto nowe modele biznesowe napędzane rozwojem technologii cyfrowych zmieniają krajobraz usług transportu miejskiego, zarówno osób, jak i towarów. Nieustannie rozwijają się także rozwiązania takie jak automaty paczkowe, które umożliwiają dostarczanie zamówień bez fizycznego kontaktu. To jeszcze jeden sposób na przystosowanie się do nowej, postpandemicznej rzeczywistości.

Fazy logistyki miejskiej: od poza miastem do dostawy na ostatnią milę
Fazy logistyki miejskiej: od poza miastem do dostawy na ostatnią milę

Cyfryzacja wspiera cztery kierunki rozwoju techniczno-ekonomicznego w logistyce: automatyzację, łączność, elektryfikację i współdzielenie6. Szacuje się, że te dziedziny i ich połączenie spowodują w najbliższych latach poważne zmiany na rynku transportowym. Rewolucja ta niesie jednak ze sobą również zagrożenia wynikające ze społecznego i środowiskowego wpływu technologii. Zmianom tym będzie musiała zatem towarzyszyć zdecydowana polityka publiczna, która ukierunkuje cyfryzację na wspieranie zrównoważonego rozwoju w transporcie miejskim.

Reasumując, wzrost świadomości ekologicznej, pandemia COVID-19, postęp cyfryzacji oraz rozkwit handlu elektronicznego to cztery czynniki, które sprzyjają innowacjom i skłaniają firmy do dostosowywania działalności do zmieniającej się rzeczywistości.

Dark store, czyli „ciemny sklep”, to sklep prowadzący wyłącznie sprzedaż przez internet, podobnie jak wirtualna restauracja i kuchnia widmo, w których przygotowuje się dania tylko z dostawą do domu. Ciemne sklepy są to zatem placówki handlowe, do których klienci nie mają wstępu, lecz składają zamówienia przez internet, sklepy je przygotowują, a następnie dostarczają klientom. Bardziej więc przypominają magazyny, a ich główną zaletą jest to, że umożliwiają szybkie zakupy bez wychodzenia z domu. Wada tego modelu wiąże się natomiast z tym, iż sprzyja on dystansowi społecznemu. Podobną koncepcją są usługi kurierskie polegające na dostarczaniu klientom zakupów z tradycyjnych sklepów i restauracji. Przykładem jest hiszpański startup Glovo, który obecnie rozwija także własną sieć dark stores w Europie i Azji.

W miastach powstają także sklepy takie jak Amazon Go czy Continente Labs, które umożliwiają osobiste dokonywanie zakupów, ale bez stania w kolejkach do kas, gdyż płatność realizowana jest automatycznie, dzięki zastosowaniu systemu kamer wykorzystujących sztuczną inteligencję oraz smartfona z aplikacją mobilną. Mimo to w najbliższych latach nadal będą istniały przeszkody natury technologicznej i kulturowej, szczególnie w tych obszarach, gdzie takie sklepy byłyby korzystnym rozwiązaniem.

Miasta na całym świecie współpracują z branżą logistyczną, aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom związanym z logistyką ostatniej mili

W tym kontekście miasta na całym świecie współpracują z branżą logistyczną, aby sprostać wyzwaniom związanym z logistyką ostatniej mili i wprowadzać innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności. Taki model realizuje Londyn, pionier w usprawnianiu logistyki miejskiej, który wdraża wiele różnych formatów biznesowych opartych na łączeniu obiektów znajdujących się w pobliżu końcowych punktów dostawy z pojazdami elektrycznymi i tradycyjnymi rowerami. Jednym z przykładów sukcesu jest centrum magazynowo-dystrybucyjne firmy CEVA Logistics. Obiekt, który centralizuje i zarządza zaopatrzeniem szpitali Guy's Hospital i St Thomas' Hospital, ograniczył dzienne dostawy ze 160 do zaledwie jednej, zmniejszając w ten sposób ilość odpadów opakowaniowych generowanych przez szpitale, zanieczyszczenie miasta i ruch uliczny. Przykładem tego, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na poziom innowacyjności, jest przekształcenie przez brytyjską sieć supermarketów Sainsbury's jej nieczynnych placówek w centrum Londynu w ciemne sklepy, w których konsumenci mogą kupować przez internet żywność i artykuły pierwszej potrzeby. Zamówienia te są dostarczane do odbiorców w promieniu ok. 3 km pięcioma rowerami elektrycznymi.

Innym przełomowym modelem biznesowym, który powstał dzięki technologiom cyfrowym, jest współdzielona mobilność w zakresie przewozu osób pasażerów i dostaw towarów. Carvelo2go w Szwajcarii oraz Outspoken Delivery w Cambridge i Norwich to niektóre przykłady wypożyczalni rowerów towarowych.

Nowe modele biznesowe zmieniają formułę transportu ostatniej mili
Nowe modele biznesowe zmieniają formułę transportu ostatniej mili

W przyszłości transport ostatniej mili będzie nadal poszukiwać innowacyjnych, inteligentnych i autonomicznych rozwiązań w zakresie mobilności. Świat fizyczny i świat wirtualny połączą się w jedno środowisko. Na drodze do realizacji tej koncepcji kluczową rolę odgrywa rozwój tzw. bliźniaków cyfrowych. Zgodnie z definicją firmy IBM „cyfrowy bliźniak to wirtualna reprezentacja obiektu lub systemu, która obejmuje jego cykl życia, aktualizuje dane w czasie rzeczywistym oraz wykorzystuje symulację, uczenie maszynowe i rozumowanie w celu ułatwienia podejmowania decyzji”. Cyfrowego bliźniaka miasta można wykorzystać do opracowywania ulepszeń w takich dziedzinach jak efektywność i zrównoważony rozwój logistyki, zużycie energii, komunikacja, planowanie przestrzenne, zarządzanie kryzysowe, budownictwo oraz transport. Cyfrowy bliźniak wymaga współdziałania technologii cyfrowych (internet rzeczy, 5G, przetwarzanie zespołowe, blockchain i symulacja) w celu uzyskania ogromnej ilości hiperpołączonych danych w całym ekosystemie miasta.

W przyszłości logistyka miejska będzie nadal poszukiwać innowacyjnych, coraz bardziej inteligentnych i autonomicznych rozwiązań w zakresie transportu

Świat jest w coraz większym stopniu zdigitalizowany, a konsumenci wymagają coraz szybszych i częstszych dostaw coraz mniejszych zamówień. Poprzez tworzenie systemów logistycznych generujących duże ilości danych, które mogą być gromadzone przez bliźniaki cyfrowe, można ułatwić wdrożenie w mieście autonomicznych systemów stanowiących połączenie pojazdów, magazynów i centrów logistycznych. To scyfryzowane środowisko wymaga rozwoju nowych technologii, przystosowania przestrzeni miejskiej, opracowania nowej polityki publicznej, określenia niezbędnych umiejętności personelu oraz zmodyfikowania układu istniejących magazynów.

W tym kierunku podąża DHL, wdrażając bliźniaki cyfrowe w niektórych swoich magazynach. Podczas codziennej pracy wirtualna reprezentacja magazynu jest stale aktualizowana o dane IoT zbierane z podłączonych platform, a także dane operacyjne i inwentaryzacyjne (takie jak wielkość, ilość, lokalizacja i środki transportu ładunków). Na podstawie tych danych tworzony jest dynamiczny model 3D całego obiektu, umożliwiający firmie optymalizację wykorzystania miejsca oraz symulację ruchu produktów, personelu i automatycznych urządzeń transportu wewnętrznego. W europejskim projekcie PLANET, obok cyfrowego bliźniaka, zostaną zastosowane inne przełomowe technologie, takie jak planowanie popytu, w celu stworzenia inteligentnej umowy świadczenia usług z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do rezerwacji pojazdów i zatrudniania pracowników.

W najbliższej przyszłości systemy logistyczne będą autonomiczne, elektryczne, połączone i współdzielone. Proces ten już się rozpoczął, a pandemia COVID-19, i inne związane z nią okoliczności, go przyspieszyła. Należy uważnie śledzić rozwój sektora, aby zrozumieć, jak unikać ryzyka i dostosowywać się do zmian. Firm, którym się to uda, nie zaskoczy świat, w którym zaciera się granica między sferą cyfrową a sferą fizyczną.

 


 

Dr Beatriz Royo jest wykładowcą w Międzynarodowym Programie Logistycznym MIT Saragossa. Do głównych obszarów prowadzonych przez nią badań należą mobilność miejska, projektowanie sieci, współpraca w ramach łańcucha dostaw, cyfryzacja oraz zrównoważony rozwój.

Dr Teresa de la Cruz zarządza projektami w instytucie naukowo-badawczym Zaragoza Logistics Center. Zajmuje się takimi zagadnieniami jak mobilność miejska, zrównoważony rozwój łańcucha dostaw oraz systemy transportowe.

 


 

Przypisy

  1. Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2025, Statista.
  2. Amit Mathradas, Council Post: Covid-19 Accelerated e-Commerce Adoption: What Does It Mean for the Future?, Forbes (Forbes Magazine, December 28, 2020).
  3. Michael Browne, Effective City Logistics – Challenges and Opportunities - IRU, (University of Westminster, November 7, 2013).
  4. European Commission, Eurobarometer.
  5. European Commission, Directorate-General for Environment, General Union Environment Action Programme to 2020: Living well, within the limits of our planet, Publications Office, 2014.
  6. M.W. Adler, S. Peer, and T. Sinozic, Autonomous, Connected, Electric Shared Vehicles (ACES) and Public Finance: An Explorative Analysis, Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, Volume 2 (2019).
  7. Felix Creutzig, Martina Franzen, Rolf Moeckel, Dirk Heinrichs, Kai Nagel, Simon Nieland and Helga Weisz. Leveraging Digitalization for Sustainability in Urban Transport. Global Sustainability 2 (2019): e14. doi:10.1017/sus.2019.11
  8. The Potential for Urban Logistics Hubs in Central London, (Steer for Cross River Partnership, December 2020).
  9. Carvelo2go, accessed May 25, 2022.
  10. Outspoken Delivery, Cambridge & Norwich, CoMoUK, June 5, 2018.
  11. Tianhu Deng, Keren Zhang, and Zuo-Jun (Max) Shen, A Systematic Review of a Digital Twin City: A New Pattern of Urban Governance toward Smart Cities, Journal of Management Science and Engineering (Elsevier, March 24, 2021). 
  12. PLANET Project, July 30, 2020.