BADANIA LOGISTYCZNE
Zwiększenie produktywności magazynu nie jest prostym zadaniem, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które ją warunkują. Według Ludwika Wickiego, profesora ekonomii w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, rozwiązaniem, które poprawia efektywność pracy operatorów, jest wdrożenie systemu zarządzania magazynem.
System zarządzania magazynem (WMS) to oprogramowanie, którego celem jest usprawnienie wszystkich czynności odbywających się w magazynie. Dzięki temu narzędziu firmy mają lepszą kontrolę nad całym procesem magazynowym – od momentu przyjęcia towaru aż po jego wydanie.
„Zastosowanie rozwiązań informatycznych w logistyce prowadzi do zwiększenia niezawodności obsługi, a także do szybszej rotacji zapasów. Poprawia również efektywność pracy operatorów oraz ogólną produktywność przedsiębiorstwa” – stwierdza profesor Wicki w swoim artykule zamieszczonym w zeszytach naukowych SGGW „Ekonomika i Organizacja Logistyki”.
Badania przeprowadzone przez profesora pokazują, że wdrożenie oprogramowania magazynowego prowadzi do znaczącego wzrostu produktywności operatorów.
Autor publikacji dokonał analizy wyników pomiarów przeprowadzonych w trzech magazynach w okresie dwunastu miesięcy: trzech miesięcy przed wdrożeniem systemu WMS i dziewięciu miesięcy po jego wdrożeniu. Badanie wykazało znaczące różnice w produktywności operatorów.
Transformacja magazynu sposobem na większą wydajność
Po zainstalowaniu oprogramowania logistycznego, które wspomaga pracowników we właściwej organizacji wszystkich procesów magazynowych, ich produktywność wyraźnie wzrosła. Jak mówi profesor Wicki: „Po wdrożeniu systemu WMS wydajność operatorów w magazynie wzrosła o 40%”.
W okresie objętym analizą rentowność magazynów rosła z miesiąca na miesiąc. W jednym z analizowanych obiektów osiągnęła poziom o 50% wyższy niż przed wdrożeniem oprogramowania zarządzającego. Dane te potwierdzają zatem, że system zarządzania magazynem w znaczącym stopniu przyczynia się do wzrostu wydajności.
Rezultaty nie były jednak natychmiastowe. Jednym z wniosków płynących z badania jest to, że personel potrzebuje sześciomiesięcznego okresu nauki, w którym jego produktywność stopniowo rośnie, by ostatecznie ustabilizować się na poziomie ok. 40%. Profesor Wicki radzi, aby firmy wdrażające WMS w swoich magazynach zapewniły operatorom wsparcie techniczne na początkowym etapie korzystania z oprogramowania zarządzającego, gdyż przyspieszy to proces uczenia się.
Jak w przypadku każdego nowego narzędzia, wdrożenie systemu WMS również jest procesem, z którym wiąże się okres przejściowy – ze stanu sprzed wdrożenia do momentu pełnej operacyjności: „Przedsiębiorstwa muszą być przygotowane na okres nauki nowego systemu, dopiero bowiem po kilku miesiącach osiąga się oczekiwaną wydajność i zyski, a użytkownicy systemu stają się samodzielni” – podkreśla profesor.
Synergia zmian
W każdym z badanych magazynów na wzrost produktywności miały wpływ wdrożenie systemu WMS oraz wprowadzenie zmian w rozmieszczeniu regałów, aby bardziej efektywnie wykorzystać posiadaną powierzchnię.
„Wzrost wydajności pracy operatorów to efekt wdrożenia kilku innych zmian poza instalacją oprogramowania zarządzającego, takich jak: ponowna aranżacja układu magazynu, wprowadzenie nowych systemów składowania oraz reorganizacja przebiegu wszystkich operacji” – wylicza profesor Wicki.
Przed wdrożeniem nowego oprogramowania magazyny poddawane były dogłębnej analizie i reorganizacji. Jedna z najistotniejszych zmian dotyczyła układu i organizacji przestrzeni: magazyn podzielono na dwie części – składowania i konsolidacji – zamiast funkcjonujących przedtem osobnych obszarów dla poszczególnych grup produktów.
W każdym z badanych magazynów wdrożenie systemu WMS przyczyniło się do wzrostu produktywności
Zmiany polegały także na zoptymalizowaniu tras kompletacji oraz rozmieszczenia produktów w magazynie w zależności od liczby pobrań i tempa rotacji.
Wraz z wdrożeniem systemu WMS w badanych magazynach zmodyfikowano również operacje konsolidacji i wysyłki zamówień. Zamówienia są teraz przetwarzane cyfrowo, pod kierunkiem systemu WMS, który automatycznie generuje listę kompletacyjną na podstawie analizy dostępności i lokalizacji produktów. Kompletacja z wykorzystaniem takiej listy jest bardziej efektywna, głównie dzięki temu, że operatorzy pokonują tylko niezbędne trasy.
Przed wdrożeniem systemu operatorzy musieli samodzielnie lokalizować każdy produkt, co wymagało doskonałej znajomości rozmieszczenia towaru. W jednym z magazynów będących przedmiotem analizy profesora Wickiego, aby skompletować jedno zamówienie, operator musiał przejść ok. 410 metrów. Dzięki wdrożeniu systemu operatorzy pokonują mniejsze odległości: „Trasa kompletacji uległa skróceniu średnio o 59%, do 170 m na zamówienie. Aby zrealizować 100 zamówień, przed reorganizacją magazynu pracownicy musieli pokonać 41 km, a po wdrożeniu oprogramowania odległość ta zmniejszyła się do 17 km”.
Szansa na sukces
Wdrożenie rozwiązań informatycznych wspierających złożone procesy logistyczne jest obecnie koniecznością. Systemy zarządzania magazynem zyskują coraz większą popularność: badania przeprowadzone przez firmę konsultingową Markets and Markets dowodzą, że do 2026 roku na globalnym rynku sprzedaż tego typu oprogramowania osiągnie poziom 6,1 miliarda dolarów.
Przedsiębiorstwa, które decydują się korzystać w swoich magazynach i centrach dystrybucyjnych z systemu WMS, uzyskują zauważalną poprawę wydajności pracy operatorów, zwłaszcza jeśli wdrożeniu tego narzędzia towarzyszy reorganizacja przestrzeni obiektu i odbywającego się w nim procesu.