Dystrybutor opakowań, firma Intermark, eliminuje błędy dzięki cyfryzacji magazynu

Dystrybutor opakowań, firma Intermark, eliminuje błędy dzięki cyfryzacji magazynu

Intermark, dystrybutor materiałów do pakowania i etykietowania, scentralizował logistykę w magazynie zarządzanym przez Easy WMS.

Intermark

Intermark, dystrybutor produktów do pakowania i etykietowania, scentralizował swoją logistykę w nowym magazynie, którym zarządza oprogramowanie Easy WMS. Oprogramowanie precyzyjnie śledzi obieg ładunków i wysyła operatorom informacje, pozwalając uniknąć błędów podczas kompletacji zamówień.

Intermark: materiały do pakowania i etykietowania

Intermark to dystrybutor produktów do pakowania i etykietowania dla dużych firm. Początkowo firma zajmowała się produkcją torebek foliowych, ale z czasem poszerzyła ofertę i obecnie współpracuje z wiodącymi producentami z całego świata, aby móc każdemu klientowi zaproponować rozwiązanie dostosowane do jego potrzeb w atrakcyjnej cenie.

  • Rok założenia: 1972
  • Produkty: materiały do etykietowania i pakowania, m.in. koperty, worki big bag, butelki aluminiowe, plomby zabezpieczające, etykiety i metkownice
  • Liczba klientów: +1500
  • Rynki: Hiszpania i Portugalia
  • Liczba pozycji magazynowych: 1490

 

POTRZEBY

  • Centralizacja logistyki w jednym magazynie.
  • Eliminacja błędów w trakcie kompletacji.
  • Przyspieszenie wysyłki zamówień.

ROZWIĄZANIA

  • System zarządzania magazynem Easy WMS.
  • Regały paletowe.

KORZYŚCI

  • Dokładna kontrola w czasie rzeczywistym nad asortymentem liczącym 1490 produktów.
  • Bardziej efektywne i bezbłędne przygotowywanie zamówień z instrukcjami wysyłanymi przez Easy WMS.
  • Cross-docking, czyli wysyłka towaru do odbiorców z pominięciem etapu składowania.

 

Hiszpańska firma zajmująca się dystrybucją materiałów do pakowania i etykietowania, Intermark, rozpoczęła realizację planu rozwoju działalności, który zakłada reorganizację i modernizację logistyki.

Wcześniej firma posiadała magazyn, który w wyniku jej rozwoju stał się zbyt mały, aby pomieścić wszystkie oferowane produkty od kopert bąbelkowych po plomby gwarancyjne. „Cała obsługa magazynu przebiegała ręcznie” – wspomina Sergi Jané z Działu Inżynieryjnego. Wraz z poszerzaniem się oferty i wzrostem liczby zamówień ręczne zarządzanie magazynem stawało się coraz bardziej nieefektywne, hamując rozwój firmy.

Jedną, z czynności, które należało usprawnić, było przygotowywanie zamówień. „Używaliśmy systemu ERP, aby wiedzieć, jakie zamówienia musimy przygotować. Operatorzy kompletowali je z wydrukowaną listą w ręku” – dodaje Sergi Jané.

Firma korzystała z usług operatora logistycznego, który składował część produktów. Jednak, aby móc zapewnić odbiorcom sprawniejszą realizację zamówień i mieć lepszą kontrolę nad całym towarem, postanowiono skoncentrować logistykę w jednym magazynie. Nowy obiekt, w miejscowości Terrassa nieopodal Barcelony, ma powierzchnię prawie 2500 m² i mieści asortyment obejmujący 1490 produktów różnej wielkości i o różnym tempie rotacji.

Uruchamianie nowego magazynu stało się okazją do modernizacji łańcucha dostaw, bez której dalszy rozwój firmy byłby bardzo ograniczony. Sergi Jané wskazuje, że „niezbędny był system informatyczny, który zapewniłby zoptymalizowane zarządzanie magazynem”, umożliwiając precyzyjną kontrolę nad towarem. Takim rozwiązaniem jest oprogramowanie magazynowe Easy WMS Mecaluxu.

W celu zwiększenia wydajności wszystkich procesów logistycznych Easy WMS został zintegrowany z systemem zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP), z którego korzysta Intermark. Oprogramowanie Mecaluxu kontroluje zarządzanie zapasami w czasie rzeczywistym, umożliwiając stałą kontrolę zarówno nad towarem, jak i nad przeprowadzanymi operacjami. „Easy WMS ma dwa interfejsy: na komputerze stacjonarnym, aby kierownictwo mogło monitorować realizację zadań oraz na terminalach radiowych, na których wyświetla operatorom wskazówki usprawniające ich pracę” – wyjaśnia Sergi Jané.

Optymalizacja operacji logistycznych

Sergi Jané zauważa, że „Easy WMS spowodował wyraźną poprawę efektywności pracy. Wskazówki wyświetlane na terminalach radiowych sprawiają, iż operatorzy pracują szybciej, a mimo to ryzyko popełnienia błędu jest minimalne”.

Easy WMS uczestniczy we wszystkich operacjach magazynowych, monitorując ich przebieg. „W nowym systemie zarządzania magazynem najbardziej podoba nam się to, że zapewnia kontrolę nad każdą czynnością” – podkreśla Sergi Jané i dodaje: „Przed wdrożeniem, gdy w magazynie pojawiały się niezgodności stanów magazynowych, mieliśmy problemy z ustaleniem ich przyczyny. Obecnie, dzięki Easy WMS, każdy ruch towaru w ramach procesu jest rejestrowany i dysponujemy historią przyjęć i wydań. Identyfikowalność produktów usprawnia zarządzanie zapasami i zapobiega błędom”.

Oprogramowanie rozpoczyna zarządzanie procesem logistycznym od momentu, gdy do magazynu trafia towar od dostawców (z Niemiec, Chin, Korei, Indii i Turcji). Wówczas operatorzy, posługując się terminalami radiowymi, odczytują kody kreskowe na paletach, aby system zidentyfikował produkty oraz wyznaczył dla nich miejsca składowania na podstawie ich rodzaju i tempa rotacji.

Odpowiednie rozmieszczenie towaru w magazynie usprawniła realizację zamówień. Produkty, na które jest większy popyt, są składowane bliżej ramp załadunkowych, dzięki czemu skraca się ich droga podczas transportu wewnętrznego, a tym samym szybciej trafiają do odbiorców.

Zalety Easy WMS w zakresie optymalizacji procesu magazynowego są najbardziej zauważalne na etapie kompletacji: „Oprogramowanie organizuje pracę operatorów i prowadzi ich po magazynie, wskazując, które produkty i w jakiej ilości należy pobrać”, wyjaśnia Jané.

W magazynie firmy Intermark przeprowadza się również cross-docking, który jest metodą dystrybucji towaru bezpośrednio do odbiorcy z pominięciem etapu składowania w magazynie. „Otrzymujemy wiele produktów, które muszą zostać wysłane natychmiast, ponieważ jest już na niezamówienie klienta. Cross-docking jest naszą podstawową metodą realizacji zamówień. Dzięki identyfikacji towaru za pomocą terminali radiowych Easy WMS informuje operatorów, które palety powinny trafić do magazynu, a które do strefy cross-dockingu, znajdującej się w pobliżu ramp. Oprogramowanie pozwala nam obsługiwać towar praktycznie od razu”.

Moduły służące zwiększeniu wydajności pracy.

Oprócz Easy WMS w magazynie firmy Intermark zostały wdrożone dwa moduły rozszerzające funkcjonalności tego systemu. „Wszechstronność i skalowalność oprogramowania Mecaluxu pomogło nam zoptymalizować procesy magazynowe i usprawnić organizację łańcucha dostaw” – podkreśla Sergi Jané.

  • Program dla spedycji – automatyzuje zarządzanie wysyłkami, organizując czynności pakowania, etykietowania oraz przekazywania zamówień przewoźnikom. „Operatorzy odczytują kody kreskowe produktów i w zależności od ich rodzaju moduł Program dla spedycji informuje ich, czy należy zapakować je w jedną jednostkę ładunkową czy w kilka” – wyjaśnia Sergi Jané. Moduł zapewnia również automatyczną komunikację magazynu z firmami transportowymi dostarczającymi zamówienia do klientów i generuje niezbędne dokumenty, dzięki czemu kierowcy muszą jedynie odebrać przesyłki, ponieważ wszystkie informacje mają już w swoim systemie. Taka koordynacja przyspiesza realizację zamówień. „Możemy śledzić przesyłki i mieć pewność, że dotrą do klientów na czas” – dodaje Sergi Jané
  • Analiza łańcucha dostaw (System SCM) – umożliwia pozyskanie i analizę danych na temat wszystkich operacji wykonywanych w ramach procesu magazynowego. Informacje te ułatwiają kierownictwu magazynu podejmowanie bardziej trafnych decyzji usprawniających pracę. Program prezentuje różne wskaźniki dotyczące łańcucha dostaw, takie jak terminowość realizacji zamówień czy procent zajętości miejsc składowania. „Moduł przedstawia w sposób wizualny dane na temat funkcjonowania magazynu, które pozwalają łatwo zidentyfikować obszary nieefektywności i je skorygować. Dzięki rejestrowi wszystkich informacji możemy wyciągnąć wnioski, które pozwolą nam poprawić efektywność zarówno poszczególnych operacji, jak i całego procesu” – wyjaśnia Sergi Jané.

Cyfryzacja z przyszłością

Cyfryzacja magazynu poprzez wdrożenie oprogramowania magazynowego to krok ku większej wydajności logistyki. „Na początku mieliśmy pewne obawy, co do możliwości transformacji naszego łańcucha dostaw. Jednak dzięki ścisłej współpracy z zespołem Mecaluxu wdrożyliśmy system, który usprawnił nasz proces i zoptymalizował pracę” – mówi Sergi Jané.

System Easy WMS Mecaluxu pomógł firmie Intermark wzmocnić jej łańcuch dostaw. W jednym magazynie mieści się obecnie towar niezbędny do szybkiej realizacji zamówień, a za sprawą oprogramowania logistycznego produkty są w nim tak rozmieszczone, aby kompletacja odbywała się jak najsprawniej.

Firma zyskała lepszą kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w magazynie, dlatego nie zdarzają się opóźnienia ani błędy. Oprogramowanie magazynowe Mecaluxu jest skalowalne, co sprawia, że Intermark może je z łatwością dostosowywać do zmian w swojej działalności, takich jak poszerzenie asortymentu czy wzrost liczby zamówień.

Easy WMS to skalowalne oprogramowanie, które pomogło nam zoptymalizować proces magazynowy i usprawnić organizację łańcucha dostaw. System umożliwia lepszą kontrolę nad towarem, ponieważ zapewnia pełną identyfikowalność produktów, zapobiegając błędom i opóźnieniom w realizacji zamówień.

Sergi JanéDział Inżynieryjny firmy Intermark

 

Intermark odpowiada:

Wywiad z Juan Pablo Calvo, Dyrektor Generalny firmy Intermark

  • Jak wyglądała logistyka firmy Intermark przed uruchomieniem nowego magazynu?

    Nasza logistyka opierała się na małym magazynie, w którym dysponowaliśmy 1000 miejsc i składowaliśmy produkty według rodzajów. Część towaru, opakowania przemysłowe, była magazynowana w firmie zewnętrznej. Zdaliśmy sobie jednak sprawę, że jeśli chcemy się rozwijać, musimy mieć kontrolę nad całym towarem, dlatego zaczęliśmy rozważać centralizację logistyki. Łańcuch dostaw ma dla nas fundamentalne znaczenie, jest częścią naszej działalności. Optymalizacja i usprawnienie wszystkich czynności odbywających się w magazynie jest niezwykle ważne, ponieważ bez dobrej organizacji trudno byłoby nam realizować zamówienia klientów i obsługiwać przyjęcia towaru od dostawców z Niemiec, Chin, Korei, Indii i Turcji.

  • Jakie potrzeby logistyczne mieli państwo, gdy kontaktowali się z Mecaluxem?

    Kiedy podjęliśmy decyzję o przeniesieniu się do nowego, większego magazynu, skontaktowaliśmy się z Mecaluxem, aby pomógł nam odpowiednio wykorzystać dostępną powierzchnię. Współpracowaliśmy już wcześniej, więc znaliśmy rozwiązania oferowane przez tę firmę i wiedzieliśmy, że to solidny partner. Poprosiliśmy specjalistów z zespołu technicznego Mecaluxu o propozycję systemu składowania, który zapewni nam największą pojemność. Zaprojektowali układ dostosowany do dostępnej przestrzeni, charakterystyki naszej pracy i specyfiki produktów.

    Po przeniesieniu do większego obiektu, stwierdziliśmy, że musimy zmienić również sposób pracy i że potrzebujemy odpowiedniego oprogramowania magazynowego. Po zapoznaniu się z różnymi możliwościami zdecydowaliśmy się na Easy WMS Mecaluxu, ponieważ jego funkcjonalności okazały się dla nas najlepsze, ważna była także możliwość integracji z systemem SAP, z którego korzystamy. Nie bez znaczenia było doświadczenie zespołu technicznego.

  • Chcieliśmy scyfryzować zarządzanie magazynem, aby uzyskać większą kontrolę nad towarem, zoptymalizować procesy i wyeliminować błędy.

     
  • Dlaczego cyfryzacja logistyki była dla firmy Intermark konieczna?

    Cyfryzacja była konieczna, ponieważ zwiększyliśmy znacznie pojemność magazynową, a co za tym idzie składujemy więcej towaru, trudniej więc było nad nim zapanować. Poddaliśmy digitalizacji także wszystkie inne procesy w firmie, m.in. fakturowanie i druk dowodów dostaw. Chcieliśmy scyfryzować zarządzanie magazynem, aby uzyskać większą kontrolę nad towarem, zoptymalizować proces i wyeliminować błędy.

  • Jakie korzyści przyniósł system Easy WMS?

    Dla nas główną zaletą Easy WMS jest możliwość jego integracji z innymi programami, takimi jak ERP SAP czy systemy używane przez firmy spedycyjne. Integracja z ERP jest niezbędna, aby oba systemy mogły dwukierunkowo wymieniać dane. Na przykład, gdy wprowadzamy nowe produkty i rodziny produktów, ERP automatycznie powiadamia o tych wszystkich zmianach Easy WMS, aby właściwie zorganizował procesy magazynowe. Natomiast integracja Easy WMS z oprogramowaniem firm transportowych ułatwia nam komunikowanie się z nimi, a tym samym usprawnia wysyłki.

  • Easy WMS zminimalizował liczbę błędów w magazynie.

     
  • W jaki sposób system Easy WMS przyczynił się do ograniczenia błędów w magazynie?

    Oprogramowanie informuje operatorów, które produkty należy pobrać do zamówień i gdzie je znaleźć. Jeśli operator zeskanuje produkt i okaże się on niewłaściwy, Easy WMS poinformuje go o tym. Przed wdrożeniem systemu ryzyko pomyłki podczas kompletacji było bardzo wysokie, ponieważ w naszym asortymencie znajduje się wiele bardzo podobnych do siebie produktów, o podobnych wymiarach i kolorach. Easy WMS zminimalizował liczbę błędów w magazynie.

  • Jak przebiegało wdrażanie systemu Easy WMS?

    Zespół techniczny Mecaluxu odwiedził nasz magazyn i po przeanalizowaniu wszystkich operacji dostosował system do specyfiki naszej działalności, aby spełniał nasze potrzeby i zwiększał wydajność procesów. Easy WMS został dostosowany do naszego sposobu pracy i odpowiada na wszystkie nasze potrzeby.

    Wdrożenie oprogramowania stanowiło dla nas spore wyzwanie. Ale choć pracujemy z Easy WMS dopiero od niedawna, operatorzy już opanowali sposób działania tego narzędzia, bardzo szybko przyzwyczaili się do pracy z jego wskazówkami i są bardziej produktywni. Jesteśmy zadowoleni z Easy WMS, ponieważ przynosi nam dużo korzyści.

  • Wdrożyli państwo także Analiza łańcucha dostaw (System SCM), moduł, który analizuje dane generowane każdego dnia w magazynie. Dlaczego śledzenie funkcjonowania magazynu jest tak ważne dla firmy Intermark?

    Moduł Analiza łańcucha dostaw (System SCM) pokazuje, jak działa proces i pomaga nam wprowadzać usprawnienia na podstawie wskaźników. Nasz rynek jest bardzo dynamiczny, a wymogi klientów szybko się zmieniają, co zmusza nas do ciągłego dostosowywania działalności do tych zmian. Dzięki modułowi dysponujemy teraz informacjami opartymi na danych, które pozwalają nam podejmować właściwe decyzje, by nasza logistyka działała zawsze perfekcyjnie.

  • Jakie są perspektywy na przyszłość firmy Intermark?

    W ciągu ostatnich pięciu lat odnotowaliśmy prawie 50-procentowy wzrost, a w 2022 roku spodziewamy się, że wyniesie on 12%. Aby to osiągnąć, rozwijamy nowe kierunki działalności, na przykład wprowadzamy produkty przyjazne dla środowiska i wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu, co jest zgodne z obecnymi trendami rynkowymi. Zwiększą się nie tylko obroty, ale i ilość towaru, który będziemy musieli obsłużyć. Taki rozwój jest możliwy tylko dzięki inwestycjom poczynionym w nowy magazyn oraz oprogramowanie Mecaluxu, które umożliwia nam sprawne zarządzanie magazynem.

Zapytaj eksperta