„Logistyka ma fundamentalne znaczenie dla naszej działalności”
Wywiad z Jesúsem Garcíą z firmy Motos Bordoy
Działająca od 1971 roku grupa Motos Bordoy to jeden z najważniejszych przedstawicieli branży motocyklowej w Hiszpanii, gdzie jest wyłącznym importerem marek SYM i NIU. Od 1999 roku rozwija własną markę motocykli, Macbor. W Barcelonie posiada kilka salonów (Motos Bordoy Barcelona), w których można zakupić motocykle tych marek, a także innych uznanych na rynku producentów, takich jak Indian Motorcycles, MV Agusta i Husqvarna. W swojej ofercie Motos Bordoy posiada również rowery i hulajnogi elektryczne. Aby zapewnić sobie możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym produktów dostępnych w dwóch magazynach oraz salonach sprzedaży, firma wdrożyła system zarządzania magazynem Easy WMS Mecaluxu. Dzięki cyfryzacji łańcucha dostaw Motos Bordoy zapewnia klientom sprawniejszą obsługę i elastycznie dostosowuje się do zmian zachodzących na rynku.
Jesús García, Kierownik Działu Części Zamiennych w firmie Motos Bordoy, w wywiadzie przeprowadzonym przez Mecalux opowiada, jak cyfryzacja pomaga sprostać wyzwaniom logistycznym, przed którymi stoją firmy z branży motocyklowej.
Według hiszpańskiego Krajowego Stowarzyszenia Firm z Branży Pojazdów Dwukołowych (ANESDOR) w pierwszej połowie 2022 roku w Hiszpanii utrzymała się tendencja wzrostowa popytu na motocykle i motorowery. Jaki wpływ miał wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów tego typu na logistykę grupy Motos Bordoy?
W ostatnich miesiącach mieliśmy trudności z planowaniem logistyki w perspektywie średnio- i długoterminowej. Rok 2022 był bowiem nietypowy. Na przykład w sierpniu rejestracje otrzymało o 2000 naszych motocykli więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Bardzo trudno było zaspokoić ten popyt.
Jak firma poradziła sobie z takim wzrostem zapotrzebowania?
Musieliśmy zreorganizować logistykę, aby zapewnić sprawny przepływ towaru. Na przykład zarezerwowaliśmy u spedytorów tygodniowe okno czasowe na statkach, aby zagwarantować dostawy z Azji. Są jednak procesy, na które nie mamy wpływu i których nie możemy zmienić. Na przykład producenci mieli opóźnienia w realizacji zamówień z powodu braku części do produkcji. Z tego względu nasza logistyka musiała być elastyczna. Priorytetem firmy jest wysoka jakość obsługi klientów, dlatego gdy otrzymujemy dostawę, staramy się, aby produkty jak najszybciej trafiły do odbiorców.
Kiedyś dostarczenie motocykla do klienta zajmowało nam cztery dni, obecnie skróciliśmy ten czas o połowę, a nierzadko są to zaledwie 24 godziny
Jaki wpływ na działalność logistyki miała cyfryzacja?
Cyfryzacja logistyki przyczyniła się do optymalizacji procesów i skrócenia czasu dostaw do klientów. Dzięki systemowi zarządzania magazynem Easy WMS, który jest zintegrowany z naszym systemem zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP), jesteśmy przygotowani do reagowania na zmiany rynkowe. Na przykład kiedyś dostarczenie motocykla do klienta zajmowało nam cztery dni, obecnie skróciliśmy ten czas o połowę, a nierzadko są to zaledwie 24 godziny. Zdarzało się, że otrzymywaliśmy nawet 80 kontenerów naraz z produktami, które należało szybko i sprawnie przyjąć do magazynu. Dzięki Easy WMS zauważamy znaczącą poprawę na wszystkich etapach procesu: jesteśmy w stanie rozprowadzić w naszej sieci handlowej ponad 1500 motocykli w czasie krótszym niż pięć dni.
Jak Easy WMS zoptymalizował proces magazynowy?
Dostosowaliśmy oprogramowanie do swoich potrzeb. System analizuje przepływy pracy i jest zaprogramowany tak, aby ułatwić przyjmowanie i wydawanie towaru. Jedną z korzyści, jaką zyskaliśmy za sprawą Easy WMS, jest rozmieszczenie produktów w magazynie z uwzględnieniem popytu. To dla nas niezwykle istotne, zważywszy, że nasze magazyny mają ponad kilometr długości, co oznacza, iż operatorzy muszą pokonywać duże odległości, aby znaleźć odpowiedni produkt. Dzięki optymalizacji tras oszczędzamy mnóstwo czasu.
Jak zmieniła się logistyka grupy Motos Bordoy dzięki cyfryzacji?
Nasza firma w ostatnich latach przeszła całkowitą transformację. Na początku, z pomocą systemu ERP, zarządzaliśmy asortymentem liczącym od 1000 do 2000 produktów. Obecnie składujemy w magazynie ponad 100 000 pozycji, które możemy sprawnie obsługiwać dzięki Easy WMS. Staliśmy się czwartym największym dealerem motocykli w Hiszpanii, z 10-procentowym udziałem w rynku. Aby móc się rozwijać, musieliśmy przejść z ręcznego zarządzania magazynem do pełnej cyfryzacji logistyki. System WMS kieruje pracą operatorów i optymalizuje ich trasy, a także organizuje przyjęcia i wydania towaru. To spektakularna zmiana.
-
Grupa Motos Bordoy przyspieszyła tempo rozwoju, otwierając nowe salony. Jak firma organizuje pracę przy tak dużej liczbie punktów sprzedaży i magazynów?
Z pomocą Easy WMS uprościliśmy proces logistyczny, tworząc jednolity model pracy we wszystkich naszych obiektach. Dzięki temu, gdy w przyszłości będziemy otwierać kolejne salony, nie będziemy musieli od nowa opracowywać żadnego procesu, lecz po prostu wdrożymy znane i sprawdzone rozwiązania.
Elastyczność, jaką daje Easy WMS, pozwala nam efektywnie zarządzać coraz większą liczbą produktów. Na przykład niedawno rozszerzyliśmy portfolio produktów o nową markę motocykli, QJ Motor – bez konieczności modyfikowania procesów w magazynach i salonach. Już od pierwszego dnia mogliśmy składować motocykle QJ Motor, dostarczać je do salonów i sprzedawać w taki sam sposób jak pojazdy innych marek, takich jak SYM, Macbor czy NIU.
Standaryzacja procesów pozwala nam również poszerzać działalność. Mamy ujednolicone wszystkie etapy procesu magazynowego, od przyjęcia towaru, poprzez składowanie, po dystrybucję, dzięki czemu możemy bez przeszkód się rozwijać, mieć więcej salonów i więcej marek.
Jak wygląda kontrola nad stanem magazynowym w obiektach logistycznych grupy Motos Bordoy?
Przeprowadzamy inwentaryzację cykliczną, czyli w jednym lub kilku obszarach magazynów i salonów liczymy towar okresowo, w zaplanowanych terminach. Dzięki temu mamy stały wgląd w stan magazynowy. Inwentaryzacja cykliczna jest procesem mniej czasochłonnym niż inwentaryzacja roczna. Ponadto nie możemy sobie pozwolić na wstrzymanie działalności obiektów i zaprzestanie realizacji zamówień klientów w celu przeprowadzenia inwentaryzacji. Oprócz tego system zarządzania magazynem Easy WMS monitoruje zapasy w czasie rzeczywistym, rejestrując każde przyjęcie i wydanie towaru. Tak naprawdę zatem przeprowadzamy inwentaryzację cykliczną, aby zweryfikować dane figurujące w systemie i w ten sposób zidentyfikować ewentualne niezgodności i sprawdzić warunki, w jakich są składowane produkty.
Jak powinna wyglądać przyszłość logistyki, aby branża motocyklowa była w stanie sprostać nowym wyzwaniom?
Logistyka powinna być elastyczna, aby na bieżąco dostosowywać się do zmian popytu. Na przykład jednym z wyzwań, przed którymi stanie nasza branża w najbliższym czasie, będą motocykle elektryczne. Pojazdy te wywrą bezpośredni wpływ na logistykę, ponieważ są to nowe produkty, o określonych wymogach w zakresie składowania, które trzeba będzie uwzględnić.
Branża motocyklowa będzie musiała również zapewnić klientom krótszy czas realizacji zamówień. Z tego powodu zdecydowaliśmy się scentralizować proces w magazynach o dużej pojemności, ponieważ mogą pomieścić wszystkie produkty, jakich potrzebujemy. Dzięki temu nigdy nie brakuje nam zapasów do realizacji bieżących zamówień. Logistyka ma fundamentalne znaczenie dla naszej działalności, a magazyny muszą być dostosowane do naszych potrzeb, abyśmy mogli zapewnić klientom obsługę na odpowiednim poziomie. Nasze obiekty logistyczne wymagają rygorystycznej organizacji procesu, panuje w nich bowiem szybkie tempo pracy, niezbędne dla realizacji dostaw w czasie krótszym niż 24 godziny. W grupie Motos Bordoy często reorganizujemy magazyny w celu usprawnienia procesów i zapobieżenia niedostępności produktów.