Zainteresowanie wokół generatywnej sztucznej inteligencji rozpoczęło się w 2022 roku, a jako pierwsze z jej możliwości zaczęły korzystać firmy z branż technologicznej i finansowej. Organizacje, które transformację mają jeszcze przed sobą, planują skorzystać z pomocy specjalizujących się w tym zakresie firm. Do wdrożenia tej technologii skłania je jej potencjał, który chcą wykorzystać do zmodyfikowania oferty lub rozszerzenia działalności na inne sektory.
Chociaż 96% firm uważa, że pojawienie się generatywnej sztucznej inteligencji wpłynie w pewien sposób na ich funkcjonowanie, zaledwie 9% wdrożyło ją w strukturę swojej działalności. Autorzy artykułu pt. Generative AI deployment: Strategies for smooth scaling, opublikowanego w dziale „Insights” magazynu „MIT Technology Review”, zauważają, że choć na razie ta rewolucyjna technologia przyjmuje się dość powolnie, dynamika wdrożeń w firmach różnej wielkości wzrośnie, gdy rządy wprowadzą przepisy prawne regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji.
Namacalna użyteczność
Po kilku latach ogromnego szumu wokół niektórych koncepcji technologicznych, takich jak Web 3.0, blockchain czy metawersum, sztuczna inteligencja generatywna jest postrzegana zgoła inaczej. Elastyczność i wszechstronność umożliwiające wykorzystanie w szerokiej gamie produktów sprawiają, że firmy widzą niewiele ograniczeń w jej zastosowaniu. „Użyteczność generatywnej sztucznej inteligencji jest bardziej »namacalna« niż w przypadku poprzednich ofiar nadmiernych oczekiwań, takich jak kryptowaluty czy metawersum” – uważa ekspert z zakresu sztucznej inteligencji Henry Ajder, który twierdzi, że choć oczekiwania są i tak wyższe niż faktyczne możliwości tej technologii, jej upowszechnienie się jest bardziej realne.
Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na biznes. (Respondenci mogli wybrać tylko jedną opcję)
Wiele firm nadal używa prostych modeli do obsługi swoich danych i porozumiewania się z klientami, jednak jest to „wysoce ograniczona wizja tego, co potrafi generatywna sztuczna inteligencja”. Z ankiety przeprowadzonej przez „MIT Technology Review” wśród tysiąca przedstawicieli kadry kierowniczej z 11 branż wynika, że zdecydowana większość jest zwolennikami generatywnej sztucznej inteligencji, mimo że nie jest w stanie określić, jaki będzie ona miała wpływ na ich firmy. Jedna czwarta uważa, że pomoże ona zredukować liczbę pracowników, 20% jest zdania, iż może zagrozić modelowi biznesowemu, 18% sądzi, że spowoduje zmiany w ofercie produktów i usług, według 12% ankietowanych natomiast przyczyni się do znacznego wzrostu popytu na ich produkty.
A w jaki sposób przedsiębiorstwa, które jeszcze tego nie zrobiły, wdrożą generatywną sztuczną inteligencję? Trzy na cztery firmy planują w tym celu nawiązać współpracę z uznaną firmą technologiczną lub startupem, a jedynie 19% uważa, że jest w stanie zrobić to samodzielnie.